Metsä Board vapauttaa pääomia selluliiketoiminnasta ja keskittyy kasvuun kartongissa

Metsä Board Oyj Pörssitiedote 1.12.2020 klo 11

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board on 1.12.2020 allekirjoittanut sopimuksen, jolla se myy 30 prosentin osuuden Husumin sellutehtaastaan Ruotsissa. Ostaja on ruotsalainen metsänomistajaosuuskunta (ekonomisk förening) Norra Skog, jonka kanssa Metsä Boardin Ruotsin puunhankinnasta vastaava Metsä Forest Sverige on samanaikaisesti solminut pitkäaikaisen puun toimitussopimuksen.

Husumin sellutehtaan uudistamisen ensimmäisen vaiheen investointipäätös

Metsä Board on saanut hyväksynnän Husumin tehtaan ympäristöluvan muutokselle ja tehnyt lopullisen investointipäätöksen sellutehtaan uudistamisen ensimmäisestä vaiheesta, joka sisältää uuden soodakattilan ja turbiinin. Investoinnin kokonaisarvo on noin 320 miljoonaa euroa. Uuden soodakattilan ja turbiinin arvioitu käyttöönotto on vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla.

Norra Skogin kanssa tehtävän kaupan pääehdot

Kaupassa sovellettava Husumin sellutehtaan arvostus (enterprise value) toteutushetkellä on noin 875 miljoonaa euroa sisältäen käynnissä olevan soodakattila- ja turbiini-investoinnin valmistumisen. Arvostus vastaa noin 1,2 miljardin euron arvoa sellutehtaan uudistuksen toisen vaiheen eli uuden kuitulinjan valmistuttua. Kauppa alentaa Metsä Boardin nettovelkaa toteutushetkellä noin 260 miljoonalla eurolla ja lisäksi pienentää Metsä Boardin rahoitusosuutta sellutehtaan uudistuksen toisessa vaiheessa noin 100 miljoonalla eurolla. Kaupan arvioidaan toteutuvan tammikuussa 2021.

Vaikutukset puunhankintaan

Osapuolten välillä solmittu pitkäaikainen puun toimitussopimus tulee lisäämään Ruotsista hankitun sertifioidun puun osuutta ja vähentämään selvästi puun tuontia Baltian maista. Ruotsista hankitun puun osuuden kasvattaminen vähentää tehtaan kustannusvolatiliteettia. Lisäksi yhteistyö Norra Skogin kanssa edelleen vahvistaa Husumin sellutehtaan puunsaantivarmuutta ja siten osaltaan tekee tehtaasta erinomaisen alustan Metsä Boardin kartonkiliiketoimintojen jatkokehittämiselle.

Vaikutukset yhtiön selluomavaraisuuteen ja taloudelliseen raportointiin

Ennen järjestelyä Metsä Boardin nettoylijäämä sellussa on noin 600 000 tonnia vuodessa. Nettoylijäämä muodostuu Metsä Boardin oman sellutuotannon ja -kulutuksen erotuksesta sekä 24,9 prosentin omistusosuudesta osakkuusyhtiö Metsä Fibressä. Norra Skogin 30 prosentin vähemmistöosuus Husumin sellutehtaassa pienentää Metsä Boardin vuosittaista nettoylijäämää noin 210 000 tonnilla.  Metsä Board yhdistelee jatkossakin Husumin sellutehtaan konsernitilinpäätöksessään tytäryhtiönä, joten liikevoiton herkkyys sellun markkinahintojen muutoksille pysyy kuitenkin ennallaan. Markkinasellun hinnan 10 prosentin nousulla (laskulla) on vuositasolla noin 30 miljoonan euron positiivinen (negatiivinen) vaikutus yhtiön liiketulokseen. Kaupasta ei synny tuloslaskelmassa raportoitavaa myyntivoittoa, vaan sen positiiviset vaikutukset esitetään suoraan omassa pääomassa. Osakekauppana toteutettavasta kaupasta syntyvä myyntivoitto on verovapaa.

Järjestely nopeuttaa kartonkiliiketoiminnan kehittämistä

Metsä Boardin strategiana on jatkaa kannattavaa kasvua ensikuitupohjaisissa pakkausmateriaaleissa. Järjestelyn vapauttamat käteisvarat ja lähivuosien vältetyt investoinnit, yhteensä yli 350 miljoonaa euroa, mahdollistavat yhtiön kehitysinvestointien merkittävän kohdentamisen kartonkiin. Yhtiössä on valmisteltu kartonkiliiketoiminnan kannattavuuden parantamiseen ja kasvuun tähtääviä investointeja ja nyt yhtiö voi kiihdyttää hankkeiden valmistelua päätöksentekovalmiuteen. Suunnitellut hankkeet tähtäävät orgaaniseen kasvuun, tuotevalikoiman kehittämiseen ja kustannustehokkuuden parantamiseen.

”Tällä Metsä Boardin ja Norra Skogin välisellä järjestelyllä varmistamme Husumin tehtaan puuhuollon pitkälle tulevaisuuteen ja lisäksi saamme kumppanin jakamaan sellutehtaan uudistamiseen liittyviä investointeja. Järjestelyn toteutuessa Metsä Board on käytännössä nettovelaton, joten olemme erinomaisessa asemassa kasvattamaan ydinliiketoimintaamme, vastuullista ja korkealuokkaista ensikuitukartonkia”, sanoo Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio.

Webcast-esitys ja puhelinkonferenssi

Yhtiö järjestää analyytikoille, sijoittajille ja medialle suunnatun englanninkielisen webcast-esityksen ja puhelinkonferenssin tänään 1.12.2020 klo 13. Nyt sovitusta järjestelystä ja sen vaikutuksista Metsä Boardiin kertovat toimitusjohtaja Mika Joukio sekä talousjohtaja Jussi Noponen, minkä jälkeen osallistujilla on mahdollista esittää kysymyksiä. Linkki webcast-esitykseen: https://metsaboard.videosync.fi/2020-1201-info

Puhelinkonferenssiin osallistujia pyydetään rekisteröitymään muutamaa minuuttia ennen kokouksen alkamista seuraavissa numeroissa. Soittaessaan puhelinkonferenssiin osallistuja hyväksyy henkilötietojensa, kuten oman ja yrityksensä nimen, keräämisen.

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Saksa: +49 691 380 3430
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

Puhelinkokouksen tunnistenumero on 90510330#.

METSÄ BOARD OYJ

Suomalainen ja kansainvälinen media: Mika Joukio, toimitusjohtaja, puh. 010 465 4300

Ruotsalainen media: Olov Winblad von Walter, Husumin tehtaanjohtaja, puh. +46 70 317 81 11

Analyytikot ja sijoittajat: Jussi Noponen, talousjohtaja, puh. 358 010 465 4913 ja Katri Sundström, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 462 0101

Metsä Board
www.metsaboard.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja ja edelläkävijä vastuullisuudessa. Yhtiö keskittyy kevyisiin ja korkealuokkaisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin, joita käytetään kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme innovatiivisia pakkausratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin. Tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli 1,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 400 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram