Mehiläisen lastenlääkäri huolestui allergiakeväästä: ”Vastaanotoilla nyt paljon liikunnallisia lapsia, joilla voimakkaita allergiaoireita”

Lehdistötiedote 7.6.2023

Voimakas allergiakevät näkyy nyt lastenlääkärin vastaanotolla. Lastentautien erikoislääkäri Petri Koponen Mehiläisestä kertoo, että vastaanotolle hakeutuu allergiaoireiden takia erityisesti paljon liikkuvia, alakouluikäisiä lapsia. Lasten allergiaoireet ovat usein alihoidettuja, vaikka tarjolla on useita toimivia hoitovaihtoehtoja.

- Allergiakausi on tänä vuonna ollut poikkeuksellinen. Vastaanotoille hakeutuu nyt erityisesti paljon liikkuvia 9-12 -vuotiaita lapsia, joilla siitepölyallergia on ilmennyt ensimmäistä kertaa aiheuttaen vahvoja hengitystieoireita, kertoo lastentautien erikoislääkäri Petri Koponen Mehiläisestä.

Mehiläisen pitkän aikavälin data osoittaa, että allergiaoireet korostuvat eri ikäluokista juuri erityisesti alle 15-vuotiailla. Vuosien 2013-2022 aikana tehdyistä allergisen nuhan ja allergisten silmätulehdusten diagnooseista 28 % on Mehiläisessä tehty alle 15-vuotiaille. Yleisesti astmankaltaisia hengitystieoireita esiintyy noin 15-20 %:lla lapsuuden aikana, ja usein juuri allergisen altistuksen yhteydessä.

Koposen mukaan siitepölyallergia on usein alihoidettua, vaikka vaiva voi haitata arkea ja liikkumista lapsilla vahvastikin.

Havaintoni on, että lapsen ja nuoren pärjäämisessä siitepölyaikana tehdään usein kompromisseja. Asian kanssa kärsitään, yritetään pärjäillä ja hoitaa tilannetta vähän kotikonstein. Kotiapteekista löytyvät käsikauppalääkkeet ovat kuitenkin usein jo vanhentuneeksi muuttunut hoitokeino allergian hoitoon, Koponen korostaa.

Siedätyshoidot ovat kehittyneet vahvasti viime aikoina ja useat lapset hyötyisivät niistä. Aiemmin käytettyjen pistosmuotoisten siedätyshoitojen rinnalle ovat viime vuosina tulleet kielenalustabletit, joilla voidaan hoitaa myös kouluikäisten lasten siitepölyallergioita, usein erinomaisin tuloksin. Suun kautta otettavat siedätyshoidot toteutetaan kotioloissa ensimmäisen hoitokerran jälkeen, joten hoito on huomattavasti helpompi toteuttaa aiempiin hoitomuotoihin verrattuna.

Pitkittyneet hengitystieoireet kannattaa aina tarkistuttaa lääkärin vastaanotolla. Koponen muistuttaa, että myös infektioita on tänä vuonna edelleen poikkeuksellisen paljon kesäkaudeksi liikkeellä.

- Erityisesti jos lapsi tai nuori on liikunnallisesti aktiivinen, oireet haittaavat ja on epäilyä allergiasta, kannattaa käydä asiantuntijan vastaanotolla, Koponen toteaa.

Tunnista siitepölyallergian oireet

Siitepöly aiheuttaa sille herkistyneellä henkilöllä erilaisia siitepölyallergian oireita, kuten allergisen tulehdusreaktion silmän sidekalvossa, nenässä, iholla tai keuhkoputkissa. Tyypillisiä oireita ovat:
  • Astmaoireet: yskä, limaisuus, hengenahdistus, vinkuva hengitys
  • Iho-oireet: kutina, ihottuma
  • Nenäoireet: kutina, aivastelu, nuha, tukkoisuus, nieluoireet
  • Silmäoireet: kutina, kirvely, punoitus, ihottuma, sidekalvoturvotus

Mehiläinen, lastentautien erikoislääkäri Petri Koponen
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 113-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan. Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 820 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 33 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.