Mehiläisen nopea kasvu Ruotsissa jatkuu

Lehdistötiedote 4.3.2024

Mehiläisen kasvu ja palveluiden kehitys jatkuvat vahvana Ruotsissa. Vuoden 2023 liikevaihto kasvoi 34 prosenttia 60 miljoonaan euroon. Terveyskeskusten asiakkaiksi listautuneiden määrä ylitti 140 000 rajan. Mehiläinen toimii Ruotsissa Meliva-brändillä, ja Meliva on noussut Tukholmassa jo neljänneksi suurimmaksi yksityiseksi perusterveydenhuollon palveluiden tuottajaksi.

Mehiläisen toiminta Ruotsissa käynnistyi vuonna 2020. Melivan pääpaino Ruotsin markkinoilla on julkisrahoitteisessa perusterveydenhuollossa, neuvolapalveluissa sekä erikoissairaanhoidon avopalveluissa. Kasvu Ruotsissa on ollut nopeaa. Vuoden 2023 aikana yhtiön palveluverkosto kasvoi kuudella uudella yksiköllä yritysostojen ja uusperustannan kautta Tukholman, Uppsalan ja Göteborgin suuralueilla. Yhtiön tavoitteena on laajentua Ruotsissa valtakunnalliseksi toimijaksi.

- Meliva tarjoaa pääasiassa julkisesti rahoitettuja valinnanvapauteen pohjautuvia palveluita nyt 28 terveyskeskuksessa, joihin on listautunut jo yli 140 000 asiakasta. Meliva on nyt Tukholman neljänneksi suurin yksityinen palvelutuottaja perusterveydenhuollossa. Melivalla on myös kolme erikoissairaanhoidon yksikköä. Ruotsissa on laaja valinnanvapaus, mutta myös vapaaehtoiset terveysvakuutukset kasvavat nopeasti, toteaa Mehiläisen julkisten terveyspalveluiden toimialajohtaja, Markku Näreneva.

- Jatkamme nopeaa kasvuamme ja pitkän aikavälin tavoitteena on nousta Ruotsin suurimpien toimijoiden joukkoon. Haluamme saavuttaa merkittävän jalansijan Ruotsin perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja työterveyden markkinoilla. Mehiläisen laaja kokemus terveydenhuollosta yhdistettynä vahvaan paikalliseen osaamiseemme luo tähän hyvät edellytykset, sanoo Melivan toimitusjohtaja Anders Westerholm.

Melivan kasvu jatkuu sekä yritysostojen että orgaanisen kasvun kautta. Suunnitelmissa on laajentua myös muihin erikoissairaanhoidon segmentteihin, suun terveydenhuoltoon sekä vakuutus- ja yksityisasiakkaiden markkinoille. Kasvua vauhdittavat digitaaliset palvelut.

Meliva keskittyy toiminnassaan palveluiden korkeaan laatuun, asiakaslähtöisyyteen sekä henkilöstön kouluttamiseen ja työhyvinvointiin. Yhtiö työllistää noin 700 ammattilaista.

• Mehiläinen, toimialajohtaja Markku Näreneva
  • Meliva Ruotsi, toimitusjohtaja Anders Westerholm
  • Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta: salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 114-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 840 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 37 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.