Mehiläisen ensimmäiset näytteet Etelä-Koreaan onnistuneesti

Lehdistötiedote 2.4.2020

Mehiläisen covid-19-näytteiden kuljetusyhteys Etelä-Koreaan avattiin onnistuneesti 1.4.2020. Keskiviikkona lähteneen lennon näytteet on analysoitu kumppanilaboratoriossa, ja asiakkaat tulevat saamaan tiedon tuloksista OmaMehiläiseen. Positiiviset tulokset ilmoitetaan tartunta-tautirekisteriin ja asianomaisille viranomaisille. Paluulennolla Etelä-Koreasta tuodaan suunnitellusti näytteenottoon tarvittavia materiaaleja ja suojavarusteita.

- Yhteistyö eteläkorealaisen laboratorion kanssa on toiminut suunnitelmien mukaan nopeasti ja laadukkaasti. Tulokset saatiin Suomeen jo alle 24 tuntia lennon lähtemisen jälkeen, toteaa Mehiläisen toimialajohtaja Anssi Hartiala.

Testissä positiivisen koronavirustuloksen saaneille soitetaan Mehiläisestä henkilökohtaisesti ja heidät ohjeistetaan muun muassa eristyssuosituksista. Mehiläinen auttaa myös osaltaan positiivisten näytteiden saaneiden tartuntaketjujen jäljittämisessä ja lisätartuntojen estämisessä sopimuksen mukaan osana kuntien tai sairaanhoitopiirien yhteistyötä. Mehiläinen tarjoaa tartuntaketjujen jäljittämiseen liittyvää palvelua tarpeiden mukaan kunnille sekä kehittää digitaalista tartuntaketjun selvittämiseen liittyvää tiedon keräystä.

Testiin Digiklinikan kautta lääkärin lähetteellä

Hengitystieinfektio-oireiset potilaat saavat yhteyden lääkäriin Mehiläisen Digiklinikan kautta, jossa lääkärin arvion perusteella saa tarvittaessa covid-19-testiin lähetteen. Näytteen voi antaa Mehiläisen drive-in-näytteenottopisteissä ilman ajanvarausta. Ellei testiasemaa ole kohtuullisen matkan päässä, näyte voidaan tarvittaessa ottaa myös hengitystieinfektioklinikoilla, joihin tulee aina varata näytteenottoon erillinen aika.

Yhteydenottojen Mehiläisen Digiklinikalle odotetaan lähipäivien aikana kasvavan merkittävästi Mehiläisen sopimusasiakkaiden tiedottaessa testaamismahdollisuudesta henkilöstölleen.

- Arviomme mukaan varaamamme analyysikapasiteetti riittää siihen, että lääkärin lähetteellä voidaan testata kaikki oireiset. Myös Digiklinikan resurssien riittävyys on varmistettu, toteaa Hartiala.

Mehiläinen on lisännyt näytteenottopisteiden määrää merkittävästi. Drive-in-pisteitä on jo 13 ja suunnitelmissa on lisätä vielä yli 10 uutta. Lisäksi hengitystieinfektiopotilaiden hoitoon keskittyviä klinikoita on lähes 30 ympäri Suomen. Mehiläisen lääkärikeskukset ja Digiklinikka palvelevat muissa oireissa tuttuun tapaan sekä puhelin- että lähivastaanottoina myös koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen aikana.

Lisätietoja medialle:

Mehiläinen, lääkärikeskusten toimialajohtaja Anssi Hartiala
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.