Suomessa 2,5 miljoonaa ylipainoista aikuista - iäkkäänkin ihmisen kannattaa muuttaa elintapojaan

Lehdistötiedote 16.5.2019

Lihavuus on Suomen suurimpia kansanterveydellisiä ongelmia. Viimeisten tutkimusten mukaan eläkeikäisten naisten keskuudessa vyötärölihavuus on yleistynyt. Yli 60-vuotiaankin kannattaa vielä muuttaa elintapojaan terveellisemmäksi.

Koska laihduttaminen on vaikeaa, lihavuuden ehkäisy on tärkeää. Kertyneiden liikakilojen karistaminen on sitä helpompaa, mitä varhaisemmassa vaiheessa ongelmaan puututaan. Jo 5–10 prosentin pysyvällä painonpudotuksella saavutetaan merkittäviä terveyshyötyjä. Esimerkiksi verenpaine laskee useimmilla painon pudotuksen myötä. Myös masennus ja ahdistuneisuus saattava helpottaa, nivelrikon tuottamat kivut ja uniapnea helpottua sekä aineenvaihdunnallisesti tärkeistä elimistä, kuten maksasta, poistua rasvaa.

- Ikääntyessä aineenvaihdunta hidastuu ja lihasmassa vähenee. Esimerkiksi nämä seikat vaikuttavat iän myötä tulevaan ylipainoon. Lisäksi naisilla hormonaaliset muutokset lisäävät ylipainon riskiä. Merkittävä osa potilaistamme onkin yli 60-vuotiaita, muistuttaa Mehiläinen Neon painonhallintaklinikan vastuulääkäri André Heikius.

Yli 65-vuotiaista joka neljäs mies ja joka kolmas nainen ovat ylipainoisia, selviää FinTerveys-tutkimuksen tilastoista. Lihavuus on kansanterveydellinen ongelma ja se koskettaa kaikkia ikäluokkia.

Elintapoihin syytä kiinnittää huomiota

- Ikä ei ole este laihtumiselle. Rankimmat metodit laihduttaessa eivät ole kuitenkaan enää järkeviä vanhemmalla iällä tai esimerkiksi lihavuusleikkaukset eivät tule enää samalla tavalla kyseeseen. Terveellisten elämäntapojen kuten terveellisen ravinnon painottaminen on kuitenkin tärkeää myös vanhemmalla iällä, Heikius kertoo.

Iäkkäillekin sopivia laihdutustapoja ovat muun muassa muutokset ruokavaliossa ja ruokailutottumuksissa sekä kohtuullinen liikunnan lisääminen. Maltillisilla, realistisilla ja hyvältä tuntuvilla muutoksilla saa aikaan pysyviä tuloksia.

- Pikadieetit on syytä unohtaa ja keskittyä mieluummin pitkäjänteiseen prosessiin, jossa voi etsiä erilaisia tapoja huolehtia omasta hyvinvoinnista. Tasainen ateriarytmi, terveelliset eväät sekä kasvisten nauttiminen ovat terveellisen ravinnon kannalta tärkeitä elementtejä, Heikius jatkaa.

Terveellisen ruoan lisäksi painonhallinnassa tärkeitä asioita ovat muut arjen peruspilarit.

- Riittävä nukkuminen ja palautuminen on tärkeää. Jos unihäiriöt ovat kestäneet pidempään, kannattaa siitä keskustella lääkärin kanssa. Lisäksi liikunta tai mikä tahansa iloa ja energiaa tuova uusi harrastus on hyväksi.

Lisätiedot:

• Mehiläinen Neo, painonhallintaklinikan vastuulääkäri André Heikius

• Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Minna Kontulaisen kautta, puh. 040 5176 194, minna.kontulainen@mehilainen.fi

• Lisätietoa FinTerveys-tutkimuksesta http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136223/Rap_4_2018_FinTerveys_verkko.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli 1,2 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 440 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 18 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.