M-realin vuoden 2011 tammi-syyskuun liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 81 miljoonaa euroa

M-real Oyj Osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2011             2.11.2011 klo 12.00

Tulos tammi–syyskuulta 2011
• Liikevaihto 1 961 miljoonaa euroa (Q1–Q3/2010: 1 940)
• Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 81 miljoonaa euroa (136). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät 1 miljoonaa euroa (150)
• Tulos ennen veroja ilman kertaluonteisia eriä 33 miljoonaa euroa (72). Tulos ennen veroja sisältäen kertaluonteiset erät -51 miljoonaa euroa (70)
• Osakekohtainen tulos jatkuvista toiminnoista ilman kertaluonteisia eriä 0,06 euroa (0,16) ja sisältäen kertaluonteiset erät -0,20 euroa (0,15)

Tulos vuoden 2011 kolmannelta neljännekseltä
• Liikevaihto 616 miljoonaa euroa (Q2/2011: 660)
• Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 6 miljoonaa euroa (32). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät -13 miljoonaa euroa (-32)
• Tulos ennen veroja ilman kertaluonteisia eriä -11 miljoonaa euroa (16). Tulos ennen veroja sisältäen kertaluonteiset erät -29 miljoonaa euroa (-53)
• Osakekohtainen tulos jatkuvista toiminnoista ilman kertaluonteisia eriä -0,05 euroa (0,04) ja sisältäen kertaluonteiset erät -0,11 euroa (-0,17)

Tapahtumat vuoden 2011 kolmannella vuosineljänneksellä
• Kartonkituotannon kannattavuus jatkui hyvänä
• Paperi- ja sellutuotannon kannattavuus heikkeni
• Kemin lainerikoneen uuden päällystysyksikön käyttöönotto
• Halleinin sellutehtaan myynti Schweighofer Groupille saatiin päätökseen

Kauden jälkeiset tapahtumat
• M-real ilmoitti käynnistävänsä neuvottelut Alizayn tehtaan sulkemiseksi sekä kannattamattomien liiketoimintojen lopettamiseksi Gohrsmühlen tehtaalla
• M-real ilmoitti jatkavansa Chromolux-liiketoimintaa sekä selvittävänsä mahdollisuuksia käynnistää taivekartongin asiakaspalvelu- ja logistiikkakeskus sekä arkituslaitos Gohrsmühlessa

”Kartonkituotantomme kannattavuus jatkui vahvana kolmannella vuosineljänneksellä. Vastaavasti paperi- ja sellumarkkinan heikentyminen, käynnissä olevat toimenpiteemme Alizayn tehtaalla ja erikoispaperiliiketoiminnassamme sekä Kemissä ja Metsä-Botnian tehtailla toteutetut huolto- ja investointiseisokit heikensivät odotetusti kannattavuuttamme kolmannella vuosineljänneksellä.

Kartongin tilauskannat ovat laskeneet alkuvuoden ennätystasosta. Taivekartongin kysyntä- ja kannattavuusnäkymät ovat kuitenkin hyvät ja asiakkaiden varastotasojen normalisoituessa tilausvirtojen uskotaan nopeasti paranevan. M-real lisää taivekartonkikapasiteettiaan suunnitellusti vastatakseen kasvavaan kysyntään.

Toimenpiteet paperiliiketoimintojen tappioiden eliminoimiseksi Alizayssa ja Speciality Papersissa ja päällystetyissä papereissa etenevät. Ne ovat merkittävä osa yhtiön strategista muutosta menestyväksi kartonkiyhtiöksi ja nostavat M-realin kannattavuuden uudelle paremmalle tasolle. Samanaikaisesti kartonkikoneidemme potentiaalin täysimääräinen hyödyntäminen parantaa entisestään kustannuskilpailukykyämme ja tukee M-realin kannattavaa kasvua.”
Toimitusjohtaja Mikko Helander

Consumer Packaging 307 315 334 353 956 1 046 1 390
Henkilöstö kauden lopussa
  jatkuvissa toiminnoissa 4 163 4 699 4 515 4 682 4 163 4 682 4 538

EBITDA = liiketulos lisättynä poistoilla ja arvonalentumisilla

Lähiajan näkymät
Kartongin loppukysynnässä ei ole havaittu heikkouden merkkejä. Kartongin toimitusmäärät olivat ennätyskorkealla tasolla viime vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa. Varastotasoja on viime kuukausina kuitenkin yleistalouden epävarmuuden lisääntyessä sekä tuottajien parantuneen toimituskyvyn takia laskettu selvästi toimitusketjun eri osissa. Kartongin pitkän aikavälin kysyntä- ja kannattavuusnäkymät jatkuvat vahvana. Kartongin varastotasojen arvioidaan lähikuukausina alkavan normalisoitua.

