Merus Power aktiivisuodattimien avulla kaksi tuulipuistoa liitetään sähköverkkoon Etelä-Afrikassa

Merus Power Oyj, Lehdistötiedote, 30.12.2022 klo 9.00

Merus Power toimittaa vuoden 2023 aikana aktiivisuodatinjärjestelmän kahteen eteläafrikkalaiseen tuulipuistoon. Kokonaistoimitukset sisältävät kaiken järjestelmän suunnittelusta käyttöönottoon. Merus Powerin yhteistyökumppani RWW Engineering vastaa projekteista avaimet käteen –periaatteella, myös laitosten rakennusteknisistä töistä ja asennuksista. Tällainen kauppa on tyypillisesti arvoltaan noin puoli miljoonaa euroa.

Sähköverkon vakaan toiminnan ja turvallisuuden varmistamiseksi kaikkien voimalaitosten ja energiantuotantomuotojen on kaikkialla maailmassa noudatettava siirtoverkkohaltijan määrittämiä viranomaisvaatimuksia, jotta tuotantolaitoksen tuottama sähkö voidaan liittää sähköverkkoon. Eri maiden vaatimuksissa on kuitenkin eroja. Merus Powerin sähkönlaaturatkaisuja voidaan käyttää kunkin maan viranomaisvaatimusten täyttämisessä.

Sähkönlaatuhaasteet ovat uusiutuvan energian tuotannossa erilaiset kuin perinteisessä energiantuotannossa erilaisesta teknologiasta ja tuotantomäärien vaihtelevuudesta johtuen. Koska tuulivoiman tuotanto vaihtelee sään mukaan, myös sähkön laatua parantavan ratkaisun tulee olla aktiivinen. Merus Powerin aktiivisuodattimet asennetaan tuulivoimalaitosten yhteyteen suodattamaan tuulivoimaloiden verkkoon tuottamia harmonisia yliaaltoja, jotta laitokset täyttävät siirtoverkon haltijan vaatimukset ja ne voidaan kytkeä verkkoon ja tuotettua sähköä myydä asiakkaille.

”Merus Powerin tuotteet tukevat uusiutuvan energian kasvua. Meruksen aktiivisuodattimilla autetaan tuuli- ja aurinkovoimaloita liittymään sähköverkkoon ja täyttämään tarvittavat standardit ja vaatimukset. Merus Power toimittaa kokonaisratkaisun vaatimusmäärittelystä toimitukseen verkkovaatimusten täyttämiseksi maassa kuin maassa. Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvu tukevat meidän kasvustrategiaamme”, toteaa Merus Powerin myyntijohtaja Markus Ovaskainen.

Lisätietoja:

Kari Tuomala, toimitusjohtaja, kari.tuomala@meruspower.com, +358 20 735 4320

Jonna Kannosto, markkinointi- ja viestintäjohtaja, jonna.kannosto@meruspower.com, +358 44 357 8320

Merus Power lyhyesti:

Merus Power on teknologiayhtiö, joka mahdollistaa kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 14,8 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.