Turhaa botoxin pelkoa: Jopa yli 90 % hampaiden narskuttelijoista hyötyy pistoshoidosta

Lehdistötiedote 3.11.2016

Botox on tehokas hoito yli 800 000 suomalaisen kärsimään vaivaan – hampaiden narskutteluun tai staattiseen yhteen puristamiseen. Jopa yli 90 % Mehiläisen OmaHammaslääkäri-ketjun suu- ja leukakirurgi Olli Terosen potilaista on hyötynyt pistoshoidosta, jos narskuttelun syy on liian kireissä leukalihaksissa.

Botuliinitoksiini, tuttavallisemmin botox, on turhaan pelätty ja aliarvostettu lääkeaine. Kun Mehiläisen OmaHammaslääkäri-ketjun suu- ja leukakirurgi, dosentti Olli Teronen ehdottaa päänsärystä ja muista kivuista kärsivälle narskuttelupotilaalle pistoshoitoa, moni suorastaan pelästyy.

- Ehkä puolet narskuttelijoista tietää narskuttelevansa. Moni ei hae vaivaan ollenkaan apua, sillä ei tiedä, että tehokkaita hoitokeinoja on tarjolla. Botuliinitoksiinia lääkeaineena ei ole syytä pelätä, Olli Teronen sanoo.

Botuliinitoksiinia on myös luonnossa ja sen jäämiä voi olla muun muassa hunajassa. Pieninä määrinä se on turvallista.

Narskuttelijoita on suomalaisista jopa 15 %

Moni ei tiedä narskuttelevansa, vaikka asia vaivaa jopa 15 % suomalaisista. Eniten narskuttelijoita on keski-ikäisissä ja ruuhkavuosia elävissä naisissa. Terosen arvion mukaan kymmenet tuhannet suomalaiset voisivat saada apua narskutteluun pistoshoidosta.

Stressi lisää narskuttelua. Jos kyse on yön aikana tapahtuvasta hampaiden narskuttelusta ja yhteen puremisesta, ihminen ei välttämättä tiedä vaivastaan.

- Narskuttelusta kertovat ehkä oireet, kuten hampaiden kuluminen, ohimoseudun päänsärky, huimaus, hartia- ja leukakipu sekä leukojen väsyminen ja jäykkyys, kuvailee Teronen.

Narskuttelija voi myös herätä aamulla väsyneenä, kun on tehnyt hampaillaan yön töitä.

Keitä pistoshoidot auttavat?

Pistoshoito voi auttaa heitä, joiden narskuttelun taustalla on purentalihasten yliaktiivisuus.  Lääkäri pistää lääkeainetta potilaan kasvoihin ainakin kahdeksaan eri kohtaan. Yksi pistos kestää pari sekuntia ja pistosneula on hyvin ohut, diabeetikkojen käyttämää insuliinineulaa ohuempi. Sivuvaikutuksia on vähän ja ne ovat paikallisia, kuten pistoskohdan ärtyminen muutamiksi päiviksi.

- Botuliinitoksiini estää osan hermoliitosten toiminnasta. Lihaksen normaali toiminta jatkuu, mutta yliaktiivisuus voi hävitä kokonaan, Olli Teronen kertoo.

Potilas voi saada avun vuosiksi eteenpäin jo yhdestä hoitokerrasta. Vaikea narskuttelu voi vaatia kaksi tai useampia hoitokertoja. Narskuttelun syvällisempää syytä, kuten stressiä, pistoshoito ei toki poista.

- Hoito on selkeä ja turvallinen täsmähoito, kun diagnoosi on oikea ja hoidon antaa ammattilainen, Teronen kertoo.

Itselle sopivista hoitomuodoista kannattaa keskustella hammaslääkärin kanssa.

Mehiläinen OmaHammaslääkäri, suu- ja leukakirurgi, dosentti Olli Teronen, puhelin: 0400 495 838, sähköposti: olli.teronen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa. Mehiläinen tarjoaa kokonaisvaltaiset palvelut yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläisessä palveluita tuottaa Suomessa yhteensä yli 11 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.