Mehiläisen tilikausi 2023: Myönteisen kehityksen vuosi

Lehdistötiedote 5.2.2024

Mehiläisen liikevaihto jatkoi kasvua kaikilla liiketoiminta-alueilla Suomessa, Virossa, Ruotsissa ja Saksassa kannattavuuden parantuessa edellisestä vuodesta.

Mehiläisen vuoden 2023 liikevaihto kasvoi 13,3 prosenttia vertailuvuodesta 1 850,2 (1 632,8) miljoonaan euroon. Kasvua tuli kaikilta liiketoiminta-alueilta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Yksityisten terveyspalveluiden liikevaihto nousi kaikissa asiakassegmenteissä, pääasiassa orgaanisesti. Myös sosiaalipalveluiden sekä julkisten terveyspalveluiden liikevaihto nousi pääosin orgaanisen kasvun ja osittain myös yrityskauppojen myötä.

-          Vuosi 2023 oli Mehiläiselle liiketoiminnan osalta monella tapaa paluu normaaliin pandemian päättymisen myötä, vaikka uudet hyvinvointialueet aloittivat julkisten sote-palveluiden järjestäjinä ja vuonna 2022 yllättäen kohonnut kustannusinflaatio jatkui voimakkaana vuoden aikana, toteaa Mehiläinen-konsernin toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää.

Mehiläinen-konsernin oikaistu liikevoitto ennen yrityskaupoista syntyneiden aineettomien hyödykkeiden poistoja, arvonalentumisia ja vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä (oikaistu EBITA) oli 215,7 (137,6) miljoonaa euroa. Tilikauden tulos nousi niukasti positiiviseksi 40,1 (-9,4) miljoonaan euroon tai noin 2,2 prosenttiin liikevaihtoon suhteutettuna.

-          Pystyimme osittain kompensoimaan korkean inflaation ja lainsäädännön muutosten aiheuttamat kustannusten nousut palveluiden hinnoittelun kautta. Kannattavuus kehittyi positiivisesti myös vahvan kysynnän, onnistuneen tarjonnan kasvattamisen ja sitä kautta skaalaetujen mahdollistaman kustannustehokkuuden parantumisen kautta. Tuloskunnon osalta on kuitenkin vielä paljon tehtävää. Lisäksi lisäpainetta aiheuttavat alalla nopeasti nousevat palkat ja muut kustannukset, sanoo Järvenpää.

Mehiläinen-konsernin verojalanjälki kasvoi vuoden aikana ja nousi 389,4 (364,0) miljoonaan euroon. Yhdessä ammatinharjoittajien kanssa Mehiläinen-konsernin verojalanjälki oli lähes puoli miljardia euroa. Tilikauden verotettavaan tuloon perustuvat yhteisöverot olivat 22,6 (15,2) miljoonaa euroa.

Terveyspalveluissa lisättiin tarjontaa onnistuneesti

Terveyspalveluiden kysyntä oli vuoden 2023 aikana vahvaa. Mehiläinen onnistui erinomaisesti lääkäreiden sekä muiden ammattilaisten rekrytoinnissa, ja sitä kautta tarjonnan kasvattamisessa huolimatta haastavasta työvoimatilanteesta.  Myös suun terveyden, fysioterapian ja mielen hyvinvoinnin palvelut sekä diagnostiset palvelut kehittyivät erinomaisesti. Työterveyden asiakasmäärä ylitti 600 000 työntekijän rajan, ja digitaalisten palveluiden käyttäjämäärä oli 1,8 miljoonaa. Mehiläisen lääkärikeskusten asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-indeksi (Net Promoter Score) nousi kaikkien aikojen korkeimmalle tasolle 90.

Yhteistyö hyvinvointialueiden kanssa saumattomasti käyntiin

Mehiläisen yhteistyö vuoden 2023 alussa toimintansa aloittaneiden hyvinvointialueiden kanssa käynnistyi saumattomasti. Vuoden aikana lanseerattu SuomiSote-palvelukokonaisuus kattaa kaikki hyvinvointialueiden tarpeita vastaavat sosiaali- ja terveyspalvelut sekä digitaaliset ratkaisut.

Palveluiden saatavuus pysyi erinomaisella tasolla Mehiläisen ylläpitämissä terveyskeskuksissa.

-          Mehiläinen pystyy tarjoamaan nopean hoitoon pääsyn ja pitämään yllä korkeaa laatua sekä potilastyytyväisyyttä. Samalla varmistamme kustannustehokkuuden perusterveydenhuollon palveluiden järjestäjille, kertoo Järvenpää.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue teki vuoden loppupuolella päätöksen ottaa käyttöön kymmenvuotiset sopimusoptiot Mehiläisen yhteisyrityksen Harjun terveyden kanssa. Mehiläisen operoimassa Länsi-Pohjan keskussairaalassa jonot erikoissairaanhoitoon olivat Suomen lyhimmät, ja loppuvuodesta 2023 Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto äänesti Mehiläisen palvelusopimuksen jatkamisesta uuden sote-lainsäädännön edellyttämien muutosten mukaisesti.

Mehiläisen sosiaalipalveluissa kannattavuus kehittyi myönteisesti usean taloudellisesti vaikean vuoden jälkeen. Hoitohenkilöstön rekrytoinnissa onnistuttiin vaikeassa työvoimatilanteessa ja kaikki yksiköt täyttivät uuden lainsäädännön mukaiset mitoitusvaatimukset. Sosiaalipalveluissa keskityttiin myös esihenkilö- ja laatutyön kehittämiseen.

Vuoden 2023 aikana solmittiin uusi yksityisen sosiaalipalvelualan TES-ratkaisu, joka nostaa merkittävästi henkilöstökustannuksia vuoden 2024 aikana. Tämä tuo haasteita tyydyttävän kannattavuustason ylläpitämiseksi ja uusien investointien mahdollistamiseksi samalla, kun väestö ikääntyy ja hoivan tarve kasvaa.

Panostuksia laatuun, digitalisaatioon ja tekoälyyn

Myös yritysvastuun ja laadun edelleen kehittäminen olivat vuoden aikana toiminnan keskiössä. Mehiläinen lanseerasi Laatuportti-järjestelmän ja otti käyttöön tekoälyratkaisuja, jotka parantavat asiakaspalvelua ja tehostavat työtä.

-          Jatkoimme vuoden aikana merkittäviä investointeja toimipisteisiin ja viimeisimpään teknologiaan. Uutena innovaationa lanseerasimme ammattilaistemme käyttöön Mehidoc-alustan. Mehidocin potilastietojärjestelmän käyttöliittymä ja muut digityökalut lisäävät lääkäreiden työn tuottavuutta ja nopeuttavat arjen työtä vapauttaen aikaa potilaan kohtaamiseen, Järvenpää kommentoi.

Kansainvälisillä markkinoilla Mehiläinen laajensi toimintaansa Virossa, Ruotsissa ja Saksassa. Terveydenhuoltoalan ohjelmistoratkaisuja tarjoava tytäryhtiö BeeHealthy solmi uusia asiakkuuksia ja laajensi toimintaansa sekä Suomessa hyvinvointialueilla että globaalisti.

AVAINLUVUT TULOKSESTA

15,2

22,6

48,8 %

Kokonaisinvestoinnit yrityshankintoihin sekä aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin

88,1

-59,6 %

Henkilöstö keskimäärin (kokoaikaiset)

6,0 %

Asiakkaiden nettosuositusindeksi (NPS)

1) Käyttökate ennen vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä.
2) Liikevoitto ennen yritysostoista syntyneiden aineettomien hyödykkeiden poistoja, arvonalentumisia ja vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä.
3) Liikevoitto ennen yritysostoista syntyneiden aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia.
4) Verojalanjälki sisältäen työnantajamaksut. Mehiläisen oman verojalanjäljen päälle tulee Mehiläisessä toimivien ammatinharjoittajien verojalanjälki, joka on arviolta 105,2 (89,5) miljoonaa euroa.
5) Yhteisöverot sisältävät kaikki tilikauden tuloksesta kirjatut tuloverot sekä edellisten tilikausien tulojen oikaisujen takia tilikauden aikana kirjatut tuloverot (ei sisällä laskennallisia veroja). Tilikauden aikana maksetut yhteisöverot kassavirtapohjaisesti olivat 15,6 (2022: 17,9, 2021: 19,2) miljoonaa euroa.

Tutustu vuosikertomukseen ja tilinpäätökseen Mehiläisen www-sivuilla: https://www.mehilainen.fi/yritys/mehilaisen-vuosi-2023
Mehiläisen vastuullisuusraportti julkaistaan 16.2.2024.

Mehiläinen-konserni Oy, toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, laura.martinsuo@mehilainen.fip. 040 1962 892

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 114-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan. Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 840 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 37 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.