Metsä Boardin Kaskisten kartonkitehdashankkeen YVA-menettely on saatu päätökseen

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 26.9.2023

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on antanut perustellun päätelmän Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Boardin Kaskisten kartonkitehtaan YVA-selostuksesta 22.9.2023. Se päättää tehdashankkeen ympäristövaikutusten arviointiprosessin.

Ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset otetaan huomioon hankkeen parhaillaan menossa olevassa esisuunnittelussa ja päätöksenteossa. YVA-prosessissa ei tehdä hanketta koskevia päätöksiä, vaan sen tavoitteena on tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi sekä lisätä kansalaisten tiedonsaantia ja vaikutusmahdollisuuksia.

Metsä Board käynnisti esisuunnittelun uudesta kartonkitehtaasta Kaskisiin syksyllä 2022. Suunnittelun lähtökohtana on fossiiliton tuotanto ja maailmanluokan resurssi- ja tuotanto- ja ympäristötehokkuus. Metsä Board arvioi, että mahdollinen investointipäätös voidaan tehdä aikaisintaan vuonna 2024.

Lisätietoja hankkeesta löytyy osoitteesta www.metsagroup.com/KaskinenFBB.

Tero Ojala, projektijohtaja, Metsä Board
Puhelin: 040 703 3817
Sähköposti: tero.ojala@metsagroup.com

Anna Riikka Nickull, projektipäällikkö, Metsä Group
Puhelin: 050 598 7381
Sähköposti: annariikka.nickull@metsagroup.com

Metsä Board
metsagroup.com/fi/metsaboard

Metsä Board on Euroopan johtava ensikuitukartonkien valmistaja. Keskitymme kevyisiin ja korkealaatuisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin. Tuotteidemme puhdas ensikuitu on uusiutuva, turvallinen ja kierrätettävä raaka-aine kestävästi hoidetuista pohjoisista metsistä. Olemme edelläkävijä vastuullisuudessa, ja tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoden 2030 loppuun mennessä.

Kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa innovatiivisia pakkausratkaisuja luomaan parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 2,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 2 250 henkilöä. Metsä Board on osa Metsä Groupia. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: LinkedIn X Instagram YouTube

Metsä Group
metsagroup.com/fi

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan noin 30 maassa. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: X LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare