Työterveys Laine liittyy osaksi Mehiläistä

Lehdistötiedote 1.7.2022

Mehiläinen on ostanut Työterveys Laineen koko osakekannan 1.7.2022. Työterveys Laineen toiminta jatkuu ennallaan osana Mehiläistä työntekijöiden siirtyessä Mehiläiseen vanhoina työntekijöinä. Yrityskaupan taustalla on vuoden 2023 alussa toteutuva hyvinvointialueuudistus.

- Olemme erittäin iloisia saatuamme kaupan suunnitellusti päätökseen ja Työterveys Laineen työterveystoiminnan osaksi Mehiläisen työelämäpalveluita. Olemme olleet Työterveys Laineen yhteistyökumppani pitkään ja kaupan myötä pääsemme varmistamaan työterveyspalveluiden jatkuvuuden ja jatkokehityksen alueella. Työterveys Laineella on kattava palveluverkosto ja vahva asiantuntijaosaaminen, jotka täydentävät Mehiläisen palveluita erinomaisesti, iloitsee Mehiläisen Keski-Suomen alueen yksikönjohtaja Mila Korhonen.

- Laine on alueellisesti tärkeä toimija vastaten Keski-Suomen alueen yritysasiakkaiden työterveyden palveluista. Olemme erittäin tyytyväisiä, että saamme nyt Mehiläisen osaavan ja ammattitaitoisen organisaation tuottamaan ja kehittämään näitä alueen elinvoiman kannalta tärkeitä palveluita jatkossa. Järjestimme yrityskauppaan liittyen keväällä 2022 avoimen tarjouskilpailun, jossa Mehiläinen valikoitui kumppaniksi, sanoo Jyväskylän kaupungin talous- ja strategiajohtaja Lasse Leppä.

Yrityskauppa ei tuo välittömiä muutoksia toimintaan. Asiointi Työterveys Laineen toimipisteissä jatkuu ennallaan tuttujen työterveyden ammattilaisten palvellessa myös jatkossa. Työterveys Laineessa työskentelee 38 terveydenhuollon asiantuntijaa 13 toimipisteessä. Henkilöasiakkaiden määrä on noin 11 500.

- Yrityskauppa ei tuo muutoksia asiakkaidemme palveluihin eikä vaadi heiltä toimenpiteitä. Työterveys Laine Oy:n työntekijät jatkavat Mehiläisen palveluksessa normaalisti ja nykyiset sopimukset ovat edelleen voimassa. Jatkossa asiakkaat saavat laajat ja monipuoliset palvelut samalta palveluntarjoajalta. Erityisen iloisia olemme siitä, että kaupan myötä voimme tarjota asiakkaillemme tulevaisuudessa entistä kattavammat ja joustavammat työterveys- ja diagnostiikkapalvelut sekä ensiluokkaiset digitaaliset palvelut, Työterveys Laine Oy:n toimitusjohtaja Jarno Pylkkänen summaa.

Yrityskaupan toteutumisen ehtona on ollut kaikkien osakkaiden hyväksyntä. Jyväskylän kaupunki omisti 96,7 % Työterveys Laineen osakkeista. Lisäksi Laineen osakkeita omisti Keski-Suomen Sairaanhoitopiiri, Hankasalmi, Keuruu, Multia, Uurainen, Luhanka, Muurame, Laukaa, Viitasaari ja Pihtipudas. Työterveys Laineen liikevaihto oli vuonna 2021 noin 4 miljoonaa euroa.

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 112-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain yli 2 miljoonaa asiakasta ja sen 670 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 29 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.