Mehiläisen vastuullisuusraportti 2023 on julkaistu: tinkimätöntä työtä sosiaalisen vastuun, laadun ja ympäristövastuun saralla

Lehdistötiedote 19.2.2024

Mehiläisen vastuullisuustyö näkyi jälleen hyvinä tuloksina vuonna 2023. Tinkimätöntä työtä tehtiin läpi vuoden sosiaalisen vastuun, laadun sekä ympäristövastuun saralla. Vuoden aikana Mehiläisessä edettiin erityisesti ympäristö- ja ihmisoikeustyössä ja valmistauduttiin uuteen lainsäädäntöön. Mehiläisen hallitus myös hyväksyi Mehiläiselle kaksi uutta politiikkaa; ympäristöpolitiikan ja ihmisoikeuspolitiikan.

Mehiläisessä edistyttiin hyvin vastuullisuusohjelman eri osa-alueilla, jotka ovat: laadukas hoito ja hoiva, toimialan kehittäminen ja taloudellinen vastuu, hyvä työnantajuus ja merkityksellinen työ sekä kestävä kasvu ja kehitys. Jokaista teemaa seurataan useilla eri mittareilla, joiden tulokset raportoidaan osana vastuullisuusraporttia.

Edistyminen näkyi myös siinä, että kansainvälinen vastuullisuusarvioitsija EcoVadis myönsi Mehiläisen vastuullisuustyölle kultatason luokituksen jo kolmantena peräkkäisenä vuotena. Mehiläinen on ylimmän 5 prosentin joukossa kaikista arvioiduista yhtiöistä ja ylimmän prosentin joukossa omalla toimialallaan.

- Asiakkaiden ja asukkaiden kokemus siitä, että Mehiläisessä tuotetaan palveluita laadukkaasti, on meille yksi kaikista tärkeimmistä asioista. Erityisen iloinen olen tänä vuonna siitä, että asiakaskokemusta mittaava Net Promoter Score (NPS) nousi yksityisissä terveyspalveluissa ennätyslukemaan, 90. Myös julkisissa terveyspalveluissamme asiakastyytyväisyys on erittäin korkealla tasolla, 77. Toinen erityisen tärkeä asia on oman henkilöstömme hyvinvointi ja on hienoa, että henkilöstötutkimuksen kokonaistulos säilyi niin ikään erinomaisella tasolla (4,0/5), toteaa Mehiläisen toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää.

Asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin myös Mehiläisen rahoitussopimukseen sidottujen vastuullisuusmittareiden osalta: Mehiläisen ikääntyneiden asumispalveluiden laatuindeksi nousi ollen 85,3, ja terveysasemilla kiireettömään hoitoon pääsy oli hyvällä tasolla 6,3 päivässä T3-mittarilla mitattuna. Lisäksi Mehiläinen vähensi jälleen oman toimintansa päästöjä 12 prosentilla edelliseen vuoteen nähden liikevaihtoon suhteutettuna.

Vakain askelin eteenpäin vastuullisuustyössä

Hoidon laadun saralla tärkeä uusi työkalu Mehiläisessä on Laatuportti, jonka avulla laatupoikkeamien raportointi ja käsittely on tullut sujuvammaksi. Laatuportti-järjestelmän avulla pystytään ehkäisemään poikkeamia entistä paremmin. Sosiaalipalveluiden laatutyössä keskityttiin vuoden aikana omavalvonnan kehittämiseen.

Ilmastotyössä Mehiläinen sitoutui vuonna 2023 ensimmäisenä suomalaisena sosiaali- ja terveydenhuollon toimijana kansainväliseen Science Based Targets -aloitteeseen. Tavoitteena on vähentää päästöjä Pariisin ilmastosopimuksen mukaisella tavalla vuoteen 2030 mennessä. Mehiläinen liittyi myös osaksi Climate Leadership Coalitionia.

Mehiläisen hallitus hyväksyi osana vastuullisuuden kehittämistä Mehiläiselle kaksi uutta politiikkaa, jotka ohjaavat vastuullisuuden näkökulmasta erittäin tärkeitä osa-alueita. Ympäristöpolitiikka ja ihmisoikeuspolitiikka muodostavat pohjan yhtiön toiminnan kehittämiselle näillä osa-alueilla. Ihmisoikeuspolitiikka sisältää myös yhtiön sitoumuksen ihmisoikeuksiin. Yhtiön toteuttama kolmas yhdenvertaisuuskysely osoitti henkilöstön kokemuksen yhdenvertaisuudesta ja inklusiivisuudesta säilyneen erinomaisen hyvällä tasolla.

- Meillä Mehiläisillä on ollut elämä tehtävänä jo yli 114 vuoden ajan. Takanamme on merkittävä historia, mutta tehtävänämme ennen kaikkea tulevaisuus. On elintärkeää, että myös seuraavan sadan vuoden jälkeen meillä on maapallo ja yhteiskunnat, joissa terveyden ja hyvinvoinnin tuottaminen tuleville sukupolville on mahdollista, toteaa Mehiläisen yhteiskuntasuhde- ja yritysvastuujohtaja Marina Lampinen.

Mehiläisen vastuullisuusraporttiin on koottu keskeiset tiedot Mehiläisen vastuullisuustyön olennaisista aiheista ja suurimmista vaikutuksista vuonna 2023. Mehiläisen vastuullisuusraportti on järjestyksessään toinen ulkopuolisen tahon varmentama raportti.

Tutustu vuoden 2023 vastuullisuusraporttiin Mehiläisen www-sivuilla osoitteessa:

• Mehiläinen, toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää
  • Mehiläinen, yhteiskuntasuhde- ja yritysvastuujohtaja Marina Lampinen
  • Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta: salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 114-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 840 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 37 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.