Merus Power Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1. - 31.12.2022: Kasvua vaikeassa toimintaympäristössä

Merus Power Oyj:n yhtiötiedote 9.2.2023 klo 9.00

MERUS POWER OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1. - 31.12.2022

Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta. [Tilinpäätöstiedotteen luvut ovat tilintarkastamattomia.]

Tämä tiedote on tiivistelmä raportista Merus Powerin Tilinpäätöstiedote tammi–joulukuu 2022. Raportti kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Raportti on myös saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://sijoittajat.meruspower.fi/sijoittajatietoa/raportit-ja-esitykset/.

KASVUA VAIKEASSA TOIMINTAYMPÄRISTÖSSÄ

VUOSI 2022 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 16,2 (14,8) miljoonaa euroa, kasvua 9,7 %.
  • Käyttökate (EBITDA) oli 0,6 (0,8) miljoonaa euroa
  • Liiketulos oli 0,1 (0,3) miljoonaa euroa
  • Osakekohtainen tulos oli -0,01 (-0,15) euroa
  • Tärkeimmät saavutukset markkinoilla:
    • Teollisuuskokoluokan kompensaattorin kauppa Kolumbiaan
    • Loistehon kompensaattorin modernisaatio Tornion terästehtaalle
    • Pilottikumppanuussopimus Helenin kanssa sähkövaraston toimittamisesta Mankalan vesivoimalaan
    • Aktiivisuodattimia USA:n datakeskuksiin yhteistyökumppanin kautta
    • Saksalaiselle terästeollisuusintegraattorille kompensaattori parantamaan teräksen valmistuksen energiatehokkuutta ja kapasiteettia
    • Egyptin terästeollisuuteen kompensaattori parantamaan teräksen valmistuksen energiatehokkuutta ja kapasiteettia
  • Omat myyntitoimistot Saksaan ja Yhdistyneisiin Arabiemiraatteihin
  • Hallituksen voitonjakoehdotus: hallitus ehdottaa, että tilikauden voitto/tappio siirretään edellisten vuosien voittovarojen tilille ja että osinkoa ei jaeta

HEINÄ-JOULUKUU 2022 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 9,9 (10,4) miljoonaa euroa, -4,9%
  • Käyttökate (EBITDA) 0,8 (1,2) miljoonaa euroa
  • Liiketulos oli 0,5 (0,9) miljoonaa euroa
  • Osakekohtainen tulos oli 0,07 (0,11) euroa
  • Saadut tilaukset olivat 9,1 (7,2) miljoonaa euroa, kasvua 25,2 %
  • Tärkeimmät saavutukset markkinoilla:
  • Omat myyntitoimistot Saksaan ja Yhdistyneisiin Arabiemiraatteihin

Tilauskanta 9 068 8 388 8,1 % 9 068 8 388 8,1 %
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin 68 57 68 52

TILIKAUDEN TULOKSEN KÄSITTELY

Hallitus ehdottaa, että tilikauden tappio siirretään edellisten vuosien voittovarojen tilille ja että osinkoa ei jaeta.

VAROJEN JAKAMINEN OSAKKEENOMISTAJILLE

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että vuodelta 2022 ei jaeta osinkoa.

TULOSOHJEISTUS 2023

Merus Power arvioi, että yhtiön liikevaihto kasvaa merkittävästi verrattuna edelliseen vuoteen ja että yhtiön käyttökate kasvaa verrattuna vuoteen 2022.

TOIMITUSJOHTAJA KARI TUOMALA KOMMENTOI VUOTTA 2022:

Sähköistyminen luo vahvaa kasvua

Energiamarkkinoiden murros etenee kovaa vauhtia. Kansainväliset yhteisöt ja johtavat asiantuntijat painottavat uusiutuvan energiantuotannon voimakasta lisäämistä, siihen liittyvän byrokratian vähentämistä ja erilaisten valtiontukien siirtämistä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin energialähteisiin. Energiantuotannon murros aiheuttaa kuitenkin haasteita sähköjärjestelmän toiminnalle, sillä uusiutuvan energian tuotanto on epätasaisempaa ja vaikeammin ennustettavaa kuin perinteinen sähköntuotanto. Kun uusiutuvan energian tuotannon suhteellinen osuus sähköjärjestelmässä kasvaa, se voi aiheuttaa ongelmia koko sähköjärjestelmän vakaudelle. Tarvitaan Merus Powerin kaltaisia toimijoita, jotka suunnittelevat ja valmistavat innovatiivisia teknologisia ratkaisuja uusiutuvan energian hyödyntäjille, infrastruktuurialalle, teollisuudelle ja kiinteistöille.

