Metsä Boardin Husumin sellutehtaan suunniteltu uudistaminen etenee

Metsä Board Oyj pörssitiedote 30.10.2019 klo 17.46

Metsä Board, joka kuuluu Metsä Groupiin, ilmoitti 26.4.2019 käynnistävänsä hankesuunnittelun Husumin sellutehtaan uudistamisen ensimmäisestä vaiheesta Ruotsissa. Uudistamisen ensimmäinen vaihe sisältää uuden soodakattilan ja uuden turbiinin. Sellutuotanto säilyy nykyisen ympäristöluvan sallimalla tasolla. Yhtiö ilmoitti 27.8.2019 Ruotsin toimivaltaisen viranomaisen, Länsstyrelsenin, päätöksestä, jonka mukaan suunniteltu uusi soodakattila vaatii muutoksen nykyiseen ympäristölupaan. Samassa yhteydessä yhtiö arvioi, että lopullinen investointipäätös uudistuksen ensimmäisestä vaiheesta voidaan tehdä aikaisintaan vuoden 2020 toisella neljänneksellä.

Yhtiön tavoitteena on mahdollisimman lyhyt ympäristölupaprosessista aiheutuva viivästys uuden soodakattilan ja turbiinin käyttöönotolle. Tällä pyritään mahdollistamaan uuden puhtaamman ja energiatehokkaamman teknologian käyttöönotto mahdollisimman nopeasti, sekä minimoimaan vanhoihin soodakattiloihin liittyvä tuotantovarmuusriski. Viivästyksen lyhentämiseksi yhtiö on valinnut päälaitetoimittajat ja tulee tekemään tiettyjä taloudellisia sitoumuksia hankkeen toteutusvaiheeseen liittyen jo loppuvuoden 2019 ja alkuvuoden 2020 aikana, vaikkei lopullista investointipäätöstä tehdä ennen ympäristöluvan saamista. Sitoumusten kokonaisarvo on enintään 100 miljoonaa euroa. Investoinnin kokonaisarvon arvioidaan olevan noin 320 miljoonaa euroa. Summa sisältää ennen investointipäätöstä tehtävät taloudelliset sitoumukset.

Investointi kasvattaa uusiutuvaa sähkön tuotantoa ja vähentää öljynkulutusta

Uuden soodakattilan ja turbiinin arvioidaan kasvattavan Husumin sellutehtaan sähköntuotantoa noin 330 gigawattituntia vuodessa, josta saatava kustannussäästö tämänhetkisellä sähkönhinnalla olisi noin 12 miljoonaa euroa vuodessa. Lisäksi investointi vähentäisi ostettavan öljyn määrää. Investointi mahdollistaisi tehdasintegraatin suunniteltujen huoltoseisokkien välin pidentämisen ja keston lyhentämisen, mikä kasvattaisi vuosittaista sellun ja kartongin tuotantoa jonkin verran. Myös vuosittaiset kunnossapitoinvestoinnit ja -kustannukset laskisivat. Kaikki edellä luetellut parannukset mukaan lukien investoinnin arvioidaan tuottavan noin 35 miljoonan euron vuosittaisen kassavirtaparannuksen, josta noin 30 miljoonaa euroa on käyttökateparannusta ja 5 miljoonaa euroa vältettyjä kunnossapitoinvestointeja. Vaikutuksen liikevoittoon arvioidaan olevan positiivinen huolimatta kasvavista poistoista. Yhtiön rahoituskustannusten arvioidaan kasvavan noin 2 miljoonaa euroa vuodessa soodakattilan ja turbiinin käyttöönotosta alkaen.

Yhtiö arvioi tekevänsä vuoden 2019 tilinpäätöksessä noin 19 miljoonan euron arvonalentumiskirjauksen Husumin sellutehtaan omaisuuseriin.

Jussi Noponen, talousjohtaja, puh. 010 465 4913
Katri Sundström, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 462 0101

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja. Tuotevalikoimaamme kuuluvat taive- ja tarjoilupakkauskartongit sekä valkoiset kraftlainerit. Kevyet kartonkimme on kehitetty tarjoamaan parempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkaussovelluksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme ratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 1,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 400 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram