Silmät voivat palaa auringossa myös Pirkanmaalla – asiantuntijan vinkeillä valitset silmiä suojaavat aurinkolasit

Lehdistötiedote 17.6.2022

Silmien suojaaminen auringolta on tärkeää, sillä kuten ihokin, myös silmät voivat palaa auringossa. Optometristi Timo Juurinen Tampereen Mehiläisestä kertoo miten liiallinen auringon UV-säteily vaikuttaa silmän rakenteisiin ja miten suojata silmiä kesäauringossa.

Harva tulee ajatelleeksi, että myös silmät voivat palaa auringossa. Tästä syystä silmien suojaaminen on erityisen tärkeää. Auringon UV-säteilyllä voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia silmien terveyteen ja liiallinen auringon UV-säteily vaikuttaa silmän rakenteisiin haitallisesti: se lisää harmaakaihin ja silmänpohjan rappeuman riskiä.

- Aurinko vaikuttaa silmien lisäksi myös kasvojen ja silmäluomien ihoon vanhentavasti. Runsas ja toistuva UV-altistus lisää erilaisten ihosyöpien riskiä. Silmien lisäksi on tärkeää suojata aina myös iho, muistuttaa Mehiläisen optometristi Timo Juurinen Tampereen Mehiläisestä.

Helpoiten auringolta voi suojautua käyttämällä laadukkaita aurinkolaseja ja lippa- tai lierihattua. Jos aurinko paistaa todella kirkkaasti, kannattaa aurinkolaseja käyttää, vaikka pysyttelisit varjossa.

Voivatko silmät palaa auringossa?

Jos UV-altistus on hyvin voimakas, esimerkiksi aurinkoisella säällä vesillä liikkuessa tai keväthangilla hiihtäessä, voi ympäriltä heijastuva kirkas valo aiheuttaa silmän pinnan sarveiskalvon vaurioitumisen, eli lumisokeuden. Kun käytät aurinkolaseja, jotka suodattavat UV-säteilyä, suojaat silmiäsi palamiselta.

Jos aurinkoisen päivän jälkeen huomaat silmissäsi kipua, punoitusta ja valonarkuutta, voi oireilun taustalla olla voimakkaan UV-säteilyn aiheuttama sarveiskalvon pinnan vaurioituminen. Oireita voit helpottaa apteekista saatavalla kostutusgeeleillä ja pitämällä silmiäsi kiinni.

- Mikäli oireet eivät helpota, kannattaa tällaisessa tilanteessa ottaa yhteyttä silmälääkäriin tai optometristiin, kertoo Juurinen.

Millaiset ovat hyvät aurinkolasit?

Jos oleskelet kirkkaassa auringonvalossa, esimerkiksi rannalla tai veneillessä, kannattaa valita aurinkolasit, jotka suojaavat silmiä UV-säteilyltä sekä edestä että silmien sivuilta. Polarisoidut linssit auttavat näkemään veden alle ja vähentävät myös heijastuksia, esimerkiksi märästä tienpinnasta.

- Aurinkolaseja voi hyvin olla myös useammat eri käyttötarkoituksiin, Juurinen päättää.

Asiantuntijan vinkit hyvien aurinkolasien valintaan – pohdi ainakin näitä:

• Ovatko aurinkolasit mukavat ja pysyvät päässä?
  • Suojaavatko aurinkolasit riittävästi silmiä?
  • Onko niissä UV 100 % - tai UV 400 -merkintä?
  • Sopivatko aurinkolasit käyttötarkoitukseen, esimerkiksi urheiluun tai veneilyyn?
  • Ovatko linssit optisesti laadukkaat?

Artikkelia varten on haastateltu Mehiläisen silmätautien erikoislääkäri Petri Usmia.

- Mehiläinen Tampere Finlayson, Timo Juurinen, optometristi

- Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Iiris Meurmanin kautta: iiris.meurman@mehilainen.fi, p. 040 775 4174

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 112-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain yli 2 miljoonaa asiakasta ja sen 670 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 29 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.