Merus Powerin strateginen tavoite on olla merkittävä älykkäiden sähköverkkoratkaisujen valmistaja Pohjoismaissa ja toimia yhtenä johtavista yrityksistä sähkövarasto- ja sähkönlaaturatkaisujen globaaleilla markkinoilla. Kilpailukykymme ytimessä on kykymme tunnistaa asiakkaidemme tarpeet ja yhdistää sähkövarastot, sähkönlaaturatkaisut ja markkinatarpeet yhdeksi yhteensopivaksi ja toiminnalliseksi kokonaisuudeksi.

Kiitosta tuoteinnovaatioista ja kasvusta

Merus Power on monipuolinen teknologinen kumppani asiakkailleen. Yhtiön tuotteet pohjautuvat itse kehitettyyn modulaariseen teknologiaan ja ohjelmistoihin, joilla pystytään vastaamaan asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin skaalautuvasti. Tuotteita voidaan räätälöidä ohjelmistojen avulla ja valtaosa mekaanisista ja tehoelektroniikan komponenteista voidaan pitää standardoituina.

Kuluneena tilikautena olemme saaneet tunnustusta sekä tuotteidemme innovatiivisuudesta että liiketoimintamme kasvusta. Meille on myönnetty Frost & Sullivanin Global Technology Innovation Leadership -palkinto sekä Kauppalehden Kasvuyritys- ja Menestyjä-sertifikaatit. Kiitos menestyksestämme kuuluu koko Merus Powerin ammattitaitoiselle henkilöstölle, jonka intohimona on kehittää ja valmistaa markkinoiden suorituskykyisintä teknologiaa, jolla voidaan edistää energiamurrosta ja energiatehokasta tulevaisuutta.

Kasvua vaikeassa markkinatilanteessa

Vuoden 2022 tulos on muodostunut odotusten mukaisesti, liikevaihto on kasvanut, ollen 16,2 miljoonaa euroa. Yritys on pystynyt kasvamaan erittäin vaikeassa toimintaympäristössä, yleisen maailmantilanteen, kustannusinflaation ja pitkien sopimusten aiheuttamassa ristipaineessa. Olemme myös saaneet aikaan tavoittelemamme positiivisen käyttökatteen, 0,6 miljoonaa euroa. Tämä on pitkälti oman tuotekehityksen, valmistuksen ja hankintaprosessien saumattoman yhteistyön ansiota. Dynaamisuutensa ansiosta Merus Power on pärjännyt yleistä markkinaa paremmin. Olemme pystyneet vastaamaan yllättäviinkin komponenttihaasteisiin joustavasti ja säilyttäneet toimituskykymme. Asiakkaita on pystytty palvelemaan hyvin ja markkinaosuuksia on voitettu globaalilla sähkönlaatumarkkinalla. Olemme myös vahvistaneet myyntitiimiämme ja avanneet vuonna 2022 kaksi uutta myyntitoimistoa, toisen Saksassa ja toisen Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa.

Uusia ennätyksiä ja kasvun hinta

Kun yritys kasvaa voimakkaasti, se tekee uusia ennätyksiä. Merus Power merkkautti kuluneella tilikaudella seuraavat huipputulokset:

• Uusien tilausten määrä korkeampi kuin koskaan aikaisemmin ja samalla uusia tilauksia tasaisesti eri tuoteryhmille
  • Liikevaihto suurempi kuin koskaan, 10 % suurempi kuin vuonna 2021
  • Aktiivisuodattimien volyymit suuremmat kuin koskaan
  • Enemmän kohdemaita ja ulkomaisia toimistoja

Kasvu on tarkoittanut ennätyksiä myös panostuksissa. Tuotekehitykseen olemme investoineet enemmän kuin koskaan ja jatkaneet Energy ECS -hankkeen myötä sähkövarastotarjoamamme matkaa arvoketjun huipulle. Vaihto-omaisuutemme on kasvanut suunnitelmamme mukaan merkittävästi, koska olemme investoineet sähkövarastomarkkinan kasvupotentiaaliin ja siinä tarvittavan luotettavan toimitusketjun luomiseen.

