Videosisältöä jaksamisen ja mielen hyvinvoinnin tueksi tarjolla kaikille OmaMehiläisessä

Lehdistötiedote 20.4.2020

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne haastaa jaksamista uudella tavalla. Samalla erilaiset mielenterveyden haasteet koskettavat isoa osaa työikäisistä ja ajavat yhä useamman sairauslomalle. Mehiläinen on tuonut OmaMehiläinen-sovellukseen ja -verkkopalveluun kaikkien käyttöön videokokonaisuuden, jonka avulla jokainen voi saada matalan kynnyksen tukea ja työkaluja oman hyvinvoinnin ja jaksamisen edistämiseen.

Koronakriisin myötä Suomi elää poikkeuksellista epävarmuuden aikaa, joka haastaa mielen hyvinvointia ja jaksamista. Tilanne oli huolestuttava jo ennen koronaa: Kelan tilastoissa mielenterveyden häiriön perusteella sairauspäivärahaa saaneiden määrä kasvoi vuosina 2016-2019 noin 43 %. Viime vuonna sairauspäivärahaa sai jo noin 84 000 henkilöä - lähes 10 000 edellisvuotta enemmän.

Mehiläinen haluaa osaltaan tarjota tukea ja vinkkejä arkeen poikkeuksellisen ajanjakson keskellä sekä samalla madaltaa hoitoon hakeutumisen kynnystä. Yhtiö onkin tuonut kaikkien käyttöön mielen hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja mielenterveyden haasteiden varhaiseen tunnistamiseen liittyvän videokirjaston OmaMehiläinen-sovellukseen ja -verkkopalveluun. Videokirjastossa on mukana myös ajankohtaisia videosisältöjä koronaan liittyen.

- Uusien videomuotoisten palveluiden tavoitteena on tarjota hyvin varhaisen vaiheen apua oman hyvinvoinnin tueksi. Ne antavat tietoa ja vinkkejä oman ja työyhteisön jaksamisen ja mielen hyvinvoinnin parantamiseen, masennuksen ja työuupumuksen tunnistamiseen sekä avun hakemiseen, toteaa Mehiläisen kehitysjohtaja, työterveyslääkäri Annika Jalli.

- Haluamme uuden palvelun avulla madaltaa hoitoon hakeutumisen ja yhteydenoton kynnystä sekä tuoda uusia keinoja vakavampien oireiden ja sitä kautta sairauspoissaolojen ennaltaehkäisyyn, Jalli sanoo.

Videokirjaston saavat maksutta käyttöönsä kaikki OmaMehiläinen-sovelluksen ladanneet. Lisäksi Mehiläisen työterveysasiakkaat voivat käynnistää OmaMehiläisessä itselleen neljän viikon videovalmennuksen, joka mahdollistaa tarvittaessa yhteydenoton omaan työterveyshoitajaan.

Videosisällöt perustuvat asiantuntijahaastatteluihin ja tutkittuun tietoon.

OmaMehiläiseen tuotavat videot ovat Mehiläisen yhteistyökumppanin Lifeclassin tuottamia ja ne pohjautuvat asiantuntijahaastatteluihin sekä tutkittuun tietoon. Lifeclass aloitti toimintansa luomalla verkkokurssin masennuksen oireita kokevien ja heidän lähipiirinsä tueksi ja laajensi sen jälkeen videosisältöjä myös ennaltaehkäisevämpään suuntaan.

- Lifeclassin näkökulmasta yhteistyö Mehiläisen kanssa on innostavaa. Suuren käyttäjäkunnan lisäksi OmaMehiläinen on ideaali kanava meidän sisällöille myös siksi, että se tarjoaa ihmisille selkeitä polkuja eteenpäin, jos esimerkiksi huoli omasta jaksamisesta konkretisoituu videoiden katsomisen yhteydessä, Lifeclassin toimitusjohtaja Jasu Koponen summaa.

- Pienilläkin asioilla on merkitystä, kun puhutaan hyvinvoinnin edistämisestä. Helposti ja aina saatavilla oleva videosisältö sopii hyvin erilaisiin elämäntilanteisiin. Videoihin voi tutustua juuri silloin, kun sille on tarvetta ja aikaa, ja poimia voi juuri ne teemat, jotka siinä hetkessä kiinnostavat, kannustaa Mehiläisen Jalli.

Tutustu videosisältöihin: https://www.mehilainen.fi/yrityksille/videovalmennus

Mehiläinen, Annika Jalli, kehitysjohtaja, työterveyshuollon erikoislääkäri, Puh. 050 537 8827, sähköposti: annika.jalli@mehilainen.fi
Lifeclass, Jasu Koponen, toimitusjohtaja, Puh. 0400 013 359, sähköposti: jasu.koponen@lifeclass.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.

Lifeclass Oy on suomalainen yritys, joka tuottaa mielen hyvinvointiin liittyviä sisältöjä ja verkkopalveluita yritys- ja yksityisasiakkaille.