Urheilu Mehiläinen mukana FIFPRO:n kansainvälisessä jalkapallon tutkimusprojektissa

Lehdistötiedote 15.10.2019

FIFPRO eli jalkapallon kansainvälinen pelaajayhdistysten kattojärjestö aloittaa 10 vuoden tutkimusprojektin, jossa seurataan ammattijalkapalloilijoiden terveydentilaa. Urheilu Mehiläinen on kutsuttu mukaan projektiin tuomaan erikoisosaamistaan urheiluvammojen diagnostiikassa koordinoimaan tutkimusta Pohjoismaissa.

Tutkimuksessa seurataan usean sadan ammattipelaajan terveydentilan kehittymistä uran loppumisen jälkeen.

- Erityishuomio kiinnitetään uran aikaisten päävammojen ja polvivammojen seurauksiin myöhemmässä elämässä sekä urheilijoiden sydänterveyden kehitykseen, kertoo Turun Urheilu Mehiläisen vastuulääkäri ja Mehiläinen NEO:n johtava lääkäri, ortopedi Jussi Rantanen

Urheilu Mehiläinen on yksi noin kymmenestä mukana olevasta eurooppalaisesta tutkimusyksiköstä. Tutkimusta johdetaan Amsterdamin Yliopistosta. Mehiläisessä suoritetaan muun muassa seurantaan liittyviä kliinisiä tutkimuksia, laboratoriotutkimuksia ja magneettikuvauksia. Urheilu Mehiläisen ortopedit ovat myös mukana lopullisten julkaistavien tutkimusraporttien kirjoittajaryhmässä.

- Urheilu Mehiläisen mukanaolo tässä tutkimuksessa tukee asemaamme urheilulääketieteen merkittävänä pohjoismaisena toimijana. Laajennamme ja ylläpidämme tutkimukseen osallistumalla verkostoamme Euroopan urheilulääketieteen ytimessä, Rantanen jatkaa.

Jalkapallon pelaajayhdistys on tehnyt pitkään hyvää yhteistyötä Turun Urheilu Mehiläisen asiantuntijoiden kanssa. He ovat toimineet yhdistyksen asiantuntijoina jalkapalloilijoiden terveyteen liittyvissä kokonaisuuksissa, Jalkapallon Pelaajayhdistyksen toiminnanjohtaja Markus Juhola kertoo.

Tutkimuksen tavoitteena on tulevaisuudessa pystyä yhä paremmin ennaltaehkäisemään tyypillisiä jalkapalloilijan vammoja ja parantamaan urheilijan kokonaisvaltaista terveyttä sekä uran aikana, että sen jälkeen.

Tutkimus on pelaajille erittäin mielenkiintoinen. Suomalaispelaajille se avaa aivan loistavan vertailukohdan kansainvälisiin kenttiin ja terveydenhoitoon. Se on myös yksilöllisesti erittäin merkittävää, että on mahdollisuus saada ajanmukaista terveystietoa itsestään sekä uran aikana että usean vuoden aikana vielä uran päätyttyä, Juhola jatkaa.

Tutkimusprojekti käynnistetään 16.10.2019 ammattijalkapalloilijan terveyshaasteet -konferenssissa Lontoossa, jossa myös Urheilu Mehiläinen on mukana. Jussi Rantanen osallistuu konferenssiin yhtenä sen puheenjohtajista.

Lisätiedot:

•    Urheilu Mehiläinen, Jussi Rantanen, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri
•    Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Minna Kontulaisen kautta, puh. 040 5176 194, minna.kontulainen@mehilainen.fi

Urheilu Mehiläinen palvelee kaikkia urheilua harrastavia, tavoitteellisia aktiiviliikkujia, urheilijoita ja urheiluseuroja. Pääpaino on urheiluvammojen ennaltaehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa sekä tutkimuksessa. Urheilu Mehiläisen moniammatilliset asiantuntijatiimit ja modernit urheilukirurgiaan erikoistuneet verkostot ja sairaalat palvelevat liikkujia ympäri Suomen. Urheilu Mehiläinen on osa Mehiläinen konsernia.