Myös yrityksen henkilöstömäärä ja kiinteät kulut ovat suuremmat kuin aikaisemmin. Vaikka kovassa markkinaympäristössä kasvaminen on ollut haastavaa, olemme onnistuneet säilyttämään marginaalimme suhteessa edelliseen vuoteen. Liiketoiminnan kasvuinvestointien ja muiden kustannusten kasvun vaikutus kuitenkin söi yhtiön kannattavuutta. Listautuminen pörssiin on kuitenkin antanut meille vahvan perustan ja tuonut yhä lisää luottamusta ja uskottavuutta tärkeimpiin asiakkuuksiimme. Merus Powerin brändi on vahvistunut ja tunnettuutemme on kasvanut.

Pitkäjänteinen strategiamme sähkövarastomarkkinoilla toimii

Sähkövarastomarkkinoiden kehitys on ollut myönteistä. Euroopassa arvioidaan sähkövarastojen lisääntyvän 25GW vuoteen 2030 mennessä. Markkina on auennut tänä vuonna ja sen kasvun odotetaan entisestään kiihtyvän vuonna 2023. Merus Power on hakenut omaa positiotaan sähkövarastomarkkinan arvoketjussa. Emme ole lähteneet hintakilpailuun, vaan olemme investoineet pitkäjänteiseen koko arvoketjuun perustuvaan kehitystyöhön, jonka tulokset tulevat näkymään jo kuluvana vuonna.

Meille on tärkeää varmistaa tulevaisuutemme kannalta strategisesti merkittävä asema kasvavalla markkinalla ja solmia hyviä kumppanuuksia niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Kuluneella tilikaudella solmimme uuden pilotointisopimuksen sähköyhtiö Helenin kanssa ja sopimuksen mukaan Merus Powerin sähkövarasto tullaan asentamaan Mankalan vesivoimalaitoksen yhteyteen tukemaan vesivoimalan toimintaa taajuudensäätömarkkinoilla. Tämä on vesivoimalle uutta teknologiaa, joka konseptoidaan pilotointiprojektissa.

Merus Powerille strateginen sopimus Taaleri Energian kanssa

Saimme katsauskauden jälkeen vahvistuksen sille, että kasvustrategiamme toimii. Olemme solmineet 8.2.2023 yhtiön historian suurimman yksittäisen toimitussopimuksen, joka todentaa mahdollisuudet kasvaa yhtiön antamien linjausten mukaisesti.

Merus Power on kehittänyt ja tulee toimittamaan Taaleri Energialle Suomen suurimman taajuusreservimarkkinalle tulevan sähkövaraston. Merus Powerin kokonaisvastuullinen toimitus sisältää sähköaseman, yhtiön omaa valmistusta olevat ohjaus- ja suojausjärjestelmät, kaupankäyntijärjestelmät taajuudensäätömarkkinalle, verkkoinvertterit sekä niihin liitettävät akustot – kaiken tarvittavan rakennusluvista alkaen liittämään sähkövarasto Fingridin 110kV järjestelmään. Merus Powerilla on lisäksi pitkäaikaiset huolto- ylläpito- ja operointisopimukset Taaleri Energian kanssa, joilla varmistetaan järjestelmän luotettavuus ja investoinnin kannattavuus. Tilauksen arvo on suuruudeltaan n. 20 miljoonaa euroa ja se sisältää option sähkövaraston koon kasvattamisesta tulevaisuudessa. Hankkeen käyttöönotto tapahtuu huhtikuussa 2024.

Lisää markkinaosuuksia sähkönlaatumarkkinalla

Vihreä siirtymä on vaikuttanut myönteisesti myös sähkönlaatumarkkinan kasvunäkymiin. Tässä liiketoimintasegmentissä Merus Power on kasvanut markkinaa nopeammin ja voittanut markkinaosuuksia. Kevyen teollisuuden ratkaisujen puolella olemme saaneet selkeästi enemmän tilauksia kuin aikaisempina vuosina. Erityisesti datakeskusmarkkinalla olemme pystyneet vahvistamaan asemaamme sekä USA:ssa että Euroopassa. Raskaan teollisuuden sähkönlaaturatkaisujen myynti kasvaa odotettua paremmin. Olemme saaneet vahvan tilauskannan ja asiakkuuksia erityisesti metalliteollisuudesta. Merus Powerin sähkönlaaturatkaisuja on käytössä jo 69 eri maassa.

Palveluista kasvua

Palveluliiketoimintamme kasvu on ollut tasaista varaosa- ja huoltopalveluissa. Huoltosopimusten ja uuden, älykkään, pilvipalveluna toteutettavan Merus -IoT-etävalvonta- ja hallintajärjestelmän myötä odotamme palveluista kasvua myös tulevaisuudessa sekä sähkönlaatu- että sähkövarastomarkkinoilla.

Olemme myös lanseeranneet uuden tuotteen nopeasti kasvavalle taajuusmuuttajamarkkinalle. Haluamme tarjota tuolla ydinosaamisalueellamme kokonaisratkaisun, joka tuo asiakkaalle räätälöidyn ja yksinkertaisen ratkaisun monimutkaiseen sähkönlaatuongelmaan. Merus 4DRIVES -suodatin on optimoitu ratkaisu yliaaltojen aktiiviseen suodatukseen. Se on yksinkertainen ratkaisu, joka on sekä erittäin helppo käyttää että ottaa käyttöön ja kehitetty erityisesti suurille OEM-valmistajille ja järjestelmäintegraattoreille.

Sähkövarastopuolella laajemmalla palvelukokonaisuudella pystymme tarjoamaan asiakkaille heidän tarvitsemaansa asiantuntemusta ja apua investoinnin projektoinnista aina kaupankäyntiin sähkömarkkinalla. Uskomme tämän vahvistavan asemiamme markkinalla jo tänä vuonna.

VUODEN 2022 LIIKEVAIHTO, KANNATTAVUUS JA TULOS

Merus Powerin liikevaihto 1.1.–31.12.2022 oli 16,2 (14,8) miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvu oli 9,7 (127,2) %. Käyttökate oli 0,6 (0,8) miljoonaa euroa, ollen 3,6 (5,6) % liikevaihdosta.

Liiketulos oli 0,1 (0,3) miljoonaa euroa, ollen 0,7 (2,3) %. Laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,01 (-0,15) euroa. Oma pääoma/osake oli 1,69 (1,70) euroa.

Tilikauden tulos oli -0,1 (-1,0) miljoonaa euroa.

VUODEN 2022 TASE, RAHOITUS JA RAHAVIRTA

Merus Power Oyj:n taseen loppusumma 31.12.2022 oli 24,5 (20,3) miljoonaa euroa. Konsernin oma pääoma oli 12,9 (13,0) miljoonaa euroa. Konsernin korolliset nettovelat olivat katsauskauden lopussa -1,4 (-7,2) miljoonaa euroa ja nettovelkaantumisaste oli -11,2 (-55,1) %. Konsernin omavaraisuusaste oli 52,5 (64,0) %. Konsernin likvidit varat katsauskauden päättyessä 31.12.2022 olivat 5,3 (10,1) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan rahavirta oli -5,0 (-2,2) miljoonaa euroa.

VUODEN 2022 JÄLKIMMÄISEN PUOLISKON LIIKEVAIHTO, KANNATTAVUUS JA TULOS

Merus Powerin liikevaihto 1.7.–31.12.2022 oli 9,9 (10,4) miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvu oli -4,9 (131,9) %. Käyttökate oli 0,8 (1,2) miljoonaa euroa, ollen 8,2 (11,4) % liikevaihdosta. Liiketulos oli 0,5 (0,9) miljoonaa euroa, ollen 5,3 (8,9) %. Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,07 (0,11) euroa. Oma pääoma/osake oli 1,69 (1,7) euroa. Heinä-joulukuun tulos oli 0,5 (0,8) miljoonaa euroa.

HENKILÖSTÖ JA JOHTO

Yhtiön palveluksessa oli katsauskauden lopussa yhteensä 68 henkilöä (vuonna 2021 52 henkilöä).

Merus Power Oyj:n johtoryhmän muodostivat katsauskauden päättyessä: Kari Tuomala, toimitusjohtaja, Rainer Antila, talousjohtaja, Mikko Marttala, projektikehitys- ja rahoitusjohtaja, Maiju Levirinne, johtaja toimitusprosessit, Jyri Öörni, kehitysjohtaja sekä Aki Tiira, jälkimarkkinointi- ja huoltojohtaja. Markus Ovaskainen, myyntijohtaja on ollut johtoryhmän jäsen 1.4.2022 lähtien.

