Meridean ratkaisu saatavilla 30. kesäkuuta 2003 alkaen

Report this content

Mobey Forum julkistaa turvallisen mobiilipankkipalveluratkaisun Meridean ratkaisu saatavilla 30. kesäkuuta 2003 alkaen Mobey Forum, mobiilipankkipalveluja edistävä yhteistyöelin, julkisti 11.6.2003 Barcelonassa ohjelmistopohjaisen ratkaisun, jonka avulla mobiilipankkipalveluja voi käyttää nykyisillä tarjolla olevilla päätelaitteilla. Ratkaisu on maailmanlaajuisesti saatavilla 30. kesäkuuta 2003 alkaen. Mobey Forumin jäsen, Meridea Financial Software, on ratkaisun kehittäjä. Se tarjoaa asiakkaille nopean, helpon ja turvallisen tavan hoitaa pankki- ja sijoitusasioitaan missä ja milloin tahansa. Asiakas pääsee PIN-koodin avulla käsiksi kätevästi ja turvallisesti omaan pankkitiliinsä ja voi esimerkiksi maksaa laskuja, tarkistaa tilitietonsa ja ostaa osakkeita. Meridean ratkaisuun perustuvia mobiili pankkipalveluita voidaan käyttää eri valmistajien Java(TM)-pohjaisilla päätelaitteilla, joita on käytössä jo miljoonia. Meridean ohjelmistopohjainen ratkaisu on helppokäyttöinen ja kustannustehokas. Aluksi asiakkaat lataavat mobiilipankkipalveluohjelmiston (esimerkiksi Java(TM) MIDlet -muodossa) päätelaitteeseensa, esim. matkapuhelimeensa. Ohjelmisto luo PKI (Public Key Infrastructure) -avainparin, jossa on pankin palvelimelle tallennettu julkinen avain ja asiakkaan laitteeseen pysyvästi tallennettu salainen yksityinen avain. Asiakas käyttää yksityistä avainta itse määrittämällään PIN-koodilla, jolloin PKI-tekniikka tunnistaa käyttäjän ja voi vahvistaa minkä tahansa pankki- tai maksutapahtuman. Tämä tapahtuu helppokäyttöisen, suoraan asiakkaan pankkitiliin liitetyn käyttöliittymän kautta. Mobey Forumin puheenjohtaja Bo Harald toteaa: "Mobey Forumin tehtävä on edistää mobiilien, avoimiin arkkitehtuuriratkaisuihin perustuvien rahoituspalveluiden käyttöä massamarkkinoilla. Tämä ratkaisu hyödyntää matkapuhelintekniikan viimeaikaista kehitystä ja tarjoaa ohjelmistopohjaisen ratkaisun, jonka käyttö ei vaadi lisälaitteita ja joka siksi voidaan tuoda nopeasti markkinoille. Se on äärimmäisen yksinkertainen ja kätevä. Uskon, että tämä on merkittävä edistysaskel pankkien tarjoamissa mobiilipankkipalveluissa." Meridea Financial Softwaren toimitusjohtaja Esa Tihilä kertoo: "Koska kuluttajien tarpeet vaihtelevat suuresti, rahalaitokset pyrkivät luomaan joustavan palvelutarjonnan, joka sallii asiakkaiden käyttää pankki- ja rahoituspalveluita omaan elämäntapaansa sopivalla tavalla. Mobiililaitteet ovat tänä päivänä tärkeä osa jokapäiväistä elämää. Tavoitteemme on tehdä mobiilipankkipalveluista totta." Meridean ratkaisun suunnittelun perustana on ollut rahoitusalan tarpeet, jotka on koottu Mobey Forumin 11.6. julkaistussa mobiileja pankki- ja rahoituspalveluja käsittelevässä dokumentissa (White Paper on Mobile Financial Services). Tämä asiakirja perustuu Mobey Forumin Preferred Payment Architecture (PPA) -dokumentaatiossa määriteltyihin periaatteisiin. PPA on alan ensimmäinen yhteisesti sovittu mobiilien maksupalvelujen ratkaisumalli, joka tarjoaa massa markkinoille sopivia teknologia-, operaattori- ja pankkiriippumattomia maksuratkaisuja. Mobey Forum esittelee Meridean ratkaisua rahoitusalan Retail Finance Europe 2003 -tapahtumassa Barcelonassa 11. - 13. kesäkuuta. Lisätietoja tapahtumasta osoitteessa www.rfeurope.org. Tiedotusvälineille voidaan järjestää havaintoesityksiä sekä myös kahdenkeskisiä haastatteluja. Järjestelyjen sopimiseksi ota yhteys: Iris Heinonen, Viestintä Oy Preemio, puh. 010 400 4470 Huomautuksia: Lisätietoja on osoitteissa www.mobeyforum.org ja www.merideasoftware.com. Voit myös ottaa yhteyttä seuraaviin henkilöihin: Merja Enroos / Mobey Forum, sähköposti: secretariat@mobeyforum.org puh. 040 750 3942 Iris Heinonen / Viestintä oy Preemio sähköposti: iris.heinonen@preemio.com puh. 010 400 4470 2248 Mobey Forum Mobey Forum on maailmanlaajuinen finanssialan yhteistyöelin, jonka tehtävä on edistää mobiiliteknologian käyttöä pankki- ja rahoituspalveluissa. Toukokuussa 2000 perustetun Mobey Forumin jäsenistössä ovat hyvin edustettuina finanssilaitokset ja laitevalmistajat. Mukana on myös muita palvelutoimittajia, jotka haluavat olla aktiivisesti mukana luomassa mobiilien pankki- ja rahoituspalveluiden tulevaisuutta. Mobey Forum on perustamisestaan lähtien esitellyt PPA-ympäristöön perustuvia mobiilipankkipalveluja ja maksuratkaisuja. www.mobeyforum.org Meridea Financial Software Oy Meridean perustivat vuonna 2001 Accenture, Nokia, Sampo ja 3i. Sen pääkonttori on Helsingissä. Meridean kehittämät ratkaisut antavat pankeille mahdollisuuden tarjota asiakkailleen pankki- ja sijoituspalveluita missä ja milloin tahansa. Meridea Product Suite uudistaa globaalin pankkimaailman liiketoiminnan hyödyt uudella tavalla. www.merideasoftware.com. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/12/20030612BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/12/20030612BIT00200/wkr0002.pdf