Sorrutko lomasuorittamiseen – tunnista oireet

Lehdistötiedote 21.6.2017

Loma on yhä useamman kohdalla suorittamista ja sosiaalista pätemistä. Lomakalenteri täyttyy huimaa vauhtia ja loman merkitys tärkeänä hengähdystaukona hämärtyy. ”Hyvistä stressinhallintakeinoista tulee loma-aikana stressin aiheuttajia”, sanoo työterveyspsykologi Maija Vattulainen Mehiläisestä.

Mehiläisen työterveyspsykologi Maija Vattulaisen mukaan lomasuorittaminen on yleinen ilmiö Suomen kesässä. Rankka urheilu ja kuntoiluvillitys jatkuu tai alkaa kiivaana heti loman alusta. Ultramaratonit, teräsmieskisat ja lukuisat muut kesätapahtumat täyttävät kalenterin. Mökillä pyöritetään lomahotellia, ja sukulaisia ja ystäviä tavataan urakalla koko talven tarpeiksi.

- Lomasuorittamista vauhdittaa itselle asetetut kohtuuttomat tavoitteet ja sosiaalinen paine, Maija Vattulainen sanoo.

- Lomastressin oireita ovat muun muassa jatkuva väsähtänyt olo. Liikuntasuorituksista palautumista ei tapahdu ja rauhattomilta yöunilta heräillään hikisenä ja lakanat sykkyrässä. Toisaalta lomapäivinä olo voi myös olla levoton ja ahdistunut, Maija Vattulainen toteaa.

Kuuntele itseäsi lomatoiveissa

Maija Vattulainen painottaa, että itseä tulisi kuunnella myös lomatoiveissa: Mikä tuottaa juuri minulle iloa ja rentoutusta lomalla?

Elämäntilanne ja ikäkin vaikuttaa jaksamiseen. Viisikymppinen ei palaudu hektisestä lomarumbasta samalla tavoin kuin kolmikymppinen. Pelkkään oleiluun ja nukkumiseen on varattava riittävästi aikaa.

Lomalle on hyvä laskeutua hellittämällä työtahtia viimeisellä työviikolla. Läheisten ja perheen kanssa on hyvä sopia lomanviettoaikatauluista ja -tavoista jo ennakkoon.

Alkoholin käyttötavat uusiksi

Alkoholi on useille tärkeä osa lomanviettoa ja ylikorostunut rentoutuksen keino. Alkoholin käyttötapoja ja määriä olisi hyvä tarkastella jo ennen lomaa.

- Alkoholinkäyttöön liittyviä lomarutiineja voi uudistaa esimerkiksi lämmittämällä saunan tai tarjoilemalla illallisen jo alkuillasta, jolloin alkoholipitoisten juomien nauttiminen aikaistuu ja niiden vaikutus unen laatuun vähenee. Myöhään illalla nautittu pienempikin määrä alkoholia heikentää unen laatua, Maija Vattulainen toteaa.

Tunnista lomasuorittamisen oireet:

•    Yöuni on pinnallista ja katkonaista
•    Rauhaton olo
•    Jatkuva väsymys vaivaa
•    Normaali liikuntasuoritus uuvuttaa
•    Kalenteri on täynnä
•    Pinnaa kiristää

Mehiläinen, Maija Vattulainen, työterveyspsykologi, puh. 040 554 1067

Mehiläisen viestintä: Tuula Kukonlehto, puh. 040 572 5006, tuula.kukonlehto@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.