Merus Power Oyj:n hallituksen muodostavat Vesa Sadeharju (puheenjohtaja), Anne Leskelä ja Vesa Riihimäki.

STRATEGIA JA TALOUDELLISET TAVOITTEET

Merus Powerin strategisena tavoitteena on kasvattaa yhtiön myyntiä ja kannattavuutta sekä vahvistaa yhtiön markkina-asemaa kestävän energian murroksessa. Merus Power tavoittelee voimakasta kasvua erityisesti sähkövarastomarkkinoilla, uusiutuvan energian integraatiossa sekä pyrkii kasvamaan markkinaa nopeammin sähkönlaaturatkaisujen globaaleilla markkinoilla.

Merus Powerin strategian kulmakivet ovat:

• skaalautuva tuoteportfolio
  • monikanavainen myyntistrategia
  • sähkövarastojen kasvu Euroopassa
  • sähkönlaaturatkaisujen lokaali ja globaali läsnäolo
  • palveluiden osuuden kasvattaminen

Keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet:

• saavuttaa 80 miljoonan euron liikevaihto vuonna 2026 ensisijaisesti orgaanisen kasvun kautta
  • keskimäärin yli 15 prosentin käyttökatemarginaali (EBITDA)
  • yli 35 prosentin omavaraisuusaste

PALKITSEMISOHJELMAT

Yhtiön hallitus on 1.4.2021 päättänyt optio-ohjelmasta ja antanut enintään 150 000 kappaletta optio-oikeuksia, jotka oikeuttavat merkitsemään enintään yhtä monta uutta Yhtiön A-sarjan osaketta. Osakesarjojen yhdistämisen jälkeen optio-oikeuksien perusteella annettiin Yhtiön ainoan osakesarjan osakkeita. Optio-oikeuksien merkintäaika oli 3.–16.5.2021, Yhden osakkeen merkintähinta oli 3,32 euroa. Osakekohtaista merkintähintaa voitiin alentaa, mikäli Yhtiö ennen osakkeiden merkintää antaa uusia osakkeita osakkeenomistajille vastikkeetta näiden jo omistamien Yhtiön osakkeiden mukaisessa suhteessa. Osakekohtainen merkintähinta oli kuitenkin aina vähintään 0,01 euroa.

Optio-oikeuksien perusteella merkittävien osakkeiden merkintäaika on 31.12.2023 – 31.12.2026. Tilikauden päättyessä optio-oikeuksia on 13 Yhtiön vakituisessa työ- tai toimisuhteessa olevalla avainhenkilöllä ja työntekijällä.

YHTIÖKOKOUS

Yhtiön varsinainen yhtiökokous pidettiin 17.3.2022 Merus Powerin pääkonttorilla Nokialla. Kokouksessa vahvistettiin vuoden 2021 tilinpäätös. Kokouksessa päätettiin, että tilinpäätöksen osoittama tappio kirjataan voitto- ja tappiotilille ja osinkoa ei jaeta. Hallitukselle ja toimitusjohtajalle myönnettiin vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.2021 – 31.12.2021. Toimielinten palkitsemispolitiikka käsiteltiin ja hyväksyttiin. Kokouksessa käsiteltiin myös hallituksen jäsenten lukumäärä ja tulevaksi toimikaudeksi päätettiin valita kolme varsinaista jäsentä. Tulevalle kaudelle hallitukseen jäseniksi valittiin jatkamaan Vesa Sadeharju, Vesa Riihimäki ja Anne Leskelä. Kokouksessa hyväksyttiin tilintarkastajan palkkio ja tulevaksi toimikaudeksi valittiin jatkamaan tilintarkastajayhteisö Moore Rewinet Oy. Päävastuullisena tilintarkastajana tulee jatkamaan KHT Jukka Lahdenpää. Hallitus valtuutettiin päättämään antamansa ehdotuksen mukaisesti osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavista erityisten oikeuksien antamisesta.

