Merus Power toimittaa teollisuuskokoluokan kompensaattorin parantamaan Suez Steelin terästehtaan energiatehokkuutta

Merus Power Oyj, Yhtiötiedote, Sisäpiiritieto 9.8.2022 klo 8.00

Merus Power toimittaa myyntipartnerinsa Eta Electricin kanssa teollisuuskokoluokan loistehon kompensaattorin SVC:n terästehtaaseen Egyptiin. Kokonaistoimitukseen kuuluu laitteen lisäksi myös muun muassa varaosapaketti. Toimitus ajoittuu loppukevääseen 2023 ja sopimuksen arvo on kokonaisuudessaan vajaa 2.5 miljoonaa euroa.

Egyptiläisen terästehtaan tuotannon kasvaessa tarvittiin uusi ja tehokkaampi loistehon kompensaattori vanhentuneen tilalle varmistamaan sähkön laatu ja tuomaan vakautta tuotantolaitoksen sähköverkkoon. Terästehdas koostuu useista eri tuotantoyksiköstä aina raakametallin valmistuksesta lopputuotteeseen asti. Tehdas valmistaa esimerkiksi rakennusteollisuudessa käytettävää harjaterästä.

Tuotantolaitos haluaa investoida teräksen valmistukseen, energiatehokkuuteen ja laadukkaaseen tuotantoon. Panostamalla energiatehokkuuteen, voidaan vähentää tuotteiden valmistukseen vaadittavaa energiaa.

Meruksen toimittaman loistehonkompensaattorin tehtävä on kompensoida metallin sulattamiseen käytettävien valokaari- ja senkkauunien aiheuttamaa loistehoa ja poistaa häiriöitä sähköverkosta sekä huolehtia jännitteen stabiiliudesta. Näin voidaan vähentää hukkaenergian määrää, tehostaa terästehtaan tuotantoa ja vähentää huollon tarvetta. Lisäksi kompensaattori auttaa laitosta täyttämään sähkön laatua koskevat IEEE-standardit ja sähköpalveluntarjoajan, Egyptian Electricity Transmission Companyn (EETC) edellyttämät erityismääräykset.

”Toimivat asiakassuhteet ja myyntikumppaniverkosto ovat meille tärkeitä. Yhteistyöllä voimme toimia globaaleilla markkinoilla menestyksekkäästi. Olemme todella tyytyväisiä siihen, että innovatiivisella ja luotettavalla teknologiallamme voidaan auttaa teollisuuslaitoksia toimimaan tehokkaammin ja saavuttamaan omia kestävän kehityksen tavoitteitaan” kertoo Merus Powerin toimitusjohtaja Kari Tuomala.

Merus Power on teknologiayhtiö, joka edistää kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 14,8 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.