Mehiläisen tytäryhtiön koulutusmallia hyödynnetään kansainvälisessä hoitajarekrytoinnissa – ensimmäiset hoitajat Suomeen heinäkuussa

Lehdistötiedote 17.6.2021

Mehiläisen tytäryhtiön Healthcare Staffing Solutionsin koulutusmallin tavoitteena on ratkaista kasvavaa hoivakotien henkilöstötarvetta ulkomailta rekrytoitavien hoitajien avulla. Koulutusmalli on osoittanut toimivuutensa käytännössä ja ensimmäiset filippiiniläistaustaiset hoitajat saapuvat Suomeen heinäkuussa.

Healthcare Staffing Solutionsin (HSS) koulutusmallissa hoitajat opiskelevat lähtömaassaan suomen kieltä, kulttuuria sekä lähihoitajatutkinnossa tarvittavaa osaamista uudenlaisella digitaalisella oppimisalustalla. Suomeen saavuttuaan hoitajat menevät aluksi valittuihin Mehiläisen yksiköihin perehdytykseen sekä antamaan pätevyyteen oikeuttavat näyttötutkinnot. Sen jälkeen hoitajat siirtyvät työskentelemään Mehiläisen yksiköihin ympäri Suomea.

- Koulutus on ollut toimivaa ja ensimmäiset filippiiniläistaustaiset hoiva-alan ammattilaiset saapuvat Suomeen heinäkuussa. Kesän ja alkusyksyn aikana Suomeen tulee noin viisikymmentä koulutuksen läpikäynyttä, toteaa Mehiläisen henkilöstöjohtaja Tatu Tulokas.

- Suomessa on jo nyt pulaa hoitajista ja henkilöstön lisätarve seuraavan kymmenen vuoden aikana kasvaa entisestään väestön ikääntyessä ja hoidon tarpeen kasvaessa. Tilanteeseen vaikuttavat myös hoitajamitoitus, nykyisten hoitajien eläköityminen ja työpaikkojen vaihdokset sekä tarpeeseen nähden liian pienet valmistumismäärät oppilaitoksista. Tämän haasteen ratkaisemisessa koulutusmallimme toimii yhtenä toimenpiteenä, Tulokas sanoo.

Koulutuksen läpikäyneet tulevat työskentelemään ikääntyneiden yksiköissä hoiva-avustajina ja myöhemmin mahdollisesti lähihoitajina. Heillä kaikilla on vähintään kahden vuoden työkokemus hoiva-alalta. Rekrytoitujen keskimääräinen kokemus on noin kuusi vuotta.

- Tavoitteenamme on standardisoitu koulutusmalli, jonka kautta voidaan rekrytoida ja kouluttaa Suomeen ikääntyneiden yksiköihin henkilöitä mistä tahansa maailmasta. Koulutuksen läpikäyneiden ammattilaisten koulutus- ja osaamistaso vastaa niitä laatuvaatimuksia, joita Suomessa työskentelevillä tulee olla. Pidämme hyvin tärkeänä, että ikääntyneiden palveluiden työntekijöiden osaamisessa ei jouduta tinkimään työvoimapulan takia, toteaa HSS:n Jussi Lehmuskallio.

HSS:n koulutusmallin kautta Suomeen saapuvien ammattilaisten työehdot ovat täysin samat kuin Suomesta palkatuilla hoitajilla. Lähtökohta on, että Mehiläinen tarjoaa kaikille vakituisen työsuhteen. Tavoitteena on, että nyt rekrytoitavat ammattilaiset asettuvat Suomeen pitkäkestoisesti.

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakkasta. Yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.

Heathcare Staffing Solutions Oy (HSS) on Mehiläisen täysin omistama suomalainen tytäryhtiö, joka rekrytoi ja kouluttaa henkilöstöä terveydenhoitoalan tarpeisiin yhteistyössä kumppaneidensa kanssa. Yhtiön tavoitteena on kansainvälisen rekrytointi- ja koulutusprosessin avulla parantaa Suomen ikääntyneiden palveluiden työllisyystilannetta.