Kartongproduktionen vid Metsä Boards fabrik i Husum är tillbaka på normala nivåer

Metsä Board Corporation Pressmeddelande 14.07.2021

Kartongproduktionen vid Metsä Boards fabrik i Husum har kunnat återgå till normala nivåer efter branden i massabrukets flisförsörjningstransportör den 18:e juni.

Fabrikens produktionslinje för falskartong (BM1) och produktionslinjen för vit kraftliner (BM2) har kunnat återgå till fulla produktionsnivåer, efter att ha tvingats begränsa produktionen under stoppet i massabruket.

Produktionen av björkmassa vid Husums massabruk har återupptagits under det senaste veckoslutet och barrmassalinjen beräknas kunna starta upp i slutet på denna vecka. Normal massaproduktion förväntas kunna uppnås inom den närmaste veckan.

Brandorsaken är fastslagen till en felande elektrisk utrustning i anslutning till flistransportörens gummibälte.

Ytterligare information:

Olov Winblad von Walter, Fabrikschef, Metsä Board Husum
olov.winblad@metsagroup.com

Metsä Board är en ledande europeisk tillverkare av högklassig kartong av färskfiber och en föregångare inom hållbar utveckling. Vi tillverkar högklassig, lättviktig falskartong, livsmedels- och snabbmatskartonger och vit kraftliner för konsumentförpackningar och livsmedelstillämpningar. Vi har ett globalt samarbete med våra kunder för att skapa innovativa lösningar som förbättrar kundupplevelsen men ger mindre miljöpåverkan. Den rena färskfiber som Metsä Board använder är en förnybar resurs med spårbart ursprung till de hållbart skötta nordiska skogarna. Vi siktar mot helt fossilfria bruk och råvaror 2030. Metsä Boards globala försäljningsnätverk ger service till kunder över hela världen, inklusive varumärkesägare, återförsäljare, konverterare och grossister. 2020 uppgick bolagets försäljning till 1,9 miljarder euro och antalet anställda var cirka 2 400. Metsä Board, en del av Metsä Group, är börsnoterat på Nasdaq i Helsingfors.

Följ Metsä Board:
LinkedIn YouTube Instagram

www.metsagroup.com

Metsä Group visar vägen när det gäller framsteg inom bioekonomin. Vi investerar i tillväxt, utveckling av bioprodukter och en fossilfri framtid. Råvaran i våra produkter är förnyelsebart virke från hållbart skötta nordiska skogar. Vi fokuserar på tillväxtfaktorerna i skogsindustrin: virkesanskaffning och skogstjänster, träprodukter, massa, kartong av färskfiber samt mjukpapper och pergaminpapper.  Metsä Groups årliga omsättning uppgick till cirka 5,5 miljarder euro, och vi har omkring 9 200 medarbetare i 30 länder. Vår internationella koncern har sina rötter i de finska skogarna: vårt moderbolag är Metsäliitto Cooperative som ägs av 100 000 skogsägare.

Följ Metsä Group: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare