Oikeanlainen hormonaalinen ehkäisytuote voi parantaa naisten elämänlaatua - Uudet e-pillerit mukailevat kehon omaa estrogeeniä

Lehdistötiedote 18.1.2024

Hormonaalinen ehkäisy on olennainen osa monen naisen elämää, mutta sen ympärillä liikkuu jonkin verran epävarmuutta ja kysymyksiä. Mehiläisen valtakunnallinen vastuugynekologi Tuuli Soini haluaa hälventää epäluuloisuutta hormonaalisen ehkäisyn ympäriltä. Uudet vähähormoniset ehkäisypillerit voivat parantaa monen naisen elämänlaatua merkittävästi.

Ehkäisytuotteiden pitkästä historiasta huolimatta hormonaalisiin ehkäisytuotteisiin saattaa liittyä monenlaisia uskomuksia ja ennakko-oletuksia. Sosiaalinen media, kuulopuheet ja edellisen sukupolven kokemukset voivat synnyttää kielteisiä tai epävarmoja ajatuksia ehkäisypillereiden käytöstä. Mehiläisen vastuugynekologi Tuuli Soinin mukaan noin 90 % hormoniehkäisyä käyttävistä ei saa minkäänlaisia sivuoireita, mutta pieni osa voi kärsiä muun muassa mielialaoireista tai tiputteluvuodosta.

- Hormonaaliset ehkäisytuotteet ovat viime aikoina kehittyneet merkittävästi. Uusissa matalahormonisissa e-pillereissä on elimistön omaa estrogeenia vastaavaa hormonia, jolla pyritään minimoimaan mahdollisia sivuvaikutuksia, Soini kertoo.

Soini haluaa myös tyrmätä aiemmin vallalla olleen uskomuksen, että hormonikierukat sopivat vain synnyttäneille naisille.

- Kierukka sopii lähes kaikille naisille. Nykyään tarjolla on matalahormonisia ja pienikokoisia kierukoita, jotka ovat viime aikoina lisänneet suosiotaan etenkin nuorten keskuudessa, Soini jatkaa.

Pillereistä terveyshyötyä – pienentävät syöpäriskiä

Hormonaaliset ehkäisyvalmisteet eivät ole vain raskauden ehkäisyä varten, sillä niillä voidaan ehkäisyn lisäksi hoitaa epäsäännöllisiä tai kivuliaita ja runsaita kuukautisia, aknea tai vaikeita PMS-oireita. Myöskään varsinaista ikärajaa ei e-pillereiden aloitukselle ole, vaan niitä voidaan käyttää heti kuukautisten alettua, esimerkiksi jos vuoto on poikkeuksellisen runsasta.

- Hormonaalisesta ehkäisystä saadaan todistetusti myös terveyshyötyä. Jos kuukautisoireet alkavat rajoittaa sosiaalista kanssakäyntiä, oikealla hormonihoidolla voidaan parantaa elämänlaatua. Osa potilaista myös yllättyy kuullessaan hormonien pienentävän selvästi joidenkin syöpien kohdalla riskiä sairastua, Soini kertoo.

Sivuoireiden kanssa ei kannata sinnitellä pitkään

Vaikka suurin osa hormoniehkäisyn käyttäjistä ei oireita saakaan, joillekin eivät kaikki tuotteet sovi. Mielialan selkeä muutos voi olla yksi sivuvaikutus, johon Mehiläisen työterveyspsykologi Sari Valavuori kertoo vastaanotollaan törmäävänsä.

- Asiakas saattaa hakeutua vastaanotolle esimerkiksi itkuisuuden tai voimakkaiden mielialan vaihteluiden vuoksi. Tärkeintä on käsitellä asiakkaan olotilaan vaikuttavia asioita avoimesti kokonaisuutena ja sulkea pois erilaisia mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä. Mielialaoireiden taustalla voi löytyä vääränlainen hormonaalinen lääkitys tai vahvat PMS-oireet. Kartoitamme asiakkaan kanssa aina erilaiset mieleen vaikuttavat tekijät, Valavuori kertoo.