OSAKKEET, OSAKEPÄÄOMA JA OSAKKEENOMISTAJAT

Merus Power Oyj:n kokonaan maksettu ja kaupparekisteriin merkitty osakepääoma 31.12.2022 oli 270 000 euroa ja osakkeiden lukumäärä katsauskauden lopussa 7 644 966 (7 644 966) kappaletta. Osakkeiden määrä oli katsauskaudella keskimäärin 7 644 966 osaketta. Osakkeiden määrä oli 01.07. – 31.12.2022 keskimäärin 7 644 966 (7 644 966). Yhtiöllä on yksi osakelaji, ja kaikilla osakkeilla on samanlainen äänioikeus sekä oikeus osinkoon ja yhtiön varoihin. Yhtiöllä ei ollut katsauskauden aikana hallussa omia osakkeitaan.

Yhtiön hallitus on 1.4.2022 päättänyt optio-ohjelmasta ja antanut enintään 150 000 kappaletta optio-oikeuksia, jotka oikeuttavat merkitsemään enintään yhtä monta Yhtiön A-sarjan osaketta. Optio-oikeuksien perusteella merkittävien osakkeiden merkintäaika on 31.12.2023 – 31.12.2026. Optio-oikeuksia on allokoitu Yhtiön vakituisessa työ- tai toimisuhteessa oleville avainhenkilöille ja työntekijöille.

Yhtiöllä oli kauden lopussa 5 271 osakkeenomistajaa.

YHTEENVETO KAUPANKÄYNNISTÄ NASDAQ FIRST NORTH GROWTH HELSINGISSÄ 1.1. – 31.12.2022

Vuosi 2022 Osakevaihto kpl Arvo
yhteensä, M euroa
Korkein, euroa Alin,
euroa
Keskihinta, euroa Viimeisin 31.12, euroa
MERUS 1 465 990 9,19 9,55 3,95 6,27 4,14

31.12.2022 31.12.2021
Markkina-arvo, 1000 euroa 31,61 64,91
Osakkeenomistajia 5 271 5 491

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Vuoden 2022 puolivuosikatsauksessa kerrotun mukaisesti komponenttien saatavuushaasteiden odotetaan jatkuvan edelleen. Tämä on aiheuttanut yhtiölle vähäisiä toimitusviiveitä. Yhtiö on ratkonut toimitusketjun haasteita systemaattisesti, mutta komponenttipula saattaa siitä huolimatta näkyä joidenkin tuotteiden kohdalla normaalia pidempinä toimitusaikoina ja korkeana hintatasona. Komponenttien saatavuushaasteiden ennustetaan kuitenkin vähitellen helpottuvan kotitalouksien ostokyvyn heikentymisen ja investointipäätösten lykkäämisen myötä.

Ukrainan sota ei vaikuta merkittävästi liiketoimintaamme, mutta lisää riskiä ennustettavuuteen. Olemme lopettaneet kaupankäynnin Venäjän markkinoilla. Venäjänkaupan osuus liikevaihdostamme ei ole ollut merkittävää, joten vaikutus kasvuun ja ennustettavuuteen on vähäinen.

Merus Powerin tuotteet ovat pitkien investointiprosessien laitteita ja joidenkin tuotteiden toimitusajat ovat melko pitkiä. Nopeita materiaalien ja komponenttien hinnanmuutoksia ei välttämättä pystytä siirtämään lopputuotteiden hintaan, mistä aiheutuu riski kannattavuustavoitteille.

Kyberturvallisuus on yksi nykyaikaisen yhteiskunnan suurimmista haasteista. Laajuutensa ja pitkälle ulottuvien vaikutustensa takia energiaverkot ja koko energiatoimiala ovat yksi kriittisimmistä jatkuvan tietoteknisen kehityksen kohteista. Ohjelmistot ja elektroniikka ovat merkittävässä roolissa myös Merus Powerin toiminnassa. Myös meihin voi siksi kohdistua kyberturvallisuusriskejä sillä informaatiojärjestelmät ja -tuotteet voivat olla alttiita tiedon häviämiselle tai manipuloimiselle sekä toimintahäiriöille. Yhtiön on kehitettävä tuotteitaan ja tuotantoaan näiltä riskeiltä suojautumiseen jatkuvasti.

Energiamurroksen ja liikenteen sähköistymisen voimakas kasvu on aiheuttanut kasvaneen kysynnän Lithium ion -akuista ja akkujen valmistusketjulla on haasteita vastata kasvaneeseen kysyntään. Tämä aiheuttaa riskin yhtiön sähkövarastoliiketoiminnassa ja vaikuttaa sähkövarastojen komponenttina käytettävien akkujen saatavuuteen, toimitusaikoihin sekä hintoihin.

