Raskaus vaikuttaa useilla tavoin suun terveyteen – hammaslääkäri listaa 7 faktaa, jotka odottajan on hyvä tietää

Lehdistötiedote 14.1.2022

Suun terveydestä on hyvä pitää huolta myös raskautta silmällä pitäen, sillä suun terveys vaikuttaa monin eri tavoin niin odottavan äidin kuin sikiönkin terveyteen. Hammas Mehiläisen johtava hammaslääkäri Erkki Virta listaa 7 faktaa, jotka jokaisen odottajan on syytä tietää.

1. Hormonimuutokset heikentävät suun vastustuskykyä – tulehduksille otollinen aika

Odottavan äidin hormonitoiminnassa tapahtuu muutoksia, joiden seurauksena suu happamoituu eli syljen pH laskee. Raskauden aikana suun tulehdukset saavatkin otollisen lisämahdollisuuden, kun hormonimuutokset heikentävät suun vastustuskykyä hampaan pinnalle kertyvää plakkia vastaan.

2. Syljen korjaava vaikutus heikkenee – reikiintymisen ja parodontiitin riski kasvaa

Sylki ehkäisee reikiintymistä palauttamalla syömisen jälkeen suun pH:n happamasta normaaliksi, auttaen happojen liuottamien mineraalien palautumista hampaan pinnalle. Raskausaikana tämä syljen korjaava vaikutus heikkenee, hampaiden reikiintymisriski kasvaa ja ientulehdukset pahenevat helposti ikenen alla jyllääväksi hampaan kiinnityskudossairaudeksi eli parodontiitiksi.

Parodontiitti on yleisesti merkittävä kansantauti, joka etenee vähäisin oirein usein potilaan huomaamatta ja tuhoaa hampaiden kiinnityskudoksia. Hoitamattomana tauti johtaa hampaiden menetyksiin, vaurioittaa koko hampaistoa ja aiheuttaa haittaa myös yleisterveydelle.

3. Suun tulehdukset voivat altistaa muun muassa keskenmenolle ja raskausmyrkytykselle

Parodontiitti ja muut suun tulehdukset voivat tutkimusten mukaan vaikeuttaa hedelmöittymistä ja altistaa erilaisille raskausajan komplikaatioille, kuten keskenmenolle, raskausmyrkytykselle, ennenaikaiselle synnytykselle ja lapsen alhaiselle syntymäpainolle.

4. Suun huono terveys saattaa jopa vaikuttaa kehittyvään sikiöön

Parodontiitin taudinaiheuttajat eli patogeenit voivat kulkeutua suusta suoraan verenkierron kautta sikiö-istukka -alueelle ja aiheuttaa siellä esimerkiksi etäinfektion. Lisäksi suun tulehdus voi vaikuttaa sikiö-istukka-alueella myös välillisesti, kun äidin keho reagoi suussa olevaan infektioon tai parodontiitin aiheuttamaan matala-asteiseen tulehdukseen.

5. Raskausaikana tulisi välttää laajoja hoitotoimenpiteitä hammaslääkärin vastaanotolla

Akuutteja suun terveyden vaivoja voidaan hoitaa koko raskauden ajan. Suun perustutkimus ja suun sairauksia ehkäisevät toimenpiteet voidaan tehdä ensimmäisellä kolmanneksella, mutta joskus pahoinvointi saattaa vaikeuttaa hoitoa tai estää sen kokonaan. Tarvittavat korjaavat hammashoidot on puolestaan parasta tehdä keskikolmanneksella. Viimeisellä kolmanneksella vältetään hoitotoimenpiteitä esimerkiksi siksi, että hoitoasento hammaslääkärissä voi tuntua hankalalta ja vauva voi painaa sisäelimiä, palleaa tai suuria verisuonia, jolloin potilasta saattaa alkaa pyörryttää kesken toimenpiteen.

Raskausaikana ei ole tarvetta välttää puudutusta, vaan se voidaan toteuttaa kuten muulloinkin. Särkylääkkeiden käyttö on kuitenkin rajoitetumpaa raskaana ollessa.

6. Suuhygieniasta ja ruokavaliosta huolehtiminen olennaista

Raskaana ollessa suuhygieniasta ja terveellisestä, monipuolisesta sekä säännöllisestä ruokavaliosta tulee huolehtia tavanomaista tarkemmin. Monipuolinen ravinnon nauttiminen on keskeistä myös lapsen hampaiden hyvän kehityksen turvaamiseksi, minkä lisäksi äidin kannattaa raskausaikana nauttia kalsiumia ja D-vitamiinia.

7. Tarkista suun terveys jo ennen raskautta

Suun terveydestä ja säännöllisistä hammaslääkärikäynneistä on tärkeää huolehtia jo raskautta suunniteltaessa. Ikenien terveystilanne on oleellinen, ja jos ikenissä ilmenee verenvuotoa tai arkuutta, on syytä varata aika hammaslääkäriin. Myös muut suun mahdolliset tulehdukset, kuten juurenpäätulehdukset tai viisaudenhampaan tulehdukset, on hyvä tutkituttaa jo raskautta suunniteltaessa.

Asiantuntijana jutussa toimi Hammas Mehiläisen johtava hammaslääkäri Erkki Virta.

Hammas Mehiläinen, johtava hammaslääkäri Erkki Virta, erkki.virta@mehilainen.fi, p. 0400 196 766

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa ja kansainvälisesti. Yhtiö tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakasta. Suomessa yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.