Merus Power toimittaa Oy Herrfors Ab:n käyttöön kaupankäyntialustan – tarjoaa välitöntä taloudellista hyötyä sähköyhtiölle

Merus Power Oyj, lehdistötiedote, 2.5.2024 klo 15.00

Merus Power Oyj ja Oy Herrfors Ab ovat allekirjoittaneet sopimuksen optimointi- ja kaupankäyntipalveluista 7 MW:n sähkövarastoon ja 5 MW:n kaukolämpöverkkoa lämmittävään sähkökattilaan. Merus Powerin ja Oy Herrfors Ab:n välinen sopimus kattaa optimoinnin Fingridin reservimarkkinoille sekä sähkön tukkumarkkinalle.

Merus Powerin kehittämä kaupankäyntialusta tarjoaa mahdollisuuden optimoida sähkövarastoteknologiaa ottaen huomioon sähkövaraston akuston kulumisen sekä siitä saatavan tuoton. Kotimaan sähkövarastojen markkinajohtaja Merus Powerin osaaminen niin akkuteknologiasta kuin eri reservi- ja sähkömarkkinoista mahdollistaa parhaan ratkaisun koko investoinnin kannalta.

”Merus Powerin sähkövarastot ja huoltopalvelut yhdistettynä kaupankäyntialustaan muodostavat kokonaisvaltaisen palvelukokonaisuuden. Olemme todella tyytyväisiä siihen, että ratkaisumme on peräisin kotimaisesta yhtiöstä, joka on lisäksi alan johtava asiantuntija”, kommentoi Herrforsin kehityspäällikkö Victor Wistbacka.

Herrforsin sähkövaraston ja sähkökattilan teknologiset ominaisuudet täydentävät toisiaan. Sähkövaraston avulla yhtiö voi osallistua markkinoille silloinkin, kun sähkökattilaa käytetään kaukolämpöverkon tarpeisiin. Sähkökattila taas pystyy lämpöverkon ansiosta vastaanottamaan suuren määrän energiaa. Optimoimalla resursseja yhdessä voidaan saavuttaa synergiahyötyjä, joita erillisellä optimoinnilla ei saavutettaisi. Sähkövarasto hoitaa nopeat energiatarpeet, kun taas sähkökattila pystyy vastaamaan pitkäaikaisempiin energiatarpeisiin.  Yhdistämällä kaksi teknologiaa, pystytään tarjoamaan kokonaisuutta markkinoille tai kokoluokkiin, joihin kummallakaan ei olisi mahdollisuutta osallistua yksinään.

”Herrforsilla on iloksemme paitsi laaja-alainen tekninen tietämys, mutta myös näkemys kannattavuudesta. Säätökykyä tullaan käyttämään tavalla, joka tuo parhaan kokonaishyödyn; välillä tämä voi tarkoittaa reservimarkkinatulon maksimoimista ja välillä täyttä hyödyntämistä lämpöverkon tarpeisiin. MERUSCOPE™-kaupankäyntialustan avulla voimme auttaa asiakasta optimoimaan teknologiasta saatavan hyödyn. Tehokas ja avoin tiedonvaihto eri osapuolten välillä on tässä avainasemassa”, kertoo Merus Powerin energiamarkkina-asiantuntija Lotta Dahl.

”Merus Power tarjoaa asiakkailleen kaikki palvelut sähkövarastojen projektikehityksestä ja kokonaistoimituksista aina huolto-, ylläpito- ja kaupankäyntipalveluihin. Palveluliiketoiminta takaa asiakkaillemme korkean käytettävyyden ja varmistaa investoinneille hyvän tuoton. Samalla se tukee Merus Powerin liiketoiminnan kasvua ja ennustettavuutta”, sanoo Mikko Marttala, Merus Powerin projektikehitysjohtaja.

Kari Tuomala, toimitusjohtaja, kari.tuomala@meruspower.com, +358 20 735 4320
Jonna Kannosto, markkinointi- ja viestintäjohtaja, jonna.kannosto@meruspower.com, +358 44 357 8320

Merus Power on teknologiayhtiö, joka mahdollistaa kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 29 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.