Myös Soini muistuttaa, että vaihtoehtoisia hormoniehkäisytuotteita on olemassa lukuisia, eikä mahdollisten sivuoireiden kanssa kannata sinnitellä pitkään.

- Jos käytön myötä ilmenee mielialaoireita, jotka eivät katoa parissa kuukaudessa, kannattaa matalalla kynnyksellä ottaa lääkäriin yhteyttä ja kokeilla toista tuotetta. Keho ei mene sekaisin, vaikka tuotetta vaihtaisi parin kuukauden välein. Optimaalisinta on tehdä valmisteen vaihto suoraan uuteen ilman taukoa niiden välillä. Nämä ovat hyvin yksilöllisiä asioita ja onkin tärkeää keskustella ammattilaisen kanssa ja löytää juuri itselleen sopiva ehkäisymuoto.

5 väitettä hormonaalisesta ehkäisystä

Gynekologi Tuuli Soini ja työterveyspsykologi Sari Valavuori vastaavat

1. Lihottavatko E-pillerit?
On todistettu, että uudet matalahormoniset valmisteet eivät nosta painoa. Jos paino nousee, niin taustalla voi olla muitakin tekijöitä. Drospirenonia sisältävän minipillerin kohdalla on itseasiassa todettu jopa hienoista painonlaskua.

2. Saako elimistö tuplahormonit hormonaalisen ehkäisyn käytön myötä?
Omat hormonit ja pillereistä saatavat hormonit eivät yhdisty niin sanotuksi tuplahormoniksi, eivätkä nosta elimistön hormonitasoja kaksinkertaiseksi. Naisen keho osaa säätää omaan hormonituotantoaan ja tasoittaa määrän juuri oikeanlaiseksi.

3. Lisääkö hormonaalinen ehkäisy syöpäriskiä?
Ehkäisytuotteiden hormonit pienentävät syöpäriskiä useissa syövissä. Munasarja- ja kohdunrungonsyövän riski pienenee alle puoleen ja paksusuolen syövän riski viidesosan. Suojavaikutus säilyy jopa parikymmentä vuotta sen jälkeen, kun e-pillereiden käytön lopettaa. Rintasyöpäriskin nousu on todella pieni ja riskin nousu häviää käytön lopettamisen jälkeen noin viidessä vuodessa.

4. Voiko mielialan vaihtelu johtua hormoniehkäisyn aloituksesta?
Tarjolla on lukuisia hormoniehkäisytuotteita ja lääkärin kanssa kannattaa miettiä juuri itselle parhaiten sopiva hormonivalmiste. Tuotteita voi vaihtaa vaikka parin kuukauden välein. Joskus myös muut kuin hormonaaliset syyt voivat vaikuttaa mielialaan. Ammattilaisen kanssa kannattaa käydä avoin keskustelu ja poissulkea mahdolliset muut elämässä tapahtuneet asiat, jotka voivat vaikuttaa mielialaan.

5. Voiko hormoniehkäisyn aloittaa, jos on diagnosoitu masennus/uupumus?
Masennus tai muu psyykkinen sairaus ei ole este hormonaaliselle ehkäisylle. Joskus psyykkinen sairaus voi vaikuttaa esimerkiksi lääkkeen ottamisen muistamiseen, mikä huomioidaan ehkäisyvalmisteen valinnassa. Valmisteet, joita ei tarvitse muistaa päivittäin, kuten hormonikierukka tai ehkäisykapseli voivat olla arkea helpottavia valintoja.

Lisätiedot:
Mehiläinen, valtakunnallinen vastuugynekologi Tuuli Soini
Mehiläinen, työterveyspsykologi Sari Valavuori
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Minna Kontulaisen kautta: minna.kontulainen@mehilainen.fi tai 040 517 6194

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 114-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 820 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 33 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.