Loistehon kompensaattorin modernisaatio yhdessä Aurora Tornion kanssa tukee energiatehokkuutta Tornion terästehtaalla

Merus Power Oyj, lehdistötiedote 2.6.2022 klo 8.00

Merus Power on tehnyt sopimuksen Aurora Tornion kanssa 70 MVar staattisen loistehon kompensaattorin modernisoinnista. Kompensaattori toimitetaan Outokummun terästehtaan alueelle Tornioon ja asennukset tapahtuvat vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla. Teollisuuden sähköverkkokumppani Auroran tavoitteena on pienentää asiakkaidensa hiilijalanjälkeä parantamalla sähkönlaatua ja energiatehokkuutta.

Uusi modernisoitu loistehon kompensaattori asennetaan Tornion kylmävalssaamon keskijänniteverkkoon parantamaan sähkönlaatua. Kompensaattorin tehtävä on vähentää valssaamon aiheuttamia sähköverkon häiriöitä ja loistehoa. Näin voidaan parantaa laitoksen energiatehokkuutta ja vähentää huollon tarvetta.

Tornion terästehdas on yksi maailman suurimpia integroituja ruostumattoman teräksen laitoksia, jossa koko jalostusvaiheen tehtäväketjut toteutetaan samalla tehdasalueella. Kylmävalssaamossa on useita erilaisia tuotantolinjoja, joissa tehon tarve vaihtelee. Terästeollisuus käyttää paljon energiaa ja parantamalla sähkönlaatua ja panostamalla energiatehokkuuteen on mahdollista vähentää tuotteiden valmistukseen käytettävän sähköenergian määrää. Outokummussa käsiteltävä teräs on materiaalina yksi maailman kierrätetyimmistä materiaaleista, ja sitä voidaan kierrättää lähes loputtomiin ilman, että sen ominaisuudet heikkenevät.

”Me autamme asiakkaitamme tekemään sähköverkkoratkaisuja, joilla luodaan vahva pohja kestävälle liiketoiminnalle. Pidämme huolen, että asiakkaidemme käytössä on juuri heidän tarpeitaan vastaava verkko, jonka käytettävyys on tärkeässä roolissa. Varmistamme, että verkot edistävät jatkuvasti kehittyvää ja sähköistyvää tuotantoa ja autamme asiakkaitamme siirtymään kohti hiilineutraalia tuotantoa”, kertoo Aurora Tornion Pentti Alatalo.

”Merus Power on asiantunteva ja ammattitaitoinen kumppani ja meillä on vuosien kokemus metalliteollisuuden sähkönkompensointitarpeista. Laitteemme ovat luotettavia ja kestävät hyvin metalliteollisuuden vaativia olosuhteita. Järjestelmämme ovat optimoitu kompensoimaan alalle tyypilliset sähkönlaadun haasteet. Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme edistää kotimaisen terästeollisuuden energiatehokkuutta ja kestävää kehitystä yhdessä kumppaniemme kanssa”, toteaa Merus Powerin toimitusjohtaja Kari Tuomala

Kompensaattorien modernisointiprojektien hinnat riippuvat erityisesti työn laajuudesta ja kompensaattorijärjestelmän koosta. Projektit ovat tyypillisesti miljoonaluokan investointeja.

Merus Power on teknologiayhtiö, joka edistää kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 14,8 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.