Metsä Board ökar den årliga produktionskapaciteten av falskartong (FBB) med 200 000 ton i Husum

Metsä Board Corporation Pressmeddelande 27.7.2021

De här nyheterna har publicerats som ett börsmeddelande på finska och engelska den 27 juli 2021 kl 17:00 EET

Metsä Board, en del av Metsä Group, investerar 210 miljoner euro i ökad falskartongkapacitet vid Husums fabrik i Sverige. Företaget svarar på den växande efterfrågan på hållbart producerade förpackningsmaterial som stödjer den cirkulära ekonomin. Investeringen stärker Metsä Boards position som den ledande  producenten av falskartong i Europa.

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut om att öka den årliga falskartongkapaciteten med 200 000 ton vid  Husums integrerade kartong och massabruk i Sverige. Den årliga produktionskapaciteten på kartongmaskinen BM1 är för närvarande 400 000 ton och kommer efter investeringen att öka till 600 000 ton. Den nya kapaciteten beräknas komma in på marknaden under 2024–2025.

Investeringsvärdet är cirka 210 miljoner euro,  fördelat över åren 2021–2024, med tyngdpunkt på 2022–2023. Investeringen kommer att finansieras med egna likvida medel och framtida kassaflöden från den löpande verksamheten. Husums hamnkoncept kommer att granskas separat, med hänsyn till de växande logistikvolymerna för hela Husums integrerade verksamhet, där nödvändiga potentiella investeringar kommer att beslutas senare.

Förberedande konstruktionsarbeten påbörjas i oktober 2021 i samband med fabrikens planerade årliga underhållsstopp. Upprampningen av den nya kapaciteten förväntas starta hösten 2023 och full produktionskapacitet beräknas vara uppnådd vid slutet av 2025.

Investeringen kommer att öka Metsä Boards årliga omsättning med cirka 200 miljoner euro. Dessutom beräknas investeringen ha en positiv påverkan motsvarande cirka 50 miljoner euro på bolagets jämförbara EBITDA per år. Försäljningstillväxt och EBITDA-förbättring förväntas uppnås i sin helhet under 2026.

Metsä Boards rörelseresultat för juli–september 2021 kommer att inkludera en nedskrivning på cirka 5 miljoner euro relaterat till kartongmaskinen (BM1) och kommer att rapporteras som en jämförelsestörande post.

Investeringen stärker Metsä Board position som den ledande producenten av falskartong i Europa och möter den växande efterfrågan på hållbart producerade förpackningsmaterial. Den nya kapaciteten kommer främst att riktas mot de nordamerikanska och europeiska marknaderna, där efterfrågetillväxten på Metsä Boards premiumlättviktskartong förväntas fortsätta. Metsä Boards falskartong används bland annat i livsmedels-, läkemedels- och kosmetikaförpackningar, samt i matserviceförpackningar.

– Det här är en betydande investering som kommer att ge marknaden den extra kapacitet som kunderna vill ha. Husum är en konkurrenskraftig integrerad fabriksanläggning och den pågående förnyelsen av massabruket kommer att ytterligare förbättra brukets produktionseffektivitet och miljöprestanda. Det är en utmärkt plattform för att öka kartongproduktionskapaciteten på ett hållbart sätt och utnyttja styrkorna hos nordlig färskfiber, säger Mika Joukio, VD för Metsä Board.

Ytterligare information:

Svenska medier: Olov Winblad von Walter, Fabrikschef, Metsä Board Husum, olov.winblad@metsagroup.com, tel. +46 703178111

Metsä Board är en ledande europeisk tillverkare av högklassig kartong av färskfiber och en föregångare inom hållbar utveckling. Vi tillverkar högklassig, lättviktig falskartong, livsmedels- och snabbmatskartonger och vit kraftliner för konsumentförpackningar och livsmedelstillämpningar. Vi har ett globalt samarbete med våra kunder för att skapa innovativa lösningar som förbättrar kundupplevelsen men ger mindre miljöpåverkan. Den rena färskfiber som Metsä Board använder är en förnybar resurs med spårbart ursprung till de hållbart skötta nordiska skogarna. Vi siktar mot helt fossilfria bruk och råvaror 2030. Metsä Boards globala försäljningsnätverk ger service till kunder över hela världen, inklusive varumärkesägare, återförsäljare, konverterare och grossister. 2020 uppgick bolagets försäljning till 1,9 miljarder euro och antalet anställda var cirka 2 400. Metsä Board, en del av Metsä Group, är börsnoterat på Nasdaq i Helsingfors.

Följ Metsä Board:
Twitter LinkedIn YouTube Instagram

www.metsagroup.com

Metsä Group visar vägen när det gäller framsteg inom bioekonomin. Vi investerar i tillväxt, utveckling av bioprodukter och en fossilfri framtid. Råvaran i våra produkter är förnyelsebart virke från hållbart skötta nordiska skogar. Vi fokuserar på tillväxtfaktorerna i skogsindustrin: virkesanskaffning och skogstjänster, träprodukter, massa, kartong av färskfiber samt mjukpapper och pergaminpapper. Metsä Groups årliga omsättning uppgick till cirka 5,5 miljarder euro, och vi har omkring 9 200 medarbetare i 30 länder. Vår internationella koncern har sina rötter i de finska skogarna: vårt moderbolag är Metsäliitto Cooperative som ägs av 100 000 skogsägare.

Följ Metsä Group: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare