Merus Power toimittaa Yhdysvaltoihin kaksi teollisuuskompensaattoria.

Merus Power Oyj, Yhtiötiedote, Sisäpiiritieto, 3.1.2021 klo 8:00

Merus Power toimittaa merkittävälle USA:n metalliteollisuuden toimijalle kaksi sähkönlaatua parantavaa 16MVar staattista synkronikompensaattoria (Merus™ STATCOM). Toimitukset ajoittuvat loppusyksyyn 2022. Merus Powerin synkronikompensaattorit asennetaan turvaamaan jännitteen vakaus valssaamolaitoksessa Indianan osavaltiossa. Tilauksen arvo on 4 miljoonaa dollaria (USD). Kyse on Merus Powerin ensimmäisestä merkittävästä sähkönlaaturatkaisutoimituksesta Yhdysvaltoihin ja se vahvistaa Merus Powerin asemaa globaaleilla sähkönlaatumarkkinoilla.

Metalliteollisuus on luonteeltaan hyvin energiaintensiivistä, eli tuotanto vaatii toimiakseen paljon sähköä. Metalliteollisuudessa on mahdollisuus panostaa merkittävästi energiatehokkuuteen ja hiilidioksidipäästövähennyksiin. Osalla yrityksistä on jopa kunnianhimoisia tavoitteita olla hiilineutraali tulevien vuosien aikana.

Merus™ STATCOM staattisilla kompensaattoreilla varmennetaan valssaamolaitoksen jännitteen vakaus keskijänniteverkossa. Laitteet kompensoivat valssaamon prosesseille luonteenomaisista tehon vaihteluista aiheutuvia häiriöitä. Näin mahdollistetaan tuotantolaitokselle hyvä sähkönlaatu, edistetään energiatehokkuutta sekä vähennetään laitteistojen huollon tarvetta. Staattisten kompensaattorien avulla valssaamolaitos toimii luotettavammin, energiatehokkaammin ja auttaa yritystä saavuttamaan kestävän kehityksen tavoitteitaan.

”Ilmastotavoitteissa ja energiamurroksessa tarvitaan kaikkia toimijoita. Puhtaampi ja kestävämpi tulevaisuus ei synny itsestään, vaan siihen tarvitaan meitä kaikkia. Saamme olla mukana auttamassa teollisia asiakkaitamme saavuttamaan ilmastotavoitteitaan ja uusiutuvan energian asiakkaitamme edistämässä energianmurrosta. Kahden teollisuuskompensaattorin sopimus on meille merkittävä avaus Yhdysvaltojen markkinoille”, toteaa Merus Powerin toimitusjohtaja Kari Tuomala.

Alexander Corporate Finance Oy, Hyväksytty neuvonantaja, +358 50 520 4098

Merus Power on teknologiayhtiö, joka hyödyntää kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 6,5 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.