Yhtiön 21.5.2021 julkaisemassa listautumisesitteessä on käsitelty kattavasti yhtiön liiketoimintaan, toimintaympäristöön, sääntelyyn ja rahoitukseen liittyviä riskejä. Tässä osiossa päivitämme tietoja näiden riskien osalta.

MUUTOKSET KOSERNIRAKENTEESSA

Konsernirakenteessa ei ole tapahtunut muutoksia katsauskauden aikana.

MUUT TAPAHTUMAT HEINÄ-JOULUKUUSSA 2022

19.7.2022: Merus Powerin loistehon kompensaattori parantamaan terästeollisuuden energiatehokkuutta

9.8.2022: Merus Power toimittaa teollisuuskokoluokan kompensaattorin parantamaan Suez Steelin terästehtaan energiatehokkuutta

18.8.2022: Merus Powerin aktiivisuodattimet varmentavat eurooppalaisen palvelinkeskuksen sähkönlaatua

24.8.2022: Merus Power Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2022: Vahvaa kasvua ensimmäisellä vuosipuoliskolla

14.10.2022: Merus Power toimittaa sähkönlaaturatkaisuja kauppakeskuksiin Meksikoon

30.12.2022: Merus Power aktiivisuodattimien avulla kaksi tuulipuistoa liitetään sähköverkkoon Etelä-Afrikassa

5.12.2022: Muutos Merus Power Oyj:n johtoryhmässä ja organisaatiossa

KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Merus Power on saanut yli sadan aktiivisuodattimen tilauksen OEM-kumppaniltaan Pohjois-Amerikasta. Aktiivisuodattimet toimitetaan vuoden 2023 aikana. Vastaavan toimituksen arvo on tyypillisesti vajaa miljoona euroa.

Yhtiö solmi 8.2.2023 historiansa suurimman yksittäisen toimitussopimuksen, joka todentaa Meruksen mahdollisuudet kasvaa ilmoitettujen tavoitteiden mukaisesti. Tuon sopimuksen mukaisesti Merus Power toimittaa Taaleri Energialle Suomen suurimman taajuusreservimarkkinalle tulevan sähkövaraston. Toimituksen arvo on suuruudeltaan n. 20 miljoonaa euroa ja hankkeen käyttöönotto tapahtuu huhtikuussa 2024.

Merus Power antoi vuodelle 2023 positiivisen tulosvaroituksen 8.2.2023. Merus Power arvioi, että yhtiön liikevaihto kasvaa merkittävästi vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022 ja että yhtiön käyttökate kasvaa verrattuna vuoteen 2022. Merkittävään liikevaihdon kasvuun vuonna 2023 vaikuttavat muun muassa Taaleri Energialta saatu 30 MW/36 MWh:n sähkövarastotilaus ja olemassa oleva tilauskanta.

TALOUDELLINEN TIEDOTTAMINEN

Tiedotustilaisuus

Merus Power järjestää medialle ja analyytikoille tarkoitetun suomenkielisen tiedotustilaisuuden 9.2.2023 klo 10.30. Tilaisuus järjestetään Teams-webinaarina. Tilaisuuteen rekisteröidytään etukäteen alla olevasta linkistä.

Tilaisuuden materiaali julkaistaan yhtiön nettisivuilla tilaisuuden päätyttyä osoitteessa https://sijoittajat.meruspower.fi/sijoittajatietoa/tiedotteet/.

Tiedottaminen

Tilinpäätös, hallituksen toimintakertomus ja vuosikertomus vuodelta 2022 julkaistaan 23.02.2023 yhtiötiedotteella ja yhtiön verkkosivuilla osoitteessa

Varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi 16.3.2023. Yhtiön hallitus esittää erillisen yhtiökokouskutsun myöhemmin. Kokouskutsu julkaistaan yhtiötiedotteella ja Yhtiön nettisivuilla osoitteessa:

Yhtiön puolivuosikatsauksen julkistaminen on 24.8.2023.

Merus Power Oyj

Merus Power Oyj, toimitusjohtaja Kari Tuomala, puhelin: 020 735 4320
Hyväksytty neuvonantaja: Aktia Alexander Corporate Finance Oy, puhelin 050 520 4098

Finanssivalvonta

Merus Power on teknologiayhtiö, joka hyödyntää kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 16,2 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.

Jonna Kannosto
Markkinointi- ja viestintäjohtaja