Sisäpiiritieto, negatiivinen tulosvaroitus: Merus Power tarkentaa liikevaihtoa ja alentaa käyttökatetta koskevaa ohjeistustaan

Merus Power Oyj, Yhtiötiedote, Sisäpiiritieto, 12.12.2023 klo 14:00

Merus Power tarkentaa ohjeistustaan vuoden 2023 liikevaihdon osalta ja alentaa vuoden 2023 käyttökatetta koskevaa ohjeistustaan. Yhtiö arvioi, että sen vuoden 2023 liikevaihto kasvaa uuden ohjeistuksen mukaan merkittävästi vuoden 2022 liikevaihdosta (vuonna 2022 16,2 miljoonaa euroa) ja on noin 28-30 miljoonaa euroa. Aiemmin yhtiö arvioi, että sen liikevaihto kasvaa merkittävästi vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022.

Kannattavuus on sen sijaan kehittynyt odotuksia heikommin ja uusi ohjeistus vuoden 2023 käyttökatteelle on, että se on positiivinen. Aiemmin yhtiö arvioi käyttökatteen kasvavan vuoteen 2022 verrattuna (vuonna 2022 0,6 miljoonaa euroa). Kannattavuuden heikentymiseen on vaikuttanut jo aiemmin raportoidut pitkän toimitusajan projekteihin kohdistuneet kohonneet hankintakustannukset sekä komponenttien toimitusvaikeuksista syntyneet muut kustannusvaikutukset. Uuteen tehtaaseen ja toimitiloihin muutto ja kasvuun liittyvät henkilöstö- ja muut kustannukset ovat myös heikentäneet kannattavuutta ennakoitua enemmän.

Uusi ohjeistus vuodelle 2023
Merus Power arvioi, että yhtiön liikevaihto kasvaa merkittävästi vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022 ja on noin 28-30 miljoonaa euroa ja että yhtiön käyttökate on positiivinen.

Aiempi ohjeistus vuodelle 2023 (julkaistu 8.2.2023)
Merus Power arvioi, että yhtiön liikevaihto kasvaa merkittävästi vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022 ja että yhtiön käyttökate kasvaa verrattuna vuoteen 2022.

Merus Power on teknologiayhtiö, joka mahdollistaa kestävän energian murrosta. Suunnittelemme ja tuotamme innovatiivisia sähkötekniikan ratkaisuja, kuten sähkövarastoja, sähkönlaaturatkaisuja ja palveluita uusiutuvan energian ja teollisuuden tarpeisiin. Skaalautuvan teknologiamme avulla mahdollistamme uusiutuvan energian kasvun sähköverkoissa ja parannamme yhteiskunnan energiatehokuutta. Olemme kotimainen innovatiivinen sähkötekniikan erikoisosaaja ja toimimme globaaleilla ja voimakkaasti kasvavilla markkinoilla. Henkilöstömme edustaa kansainvälisesti arvostettua insinööriosaamista. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 16,2 miljoonaa euroa ja osakkeemme kaupankäyntitunnus Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla on MERUS.