M-real lisää taivekartonkikapasiteettiaan suunnitellusti huolimatta tilauskantojen tilapäisestä heikentymisestä. Marraskuussa tehdään Kyron tehtaalla kapasiteetin lisäysinvestointi, mihin liittyen tehtaalla on runsaan viikon mittainen seisokki. Äänekosken tehtaan kapasiteetin lisäysinvestointi toteutetaan keväällä 2012.

Taivekartongin sopimusneuvottelut vuoden 2012 sopimusten osalta ovat edenneet suunnitellusti ja lokakuun loppuun mennessä hieman yli puolet ensi vuoden vuosisopimusmääristä on neuvoteltu päätökseen. Loppukäyttösegmentistä ja markkina-alueesta riippuen, hinnat ovat pysyneet ennallaan tai lievästi nousseet vuoden 2011 tasosta.

Yleistalouden epävarmuus on heikentänyt paperi- ja sellumarkkinoiden tilannetta kaikilla päämarkkinoilla viime kuukausina. Paperituotteiden ja sellun tilauskannat ovat tällä hetkellä normaalitason alapuolella ja tuotannonrajoituksia toteutetaan useimmilla tehtailla loppuvuoden aikana. Toimistopaperin hinnan arvioidaan Euroopassa jonkin verran laskevan vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Paperin kysynnän heikentymisen sekä Husumin sellutehtaalla tehtävien huoltotöiden takia M-realin sellun toimitusten arvioidaan jonkin verran laskevan vuoden viimeisellä neljänneksellä. Sellun euromääräisen keskihinnan arvioidaan lähikuukausina laskevan.

Kustannusinflaatio on vuonna 2011 selvästi kiihtynyt. Vuoden viimeisellä neljänneksellä kustannusten ei kuitenkaan enää odoteta nousevan. M-real käynnisti tammikuussa 70 miljoonan euron tulosparannusohjelman vuodelle 2011. Uuden sekä aiempina vuosina toteutettujen tulosparannusohjelmien kokonaisvaikutuksen vuoden 2011 tulokseen arvioidaan olevan noin 90 miljoonaa euroa positiivinen, jolla uskotaan pääosin katettavan kiihtynyt kustannusinflaatio.

M-realin vuoden 2011 viimeisen neljänneksen liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan jokseenkin vuoden 2011 kolmannen neljänneksen tasolla. Kartonkituotannon kannattavuuden uskotaan jatkuvan vahvana. Käynnissä olevat toimenpiteet Alizayssa ja Speciality Papersissa rasittavat paperiliiketoimintojen operatiivista tulosta myös vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä. Sellutuotannon kannattavuuden arvioidaan loppuvuonna heikkenevän.

Julkistamismenettely
M-real Oyj on siirtynyt Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaan julkistamismenettelyyn ja julkistaa tällä pörssitiedotteella liitteenä olevan tammi–syyskuun 2011 osavuosikatsauksen. M-real Oyj:n tammi–syyskuun 2011 osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitetiedostona pdf-muodossa sekä saatavilla yhtiön internetsivuilla osoitteessa http://www.m-real.fi/.

Lisätiedot:
Talousjohtaja Matti Mörsky, puh. 010 465 4913
Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Juha Laine, puh. 010 465 4335

Lisätietoja 2.11.2011 kello 13 alkaen. Sijoittajille ja analyytikoille tarkoitettu englanninkielinen puhelinkokous alkaa kello 15. Puhelinkokoukseen osallistujia pyydetään rekisteröitymään muutamaa minuuttia ennen puhelinkokouksen alkamista seuraavissa numeroissa:

Eurooppa: +44 (0)20 7162 0025
Yhdysvallat: +1 334 323 6201

Puhelinkokouksen tunnistenumero on 891240.