• Metsä Board Oyj/

M-real myy Reflexin tehtaan Premium Paper -liiketoiminnan Hahnemühle FineArt GmbH:lle ja Hahnemühlen yksityisille osakkeenomistajille

M-real Oyj Lehdistötiedote 13.1.2012 klo 12

M-real Oyj, joka kuuluu Metsäliitto-konserniin, myy Reflexin tehtaan Premium Paper -liiketoiminnan Walzmühle AG:lle, jonka omistaa Hahnemühle FineArt GmbH, Hahnemühlen johto sekä Hahnemühlen yksityiset osakkeenomistajat. Sopimukseen kuuluvat koko Premium Paper -liiketoiminta, siihen liittyvät kiinteistöt sekä noin sata M-realin työntekijää.

Premium Paper -tuotteita käytetään korkealaatuisissa graafisissa loppukäytöissä kuten kirjelomakkeissa, esitteissä, kirjoissa, kalentereissa ja kirjekuorissa.

Järjestelyn arvioidaan toteutuvan vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen aikana. Järjestelyn toteutuminen vähentäisi M-realin vuotuista liikevaihtoa noin 20 miljoonalla eurolla eikä sillä olisi merkittävää vaikutusta M-realin operatiiviseen tulokseen. Järjestelyllä ei arvioida toteutuessaan olevan olennaista kertaluonteista tulos- tai kassavaikutusta ottaen huomioon vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä tehdyt kirjaukset.

"Olemme erittäin tyytyväisiä, että arvostettu erikoispaperituottaja Hahnemühle ostaa Reflexin Premium Papers -liiketoimintamme.
Toimenpiteemme hakea muita tuottajia Reflexin tehdasalueelle eli muodostaa Business Park ovat onnistuneet erittäin hyvin. Reflexin Business Park -konseptin ansiosta pystymme säilyttämään selvästi yli puolet alun perin yli 400 työpaikasta. Olennaisina tekijöinä menestyksessä on ollut erinomainen yhteistyö ammattiliiton, ammattiosaston, paikallisten viranomaisten sekä tehdasaluetta jo jakavan kumppanimme Metsä Tissue Oyj:n kanssa. Tähän kokemukseen perustuen meillä on hyvät mahdollisuudet muodostaa Business Park myös Gohrsmühlen tehtaalla”, M-realin toimitusjohtaja Mikko Helander sanoo.

M-realilla ei ole Premium Paper -liiketoiminnan myynnin jälkeen toimintoja Reflexin tehtaalla. Itsejäljentävien papereiden jalostustoiminnot lopetettiin loppuvuonna 2011. M-real myi paperikone 5:n ja siihen liittyvät kiinteistöt Reflexin tehtaalla Metsä Tissuelle lokakuussa 2010.

Hahnemühle FineArt GmbH on saksalainen erikoispaperin valmistaja ja alansa markkinajohtajia Saksassa (www.hahnemuehle.com).

Talousjohtaja Matti Mörsky, puh. 010 465 4913
Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Juha Laine, puh. 010 465 4335