Syöpäkasvainten DNA:ta tutkitaan verinäytteestä - Mehiläinen apuna syövän diagnostiikan menetelmäkehityksessä

Lehdistötiedote 19.10.2023

Verinäytteestä voidaan nykyteknologialla tehdä hyvinkin tarkkoja syöpätutkimuksia, eikä päätöksentekoon aina tarvita niin kutsuttua koepalaa eli kudosnäytteitä kasvaimesta. Uuteen tutkimusmenetelmään liittyvää teknologiaa kehitetään nyt jyväskyläläisen BiopSensen ja Mehiläisen yhteishankkeena. Ensimmäiset näytteet uuteen tutkimukseen on otettu Mehiläinen Jyväskylässä.

Syöpäkasvaimesta irtoavaa solukkoa ja sen perimäainesta, eli DNA:ta, pystytään tutkimaan geenitasolle saakka verinäytteestä. Näin saadaan tärkeätä tietoa kasvaimen tyypistä ilman leikkauksia tai neulanäytteitä. Tätä verinäytteen DNA:n analysointia, eli nestebiopsiaa, voidaan käyttää tehokkaan syöpälääkityksen valintaan ja hoidon seurantaan. Mehiläinen osallistuu menetelmän näytteidenoton ja käsittelyn kehitykseen BiopSense Oy:n kanssa.

- Nestebiopsian hyödyntämistä hidastaa verinäytteiden monivaiheinen käsittely ja kuljetus, jotka heikentävät menetelmän laatua ja saatavuutta. Uusi verinäytteiden käsittelymenetelmä ratkaisee tämän haasteen. Automatisoitu teknologiamme tulee parantamaan syöpänäytteistä tehtävien geneettisten analyysien luotettavuutta, kustannuksia ja saatavuutta, toteaa professori Marja Tiirola BiopSense Oy:stä..

Nestebiopsia tarjoaa tulevaisuudessa aivan uudenlaisia keinoja sekä syövän diagnosointiin että hoidon ohjaukseen.

- Syöpä on käytännössä vioittuneen solukon hallitsematonta kasvua. Uusilla menetelmillä näitä häiriöitä pystytään tutkimaan geneettisten muutosten valossa suoraan verinäytteestä, mikä tuo huomattavasti lisää mahdollisuuksia myös hoidon ohjaamiseen ja kehittämiseen, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen.

- Tavoite on, että näytteen käsittelyn helpottuminen mahdollistaa uusien tutkimusten käyttöönoton myös kaukaisemmissa lääkärikeskuksissa, eivätkä etäisyydet analysoivaan laboratorioon ole esteenä, täydentää Hotakainen.

Menetelmää kehitetään BiopSense Oy:n toimesta terveiden vapaaehtoisten avulla ennen kuin sitä testataan syöpäpotilailla. Ensimmäiset vapaaehtoiset ovat luovuttaneet Mehiläinen Jyväskylässä verinäytteen tutkimukseen, joka toteutetaan yhteistyössä BiopSensen, Mehiläisen ja Sairaala Novan kanssa.

- On erittäin hienoa, että meillä on paikallista yhteistyötä BiopSensen kanssa syövän tutkimukseen liittyen. Haluamme ehdottomasti olla apuna tässä arvokkaassa kehitystyössä. Mikäli menetelmä jatkossa mahdollistaa esimerkiksi nykyistä kattavammat syöpäseulonnat, olemme tähän jo valmiita, päättää Mehiläinen Jyväskylän yksikönjohtaja Mila Korhonen.

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 113-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan. Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 820 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 33 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.

BiopSense Oy on jyväskyläläinen vuonna 2019 perustettu lääketieteellisen teknologian yritys. BiopSense kehittää nestebiopsiaan perustuvia ratkaisuja ja palveluita syövän diagnostiikkaan ja hoidon seurantaan. Yrityksen innovaatio on kertakäyttöinen kasetti, jossa potilaan veri käsitellään ja soluvapaa DNA eristetään täysin automatisoidusti jo näytteenottopisteessä. BiopSense on saanut rahoitusta Euroopan unionin Horizon Europe -ohjelmasta teknologian kehittämiseksi, ja yhtiön tavoite on tuoda uusi tuote kansainvälisille markkinoille seuraavan kahden vuoden sisällä.