Metsä Board Husumin taivekartonkikapasiteetin laajennus valmistui

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 21.11.2023

Taivekartongin tuotantokapasiteetin laajennushanke on saatu päätökseen Husumin integroidulla sellu- ja kartonkitehtaalla Ruotsissa. Kartonkikone 1:n (BM1) modernisoinnin myötä taivekartongin (FBB) vuotuinen tuotantokapasiteetti kasvaa 200 000 tonnilla 600 000 tonniin. Tämä tekee Husumin BM1:stä Euroopan suurimman ja nykyaikaisimman kartonkikoneen ja vahvistaa entisestään Metsä Boardin asemaa Euroopan johtavana taivekartongin toimittajana.

Taivekartonkikapasiteetin kasvattamisella vastataan uusiutuvista raaka-aineista valmistettujen pakkausmateriaalien kasvavaan kysyntään. Husumin BM1-tuotantolinjalla valmistetaan taivekartonkia, joka on kevyttä lujuusominaisuuksista tinkimättä, mikä säästää raaka-aineiden käyttöä ja auttaa pienentämään pakkausten hiilijalanjälkeä.

Kapasiteetin laajennus toteutetaan pidentämällä kartonkikonetta ja lisäämällä koneen kuivauskapasiteettia. Kartonkikoneen pidentäminen on vain osa laajaa projektia. Parannuksia on tehty myös muissa osissa tuotantolinjaa ajettavuuden ja tuotteiden tasalaatuisuuden edelleen parantamiseksi. Päällystyskonetta on kehitetty vastaamaan kartonkikoneen suurempiin nopeuksiin ja suurempiin konerulliin. Samalla tehtaan sisäistä logistiikkaa on parannettu ja konerullien kuljetus kartonkikoneiden, päällystyskoneen, ekstruusiopäällystyslinjan sekä pituusleikkurin välillä on nyt täysin automatisoitu. Tavoitteena on saavuttaa täysi tuotantokapasiteetti vuoden 2025 loppuun mennessä.

"Husumin tuotantokapasiteetin kasvattamisella vastaamme kiertotaloutta tukevien pakkausmateriaalien kasvavaan kysyntään. Äskettäin valmistunut Husumin sellutehtaan uudistamisen ensimmäinen vaihe lisää entisestään biopohjaisen energian tuotantoa ja integraatin energiatehokkuutta. Tämä auttaa pienentämään tuotteidemme hiilijalanjälkeä entisestään mikä auttaa myös asiakkaita saavuttamaan ympäristötavoitteensa", sanoo Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio.

Lisäkapasiteetti suunnataan pääasiassa Pohjois-Amerikan ja Euroopan markkinoille, joilla Metsä Boardin kevyiden ja huippulaatuisten kartonkien kysynnän kasvun odotetaan jatkuvan.

Husum BM1 valmistaa korkealuokkaisia kevyitä taivekartonkeja, joiden neliöpainoalue on 175-355 g/m2. Kartonkeja käytetään maailmanlaajuisesti kuluttajapakkauksiin kuten esimerkiksi kuivaruuan ja pakasteiden, suklaan, makeisten, lääke- ja terveydenhuoltotuotteiden sekä kosmetiikan pakkauksiin, tarjoilupakkauksiin sekä graafisiin sovelluksiin.

Kuvalinkki

Marjo Halonen, VP Communications, Metsä Board
Puhelin: +358 (0)50 598 7046
Sähköposti: marjo.halonen@metsagroup.com

Metsä Board
metsagroup.com/fi/metsaboard

Metsä Board on Euroopan johtava ensikuitukartonkien valmistaja. Keskitymme kevyisiin ja korkealaatuisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin. Tuotteidemme puhdas ensikuitu on uusiutuva, turvallinen ja kierrätettävä raaka-aine kestävästi hoidetuista pohjoisista metsistä. Olemme edelläkävijä vastuullisuudessa, ja tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoden 2030 loppuun mennessä.

Kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa innovatiivisia pakkausratkaisuja luomaan parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 2,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 2 250 henkilöä. Metsä Board on osa Metsä Groupia. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: LinkedIn X YouTube Instagram

metsagroup.com

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan noin 30 maassa. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: X LinkedIn Facebook YouTube Instagram