Mehiläisen sairaaloiden vaikuttavuusseuranta laajentui – käsikirurgiaan ja ortopediaan automatisoitu seuranta ja laajemmat mittarit

Lehdistötiedote 26.5.2020

Mehiläinen seuraa sairaaloissaan kahden erikoisalan, käsikirurgian ja ortopedian, leikkaushoidon vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta kattavasti kansainvälisiä mittareita hyödyntäen - nyt automatisoidusti ja entistä laajemmin mittarein. Tulevaisuuden leikkaushoidoissa korostuu potilaan rooli aktiivisena toimijana omassa hoidossaan.

Mehiläisen sairaaloissa käynnistettiin vuonna 2017 ortopedisten ja käsikirurgisten leikkauspotilaiden hoidon kattava vaikuttavuusarviointi niin sanottujen PROM-mittareiden (Patient Reported Outcome Measures) avulla. Kyselyiden kattavuuden parantamiseksi nämä kyselyt on nyt automatisoitu.

Vaikuttavuusarvioinnin ohella maaliskuun 2020 alusta lähtien potilailta on kysytty automatisoiduin kyselyin kattavasti myös niin sanotun PREM-mittaroinnin (Patient Reported Experience Measures) piiriin kuuluvia seikkoja, kuten esimerkiksi turvallisuudentunnetta leikkaushoidon yhteydessä, kivunhoidon toteutumista sekä leikkaushaavan paranemiseen liittyviä asioita.

- Automatisoidut kyselyt ovat yksi askel tiellä, jolla potilaan rooli aktiivisena toimijana omassa hoidossaan korostuu. "Vanhassa mallissa" potilaalle tehdään toimenpide ja sen onnistumista arvioidaan 1-2 kertaa lääkärin 15-20 minuutin kestoisella vastaanottokäynnillä. Me haluamme saada potilaalta mahdollisimman paljon tietoa reaaliaikaisesti paranemiseen liittyen. Samalla tulemme jatkossa luomaan valmentavan mallin leikkauksesta toipumisprosessiin mukaan, sanoo Mehiläisen sairaaloiden johtava lääkäri Tero Yli-Kyyny

Tietoa hoidon onnistumisesta sekä potilaalle että lääkärille

Kyselyiden automatisointi on merkittävässä roolissa, sillä potilas saa tulevaisuudessa myös itselleen käyttöönsä tietoa hoidon onnistumisesta ja voi seurata itse paranemisen etenemistä. Hoitavat lääkärit saavat tietoa sairaskertomusjärjestelmään herätteinä esimerkiksi siitä, jos potilaan haavassa on paranemisongelmia. Myös potilaskohtaiset PROM-pisteytykset löytyvät nyt sairaskertomusjärjestelmästä.

- Uskon että kyselyiden automatisointi tulee parantamaan potilaiden seurantaa ja tulemme saamaan jatkossa entistä luotettavampaa tietoa leikkaustemme vaikuttavuudesta ja hyödyllisyydestä potilaillemme. Potilaskohtaisen datan näkeminen on myös äärimmäisen motivoivaa palautetta hoitavien lääkäreiden kannalta, Yli-Kyyny toteaa.

Laajasti suojautumistoimia koronapandemiassa

Mehiläisen sairaaloissa ja lääkärikeskuksissa on tehty koronapandemian alusta lähtien laajasti toimenpiteitä koronaviruksen ja muiden infektioiden tartuntariskin minimoimiseksi.

- Asiakkaidemme turvallisuus on meille kaikissa tilanteissa äärimmäisen tärkeää. Olemme nostaneet henkilökunnan suojautumistasoa, jättäneet pois valtaosan ulkopuolisten henkilöiden vierailuista yksiköihimme ja olleet erittäin tarkkoja siitä, että henkilökunta tai potilaamme eivät tule infektio-oireisina sairaaloihimme.

Yli-Kyyny painottaa, että myös koronapandemian aikana on tärkeä hakeutua lääkärin vastaanotolle asiantuntijan apua vaativissa oireissa. Tällä hetkellä koronavirustartuntaa suurempi terveysriski saattaa olla muiden sairauksien tilan paheneminen ja tutkimatta sekä hoitamatta jättäminen.

Mehiläinen, sairaaloiden johtava lääkäri Tero Yli-Kyyny

Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.