Psyykkisen hyvinvoinnin keskus Komppi osaksi Mehiläistä

Lehdistötiedote 14.12.2020

Psyykkisen hyvinvoinnin keskus Komppi Oy liittyy 11.12.2020 allekirjoitetulla osakekaupalla Mehiläiseen. Mielenterveyden ongelmat ovat suuri yhteiskunnallinen haaste ja Mehiläinen haluaa jatkossa panostaa voimakkaasti mielenterveyspalveluiden saatavuuden parantamiseen sekä vaikuttavuuden kehittämiseen – myös digitaalisia palveluita hyödyntämällä.

Psyykkisen hyvinvoinnin keskus Komppi tarjoaa tutkimusnäyttöön perustuvaa psykososiaalista hoitoa erilaisiin psyykkisiin ongelmiin, oikea-aikaisesti ja matalalla kynnyksellä. Palveluvalikoima on monipuolinen ja tuloksellisuutta seurataan tarkasti. Kompilla työskentelee 21 toimipisteessä valtakunnallisesti noin 250 mielenterveyden ammattilaista.

- Komppi on valtakunnallisesti toimiva laatujohtaja psykoterapiapalveluissa ja täydentää hyvin Mehiläisen muuta mielenterveyspalveluiden kokonaisuutta. Tarve laadukkaille ja vaikuttaville terapiapalveluille on suurta sekä työterveyshuollossa että yksityisasiakkailla. Palveluiden saatavuus on usein ongelmallista ja apua tarvitsevien on vaikea löytää oikea psykoterapeutti oikeaan aikaan. Yhteistyössä Kompin kanssa pystymme osaltamme ratkaisemaan tätä yhteiskunnallista ongelmaa, sanoo Mehiläisen toimialajohtaja Anssi Hartiala.

- Tavoitteemme on ollut viime vuosina lisätä lyhytpsykoterapian myyntiä, ja olemme huomanneet, että yritykset haluavat hankkia lyhytpsykoterapiapalvelut samalta toimijalta kuin työterveyshuollon palvelut. Myös palveluista itse maksavat asiakkaat ohjautuvat lyhytpsykoterapiaan useimmiten lääkärikeskusten psykiatrien kautta. Yhteistyö Mehiläisen kanssa mahdollistaa asiakkaille katkeamattoman hoitopolun alkaen hoitajan, psykologin tai psykiatrin vastaanotolta psykoterapeutin vastaanotolle, toteaa operatiivinen johtaja Salla Myllys Kompista.

- Yhteistyö Mehiläisen kanssa mahdollistaa myös isommat hartiat esimerkiksi digitaalisten palveluiden, tietoturvaratkaisujen ja Kompin asiantuntijoiden työtyytyväisyyden kehittämiseen, Myllys täydentää.

Kompin henkilöstö ja ammatinharjoittajat jatkavat yrityskaupan jälkeen Mehiläisen työntekijöinä ja ammatinharjoittajina. Mehiläisen tavoitteena on jatkossa aktiivisella rekrytoinnilla vahvistaa edelleen mielenterveyspalveluiden huippuammattilaisten joukkoaan.

Digipalveluita mielenterveyden tueksi

Kompin nykyiset toimipisteet säilyvät myös jatkossa, ja nykyisten asiakkaiden hoitosuhteet säilyvät ennallaan yrityskaupasta huolimatta.

Psykoterapiapalveluita ja muita mielenterveyden palveluita on saatavilla myös Mehiläisen toimipisteistä sekä etäkanavien kautta. OmaMehiläinen -palvelu ja Mehiläisen Digiklinikka mahdollistavat Kompin palvelujen laajentamisen maantieteellisesti kattavammalle alueelle. Samalla ne madaltavat hoitoon hakeutumisen kynnystä.

- Mehiläinen on panostanut voimakkaasti digitaalisten palveluiden kehitykseen ja kehitystä jatketaan myös mielenterveyspalveluiden osalta. Haluamme tuoda asiakkaille laadukkaita digitaalisia palveluita vastaanottojen tueksi, kertoo Hartiala.

• Mehiläinen, liiketoimintajohtaja Anssi Hartiala
  • Komppi, operatiivinen johtaja Salla Myllys

Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.