Merus Power toimittaa teollisuuskokoluokan kompensaattorin Kolumbiaan

Merus Power Oyj, Yhtiötiedote, Sisäpiiritieto, 4.2.2022 klo 8:00.

Merus Power toimittaa keskikokoisen Merus STATCOM kompensaattorin yhteistyökumppaninsa Bulla y Salcedon kanssa terästeollisuuden loppuasiakkaalleen Kolumbiaan. Laite tulee tukemaan Grupo Siderúrgico Reyna (GSR) terästehtaan toimintaa ja energiatehokkuutta. Sopimukseen sisältyy kompensaattorin lisäksi myös aktiivisuodattimia, monivuotinen huoltosopimus sekä yhteistyökumppanin tarjoamat sähkö- ja rakennustyöt. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 3 miljoonaa euroa, josta Merus Powerin tuotteiden ja palveluiden osuus on merkittävä. Toimitus ajoittuu vuoden 2022 loppuun.

Metalliteollisuudessa tuotanto vaatii toimiakseen runsaasti energiaa. Panostamalla energiatehokkuuteen, voidaan vähentää tuotteiden valmistukseen vaadittavaa energiankulutusta. Terästeollisuus on metalliteollisuuden haara, jossa kierrätyksellä on merkittävä rooli. Teräs on yksi maailman kierrätetyimmistä materiaaleista, ja sitä voidaan kierrättää lähes loputtomiin ilman, että sen ominaisuudet heikkenevät. Kolumbialainen metalliteollisuuden toimija Grupo Siderúrgico Reyna (GSR) valmistaa teräksestä esimerkiksi maanjäristysstandardien mukaisia terästankoja rakennusteollisuudelle.

”Metalliteollisuudessa on merkittävä potentiaali energiatehokkuuden parantamiselle. Tehokkuutta voidaan edistää sähkönlaatua parantamalla. Haluamme auttaa asiakkaitamme kehittämään toimintaansa ja täyttämään sähköverkkojen laatuvaatimuksia. On hienoa, että pystymme auttamaan Kolumbian paikallista terästeollisuuden yritystä toimittamalla korkean teknologian tuotteemme tukemaan heitä toimissa, joilla edistetään kestävää kehitystä”, kertoo Merus Powerin toimitusjohtaja Kari Tuomala.

Merus Powerin Grupo Siderúrgico Reynan tehtaalle toimittamalla laitteistolla tullaan kompensoimaan valokaari- ja senkkauunien loistehoa keskijänniteverkossa. Näin pystytään vakauttamaan sähköverkkoa, optimoimaan uunien toimintaa ja samalla myös tarvittavien huoltotoimenpiteiden määrä vähenee. Asennettava kompensaattori parantaa lisäksi sähköliitynnän tehokerrointa ja näin pystytään täyttämään paikalliset verkkokoodiston vaatimukset, joiden rikkominen aiheuttaisi sanktioita.

”Kolumbian uusien sähkönormien täyttäminen on haasteellinen tehtävä, jonka ratkaiseminen vaatii edistyksellistä teknologiaa. Olemme valinneet kumppaniksemme Merus Powerin useiden vaihtoehtojen joukosta, heidän huippuluokan sähkönlaaturatkaisujensa sekä terästeollisuuteen kohdistuvan laajan kokemuksensa vuoksi. Vankkatekoisen, luotettavan ja erittäin nopean Merus™ STATCOM kompensaattorin avulla terästehtaamme pystyy parantamaan sähkönlaatua ja noudattamaan vaativiakin verkkonormeja. Merus Power tukee toimintaamme insinööriosaamisellaan yhdessä myyntikumppaninsa Bulla y Salcedo Ingenierían kanssa", sanoo GSR:n toimitusjohtaja Ricardo Prada

Alexander Corporate Finance Oy, Hyväksytty neuvonantaja, +358 50 520 4098

Merus Power on teknologiayhtiö, joka hyödyntää kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 6,5 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.