Metsä Board käynnistää Kemin kartonkitehtaan kehitysohjelman

Metsä Board Oyj Sijoittajauutinen 11.2.2021

Metsä Board käynnistää tänään julkistetun Metsä Fibren Kemin biotuotetehdasinvestoinnin mahdollistamana valkopintaista kraftlaineria valmistavan Kemin kartonkitehtaansa kehitysohjelman. Kehitysohjelma on merkittävä askel kohti yhtiön vuodelle 2030 asettamia vastuullisuustavoitteita. Metsä Board ja Metsä Fibre kuuluvat Metsä Groupiin. Metsä Board omistaa osakkuusyhtiöstään Metsä Fibrestä 24,9 prosenttia.

Tehtaan vuotuinen kartonkikapasiteetti tulee kehitysohjelman ansiosta kasvamaan noin 40 000 tonnilla. Ohjelma sisältää sarjan modernisointi- ja pullonkaulainvestointeja kartonkikoneeseen ja osana ohjelmaa Metsä Board ostaa vuonna 2023 kartongin valmistuksessa käytettävän, kapasiteetiltaan noin 180 000 vuositonnin, modernisoidun valkaisemattoman sellun tuotantolinjan Metsä Fibreltä. Ohjelman investointikustannus on noin 67 miljoonaa euroa, ajoittuen vuosille 2021–2023 ja painottuen vuoteen 2023.

Kemin kartonkitehtaan veden kulutus tuotettua kartonkitonnia kohti tulee kehitysohjelman ansiosta alenemaan noin 40 prosenttia ja energian kulutus noin 5 prosenttia. Metsä Boardin yhtiötason tavoitteena on alentaa veden kulutusta 30 prosentilla ja energian kulutusta 10 prosentilla tuotettua kartonkitonnia kohti vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2018.

Yhtiön yliomavaraisuus sellussa tulee vuonna 2023 kasvamaan noin 325 000 vuositonnilla sisältäen Metsä Boardin 24,9 prosentin osuuden Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaan kapasiteetin kasvusta, valkaisemattoman sellun tuotantolinjan siirtymisen Metsä Boardin suoraan omistukseen sekä kartonkikapasiteetin kasvun vaikutuksen sellun kulutukseen.

Metsä Fibren biotuotetehtaan rahoitus koostuu tulorahoituksesta ja velasta. Metsä Board ei sijoita yhtiöön omaa pääomaa hankkeen rahoittamiseksi. Metsä Fibren vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen tulokseen tulee sisältymään Kemin vanhaan sellutehtaaseen liittyvä arvonalentumiskirjaus. Vaikutuksen Metsä Boardin osuuteen Metsä Fibren tuloksesta arvioidaan olevan noin -8 miljoonaa euroa, ja se tullaan raportoimaan vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä.

”Korkealaatuisen ja kierrätettävien valkopintaisten kraftlainereiden kysyntä kasvaa nopeasti päämarkkina-alueillamme Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Investointien jälkeen Metsä Boardin johtava asema päällystetyn valkoisen kraftlainerin valmistajana globaalisti vahvistuu entisestään, ja lisäksi Metsä Fibren uusi biotuotetehdas yhdessä Metsä Boardin kartonkitehtaan kanssa muodostavat Kemiin maailmanluokan integraatin. Investointi vähentää merkittävästi Kemin kartonkitehtaan veden ja energian kulutusta, ja vie meidät lähemmäksi kohti kunnianhimoisia vastuullisuuden tavoitteitamme, jotka olemme asettaneet vuodelle 2030. Tämä tukee myös asiakkaidemme vastuullista liiketoimintaa”, sanoo Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio.

Suomalainen ja kansainvälinen media: Mika Joukio, toimitusjohtaja, puh. 010 465 4300

Analyytikot ja sijoittajat:

Jussi Noponen, talousjohtaja, puh. 010 465 4913

Sijoittajasuhdejohtaja Katri Sundström, puh. 010 462 0101

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja ja edelläkävijä vastuullisuudessa. Yhtiö keskittyy kevyisiin ja korkealuokkaisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin, joita käytetään kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme innovatiivisia pakkausratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin. Tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli 1,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 400 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram

www.metsagroup.com

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 100 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram