Mehiläisen Hoitajapäivä 2022 tuo hoitajille eväitä arjen kohtaamisiin – tapahtumalinjalle odotetaan tuhatpäistä osallistujajoukkoa

Lehdistötiedote 11.5.2022

Mehiläinen järjestää kansainvälisenä sairaanhoitajapäivänä 12.5.2022 jo toista kertaa kaikille hoitajille ja hoitotyötä opiskeleville avoimen valtakunnallisen hoitajapäivän. Päivän tavoitteena on tuoda hoitajille eväitä ja apuvälineitä päivittäiseen työhön sekä oman ammattitaidon kehittämiseen. Hoitajapäivien 2022 teema on ajankohtainen: ”kohtaaminen”.

Terveydenhuollon ja sosiaalityön ammattilaisina hoitajille kohtaaminen on olennainen osa ydinosaamista ja ammattitaitoa. Sote-sektorilla, kuten myös Mehiläisessä, työskentelee hoitajia hyvin erilaisilla toimenkuvilla, mutta juuri kohtaaminen on hoitotyön ammattilaisille yhteinen asia.

- Kohtaaminen on asiakastyössä itsestäänselvyys, mutta asiakkaan, työkavereiden ja itsensäkin kohtaamista voi aina kehittää. Esimerkiksi monimuotoisuuden huomioiminen luontevasti tai kasvavassa määrin tapahtuva asiakkaan kohtaaminen etänä sähköisten kontaktimuotojen yleistyessä voi vaatia uusia taitoja kohtaamisen saralla, kuvailee Mehiläisen sosiaalipalveluiden laatujohtaja Mikko Purhonen.

Koronapandemia-aika on entisestään lisännyt tarvetta kiinnittää aitoa huomiota ja panostuksia toisen ihmisen kohtaamiseen.

- Työskentely etäyhteyksin on lisääntynyt myös terveydenhuollossa ja tämä trendi tulee todennäköisesti jäämään koronan jälkeenkin korkeammalle tasolle. Uudet tekniset sovellukset vaativat uusia kommunikointitaitoja, sanoo Mehiläisen lääketieteellinen johtaja Kaisla Lahdensuo.

Sosiaalipalveluiden puolella muun muassa maskin käyttö on tuonut arkeen oman lisähaasteensa. Viestin välittäminen vaikeutuu, kun ilmeiden käyttö on rajoittunutta ja asioita on puhuttava enemmän auki, hän täydentää.

Mehiläisen virtuaalinen Hoitajapäivä järjestetään 12.5.2022 klo 11-16. Päivän aikana kuullaan kattavasti puheenvuoroja Mehiläisen omilta asiantuntijoilta sekä mielenkiintoisia keynote-puheenvuoroja vierailevilta luennoitsijoilta. Tilaisuuden juontaa Ernest Lawson. Lue lisää ohjelmasta ja ilmoittaudu mukaan: https://www.mehilainen.fi/hoitajapaiva

• Mehiläisen sosiaalipalvelut, laatujohtaja Mikko Purhonen
  • Lääketieteellinen johtaja Kaisla Lahdensuo
  • Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 112-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain yli 2 miljoonaa asiakasta ja sen 670 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 29 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.