Mehiläisen terapiakokeilussa tutkitaan virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä – tuo apua nuorten sosiaalisten tilanteiden pelkoon

Lehdistötiedote 23.3.2021

Mehiläinen aloittaa virtuaaliterapiapilotin, jossa tutkitaan virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä sosiaalisten tilanteiden pelon hoidossa. Kokeilulla pyritään löytämään keinoja matalan kynnyksen apuun sekä nopeaan hoitoonpääsyyn. Aiempien tutkimustulosten perusteella virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää niin kivunlievityksessä kuin rentoutus- ja altistusharjoittelussakin.

Ahdistus ja jännitysoireet ovat tavallisia mielenterveysoireita nuorilla. Mehiläinen pyrkii virtuaaliterapiapilotilla löytämään matalan kynnyksen apua korona-aikana lisääntyneisiin nuorten mielenterveyden haasteisiin.

- Pilotin kohderyhmänä ovat kevyen hoidon piirissä olevat nuoret terapiapotilaat, jotka kärsivät lievästä sosiaalisten tilanteiden pelosta tai sosiaalisesta jännittämisestä. Altistushoito on tunnettu psykologinen hoitomenetelmä, jossa opitaan asteittain kestämään sellaisia asioita ja tilanteita, joita potilas on niiden sietämättömyyden vuoksi pyrkinyt välttelemään, kertoo Mehiläisen vastuupsykiatri Laura Suomalainen.

Pilotissa nuorilla terapiapotilailla kokeillaan kahden eri virtuaalikokemuksen vaikutusta: altistus- ja rentoutusharjoittelua. Osa terapiakäynneistä tapahtuu vastaanotolla, jonka lisäksi potilas tekee harjoituksia itsenäisesti kotona virtuaalilasien avulla.

- Virtuaalilasien käyttö osana terapiaprosessia sopii nuorille, koska he ovat tottuneet käyttämään erilaisia teknologisia sovelluksia osana arkeaan. Toiveenamme olisi, että virtuaalilasien käyttö osana terapiaprosessia lisäisi matalan kynnyksen terapioiden saatavuutta, ja siten mahdollistaisi terapeuttisten hoitojen toteutumisen mahdollisimman oikea-aikaisesti, Suomalainen sanoo.

Mehiläisen terapiapilotin teknisen ratkaisun toteuttaa designtoimisto Adventure Club. Virtuaalisissa altistusharjoituksissa potilas ohjautuu suljetun oven taakse, jonka takaa kuuluu puheensorinaa. Huoneessa on ihmishahmoja, joihin potilas ottaa kontaktin. Rentoutusharjoituksessa ollaan puolestaan pastellinsävyisessä tilassa, jossa keskitytään seuraamaan " ilmakupla", joiden tahdissa hengitys pyritään rytmittämään. Ääni- ja värimaisemat ovat hyvin rauhoittavia.

- Tilanteeseen uppoutumisen mahdollistava virtuaalikokemus luo ainutlaatuisen mahdollisuuden altistushoidolle, jossa käyttäjä voi aidosti harjoitella vaikeita tilanteita tavalla, joka ei aikaisemmin ole ollut mahdollista, toteaa suunnittelujohtaja Samuli Cantell Adventure Clubilta.

Cantellin mukaan virtuaalilasien tason nousu ja samalla hintojen kehittyminen maltillisempaan suuntaan avaavat uusia mahdollisuuksia kaupallisten ja skaalautuvien palveluiden kehittämiselle virtuaaliteknologiaa hyödyntäen.

Mehiläisen virtuaaliterapiapilottiin voi hakeutua asiakkaaksi psykiatrisen sairaanhoitajan neuvontakäynnin kautta.

- Mehiläinen, vastuupsykiatri Laura Suomalainen. Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta: laura.martinsuo@mehilainen.fi, 040 196 2892
- Adventure Club, suunnittelujohtaja Samuli Cantell:
samuli@adventureclub.io, 040 6727474,

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakasta. Yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.

Adventure Club on johtava suomalainen design- ja innovaatiotoimisto, jonka työt ovat saaneet paljon kansainvälistä tunnustusta mm. nuorille suunnattujen hyvinvointipalveluiden saralla. Yhtiö palvelee suomalaisia ja kansainvälisiä asiakkaita Helsingin, Turun, Berliinin ja Amsterdamin toimipisteistään.