Sisäpiiritieto: Merus Powerille lähes 20 miljoonan euron sähkövarastotilaus Alpiqilta

Merus Power Oyj, yhtiötiedote, sisäpiiritieto, 19.6.2024 klo 8:00

Sveitsiläinen Alpiq on tilannut Merus Powerilta Valkeakoskelle rakennettavan 30 MW/36 MWh:n sähkövaraston liitettäväksi Fingridin verkkoon. Merus Power on tehnyt hankekehitystyön ja vastaa sähkövaraston kokonaistoimituksesta. Sähkövaraston ohella osapuolet ovat tehneet sopimuksen huolto- ja operointipalveluista. Sähkövaraston toimitus ja käyttöönotto ajoittuu kesälle 2025. Investointi on suuruudeltaan vajaa 20 miljoonaa euroa ja se sisältää option Merus Powerin kaupankäyntipalvelun käytöstä tulevaisuudessa.

Alpiq on Sveitsin johtava sähköntuottaja ja energiapalvelujen tarjoaja, joka toimii kaikkialla Euroopassa. Alpiqin vähähiilinen ja joustava salkku perustuu vahvasti vesivoimaan, lämpölaitoksiin, ydinvoimaan ja uusiutuviin energialähteisiin.

Valkeakoskelle rakennettavan sähkövaraston päätehtävä on tukea kantaverkon tuotannon ja kulutuksen tasapainottamista osallistumalla Fingridin reservimarkkinoille. Sähkövarasto tulee olemaan energiakapasiteetiltaan yksi Suomen suurimpia taajuusreservimarkkinoilla toimivista sähkövarastoista.

”Olemme pitkäjänteisesti kasvattaneet Merus Powerin sähkövarastotiimin osaamista ja kehittäneet ratkaisujamme niin, että ne pystyvät vastaamaan monenlaisiin markkinavaatimuksiin. Sopimuksemme kansainvälisesti toimivan Alpiqin kanssa sekä kertoo sähkövarastostrategiamme toimivuudesta että edistää heidän markkina-asemansa kehittymistä Suomessa”, kommentoi Merus Powerin projektikehitysjohtaja Mikko Marttala.

Yhdessä paremman ilmaston ja toimitusvarmuuden puolesta

"Tämä investointi akkuenergiavarastojärjestelmään (BESS) on merkittävä panos toimitusvarmuuden parantamiseen Euroopan ydinmarkkinoillamme ja tukee yrityksemme tarkoitusta. Energiasiirtymä edellyttää yhä useamman ajoittaisen tuuli- ja aurinkoenergian kapasiteetin integrointia. Alpiq voi tukea tätä prosessia yhdistämällä joustavan tuotannon asiantuntemuksemme BESS-investointeihin", kommentoi Lukas Gresnigt, Alpiqin kansainvälinen johtaja ja johtoryhmän jäsen.

Sähkön tuotannon ja kulutuksen tasapainottaminen on yhä tärkeämpää uusiutuvien energialähteiden yleistyessä. Tämä muutos vaatii uusia ratkaisuja, sillä uusiutuvat energialähteet tekevät sähköverkon taajuuden vaihteluista nopeampia ja jyrkempiä. Valkeakoskelle rakentuva sähkövarasto pystyy reagoimaan näihin muutoksiin millisekunneissa.

Merus Powerin toimittama moderni sähkövarasto sisältää tehoelektroniikkaa, älykkäitä ohjelmistoja ja akustoja, jotka muodostavat korkean teknologian laadukkaan kokonaisuuden. Poikkeuksellisen asiantuntemuksen ja teknologiaosaamisen vuoksi Merus Powerilla on mahdollisuus toimia liiketoiminnan koko arvoketjun rakentajana. Yhtiö on kotimaansa markkinajohtaja ja kaikki sen tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa. Merus Powerin neuvonantajana Valkeakoskelle rakennettavassa hankkeessa toimii Jones, Lang & LaSalle.

”Olemme räätälöineet Merus Powerin sähkövaraston ohjelmistot ja palvelut vastaamaan erityisesti asiakkaidemme tarpeita. Ohjelmistomme tuottavat asiakkaille varmuutta ja helppoutta laitteiden käyttöön ja koko investoinnin hyödyntämiseen. Asiakkaamme voivat myös luottaa laitteiston ja ohjelmiston yhteensopivuuteen ja nopeaan reagointikykyyn markkinamuutoksiin. Pystymme ottamaan huomioon tulevaisuuden vaatimukset nykyisissä järjestelmissämme – näin käytettävyys pysyy korkeana niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä”, sanoo Kari Tuomala, Merus Powerin toimitusjohtaja.

Jonna Kannosto, markkinointi- ja viestintäjohtaja, jonna.kannosto@meruspower.com, +358 44 357 8320

Merus Power on teknologiayhtiö, joka mahdollistaa kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 29 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.

Alpiq lyhyesti:

Alpiq on johtava sveitsiläinen energiapalvelujen tarjoaja ja sähköntuottaja, joka toimii kaikilla Euroopan suurimmilla markkinoilla. Se tarjoaa asiakkailleen kattavia ja tehokkaita palveluja energiantuotannon ja -markkinoinnin sekä optimoinnin saroilla. Alpiq on tuottanut ilmastoystävällistä ja kestävää hiilivapaata sähköä sveitsiläisestä vesivoimasta jo yli 100 vuoden ajan. Sen tuotantoportfolioon lukeutuu myös osuuksia kahdesta sveitsiläisestä ydinvoimalasta sekä säädettävistä lämpövoimaloista, tuulipuistoista ja aurinkosähkölaitoksista Euroopassa. Alpiq-konsernissa on noin 1 200 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Lausannessa. Alpiq Holding Ltd. on yksityinen osakeyhtiö, ja suurin osa sen osakekannasta on yksityisomistuksessa. Se on kokonaan kolmen osakkeenomistajaryhmän, Schweizer Kraftwerksbeteiligungs-AG:n (SKBAG), Konsortium Schweizer Minderheitsaktionäre (KSM) ja EOS Holding SA:n, (EOS) määräysvallassa.