Merus Powerin loistehon kompensaattori parantamaan terästeollisuuden energiatehokkuutta

Merus Power Oyj, Yhtiötiedote, Sisäpiiritieto, 19.7.2022 klo 8.00

Merus Power toimittaa saksalaiselle järjestelmäintegraattorille teollisuuskokoluokan staattisen loistehonkompensointijärjestelmän. Kompensaattori tulee toimimaan korkealaatuista terästä valmistavassa tehtaassa, jonka tuotteet ovat suunnattu pääasiassa Aasian markkinoille. Kauppa on laitetoimitus, joka sisältää päälaitteet ja käyttöönoton tuen. Kauppa on arviolta yli 2,5 miljoonaa euroa ja toimitusten on tarkoitus alkaa vuoden 2022 loppupuolella.

Kompensaattori mahdollistaa Aasiassa sijaitsevan terästehtaan sähkönlaadun ja energiatehokkuuden parantamisen sekä verkkovaatimusten täyttämisen. Terästehdas on keskittynyt korkealaatuisiin rakennusteräksiin. Terästeollisuus vaatii paljon energiaa, ja panostamalla energiatehokkuuteen voidaan vähentää tuotteiden valmistukseen vaadittavan energian määrää. Materiaalina teräs on yksi maailman kierrätetyimmistä materiaaleista, ja sitä voidaan kierrättää lähes loputtomiin ilman, että sen ominaisuudet heikkenevät.

Merus Powerin SVC eli staattinen loistehon kompensaattori varmentaa terästehtaan sulattamon sähkönlaatua. SVC kompensoi valokaari- ja senkkauuneille luonteenomaisista tehon vaihteluista aiheutuvia häiriöitä. Näin mahdollistetaan terästehtaalle hyvä sähkönlaatu, edistetään energiatehokkuutta sekä vähennetään laitteistojen huollon tarvetta. SVC kompensaattorin avulla laitteet toimivat luotettavammin ja energiatehokkaammin. Samalla terästehtaan on mahdollista saavuttaa ympäristötavoitteitaan.

”Merus Powerin osaamista ja luotettavuutta arvostetaan globaaleilla markkinoilla. Meillä on useiden vuosien kokemus metalliteollisuuden erikoistarpeista ja voimme palvella asiakkaitamme ammattitaidolla ja joustavasti. Haluamme auttaa raskaanteollisuuden asiakkaitamme parantamaan tuotannon energiatehokkuutta ja edistämään kestävää kehitystä.”, kertoo Merus Powerin toimitusjohtaja Kari Tuomala.

Merus Power on teknologiayhtiö, joka hyödyntää kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 14,8 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.