M-real suunnittelee uudelleenjärjestelevänsä päällystettyjen papereiden liiketoimintaansa

M-real Oyj Pörssitiedote 2.11.2011 klo 10.00

M-real Oyj, joka kuuluu Metsäliitto-konserniin, suunnittelee päällystettyjen papereiden liiketoimintansa uudelleenjärjestelyä. Tällä tavoitellaan noin 20 miljoonan euron vuotuista liiketulosparannusta.

Ruotsissa sijaitsevan Husumin tehtaan paperituotanto suunnitellaan uudelleenjärjesteltävän, minkä seurauksena päällystettyjen papereiden kapasiteetti nousee 285 000 tonnista noin 340 000 tonniin ilman merkittäviä investointeja. Äänekosken paperikoneen rullatuotanto suunnitellaan siirrettävän Husumiin.

Suunnitelmiin sisältyy Äänekosken tehtaan päällystettyä hienopaperia tekevän koneen sulkeminen sekä tehtaan arkituskapasiteetin muuttaminen kokonaisuudessaan taivekartongin arkitukseen. Yhteistoimintamenettely liittyen paperituotannon mahdolliseen lopettamiseen ja arkituskapasiteetin kehittämiseen käynnistetään 9.11.2011 koskien Äänekosken paperi- ja kartonkitehtaan koko henkilöstöä eli yhteensä noin 370 työntekijää. Suunniteltujen toimenpiteiden myötä Äänekosken tehtaiden henkilömäärän arvioidaan vähenevän yhteensä enintään 180 henkilöllä.

Äänekosken paperitehtaalla on yksi paperikone, jonka vuotuinen päällystetyn hienopaperin tuotantokapasiteetti on noin 200 000 tonnia. Mahdollisen paperituotannon lopettamisen jälkeen paperin ja kartongin arkitustoiminnot suunnitellaan yhdistettävän. Tämä lisäisi taivekartongin arkituskapasiteettia, mikä parantaisi M-realin kannattavuutta.

M-realin päällystetyt paperit myy jatkossakin Sappi Fine Paper Europe. Suunniteltujen toimenpiteiden myötä M-realin päällystettyjen papereiden vuotuinen tuotantokapasiteetti vähenisi noin 145 000 tonnilla. M-realin vuotuinen liikevaihto laskisi noin 60 miljoonaa euroa ja liiketulos paranisi noin 20 miljoonaa euroa perustuen päällystettyjen papereiden vuoden 2011 ensimmäisen puoliskon toteutuneisiin lukuihin. Liikevaihto- ja tulosvaikutusten arvioidaan toteutuvan vuoden 2012 alusta alkaen.

”Päällystettyjen papereiden tuotannon kannattavuus on heikentyneen markkinatilanteen ja Euroopan rakenteellisen ylikapasiteetin takia erittäin heikko. Tilanteen ei uskota tulevaisuudessakaan oleellisesti paranevan, minkä takia suunnittelemme päällystettyjen papereiden tuotannon vähentämistä ja keskittämistä tehokkaimpaan yksikköömme Husumiin, jossa M-realilla on yksi Euroopan uudenaikaisimmista ja tehokkaimmista päällystetyn paperin tuotantolinjoista, Husum on yksi Euroopan suurimpia paperi- ja selluintegraatteja, jonka tuottavuus on onnistuneilla tehostustoimilla nostettu huipputasolle viime vuosien aikana”, sanoo M-realin toimitusjohtaja Mikko Helander.

Consumer Packaging -liiketoiminta-alueen vuoden 2011 viimeisen neljänneksen liiketuloksen arvioidaan sisältävän noin 25 miljoonan euron kertaluonteiset arvonalentumiset ja kuluvaraukset Äänekosken tehtaalla suunniteltuihin toimenpiteisiin liittyen. Suunniteltujen toimenpiteiden nettokassavaikutuksen arvioidaan kaiken kaikkiaan olevan hieman positiivinen ottaen huomioon käyttöpääoman vähennys.

Talousjohtaja Matti Mörsky, puh. 010 465 4913
Toimialajohtaja Mika Joukio, M-real Consumer Packaging, puh. 010 463 3041