Metsä Boardin simulointi- ja testauspalvelut auttavat kehittämään turvallisia lääkepakkauksia

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 2.6.2021

Rokoteampullien ja niiden mahdollisesti elintärkeän sisällön on pysyttävä turvallisina, steriileinä ja tunnistettavina koko tiukasti kontrolloidun toimitusketjun. Riskinottaminen ei ole vaihtoehto. Uuden laajennetun 360-palveluvalikoiman osana Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board testaa kartonkeja ja simuloi pakkausmalleja, joita lääkevalmistajat käyttävät rokoteannosten pakkaamiseen ja suojaamiseen. Näin materiaalien toimivuus ääriolosuhteissakin voidaan varmistaa.

Esimerkiksi eri koronavirusrokotteita sisältävät lääkeampullit, joita toimitetaan ympäri maailmaa, kulkevat pitkän tien tuotantolaitoksesta rokotuspaikkaan, ja niitä valvotaan tarkkaan jokaisessa vaiheessa. Korkealaatuinen ja tarkoitukseen sopiva pakkaus on tärkeässä roolissa, kun halutaan varmistaa lääkkeiden pysyminen turvallisina, steriileinä ja täysin jäljitettävissä läpi koko toimitusketjun.

Kylmäkuljetuspakkauksia valmistavan kartongin jalostajan on oltava sataprosenttisen varma materiaalien soveltuvuudesta. Tässä Metsä Boardin monipuoliset testaus- ja simulointikyvykkyydet ovat tärkeä apu lääketeollisuudelle.

”Lääkepakkauksissa käytettävän kartongin on säilytettävä määritetty paksuus, mekaaninen lujuus ja veden imeytymisominaisuudet olosuhteista riippumatta, eikä se saa vaikuttaa millään tavalla sisäpakkaukseen. Pienetkin mittamuutokset voivat saada kartongin käpristymään tai pullistumaan, jolloin pakkauksen eheys ja samalla tuotteen turvallisuus kärsisivät. Pystymme testaamaan kartonkia ja pakkausnäytteitä erittäin kylmissä ja kosteissa olosuhteissa sekä kehittämään pakkauksen lujuutta testaavia simulaatioita. Pystymme siis osoittamaan, miten pakkaus käyttäytyy tositilanteessa”, kertoo Metsä Boardin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Markku Leskelä.

Äänekoskella sijaitsevassa osaamiskeskuksessaan Metsä Board pystyy testaamaan kartongin ja lääkepakkausnäytteiden suoriutumista lukuisilla eri lämpötila- ja kosteusalueilla. Olosuhteita voidaan muuttaa kunkin käyttökohteen erityistarpeiden mukaan. Testaukseen voidaan myös ohjelmoida erilaista lämpötilojen ja kosteuspitoisuuksien vaihtelua. Näin on mahdollista simuloida tosielämän tilannetta, jossa rokotteet altistuvat eri olosuhteille siirtyessään eteenpäin toimitusketjussa. Tämä testausmahdollisuus on hyvin merkittävä tekijä auttamaan lääkevalmistajia toimittamaan koronavirusrokotteensa mahdollisimman nopeasti niiden määränpäähän.

”Paikallisen kumppanin avulla pystymme testaamaan pakkausnäytteitä jopa –70 celsiusasteessa sekä yhdistämään kuljetustestit olosuhdetestaukseen”, Leskelä sanoo. ”Näin kattavien tutkimusten jälkeen asiakkaamme voivat olla varmoja siitä, että heidän haluamansa kartonki todella sopii käyttötarkoitukseen. Jos taas tutkimukset osoittavat päinvastaista, voimme suositella heille vaihtoehtoista tuotetta.”

Metsä Boardin käyttämiin menetelmiin kuuluu myös FEM-simulaatio, jossa pakkausnäyte mitataan tai siitä laaditaan 3D-luonnospiirustus. Saatujen rakennetietojen ja kartongin lujuustietojen perusteella voidaan laskea koko pakkausratkaisun lujuus. ”Tehokkaiden tietokoneiden ja osaavan henkilöstömme ansiosta pystymme toteuttamaan tällaisen simulaation yhden päivän aikana, mikä omalta osaltaan nopeuttaa elintärkeän lääkkeen saamista markkinoille”, Leskelä tähdentää.

Kuvalinkki

Marjo Halonen, Viestintäjohtaja, Metsä Board
Sähköposti: marjo.halonen@metsagroup.com

Metsä Board

www.metsaboard.com

Metsä Board on Euroopan johtava ensikuitukartonkien valmistaja. Keskitymme kevyisiin ja korkealaatuisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin. Tuotteidemme puhdas ensikuitu on uusiutuva ja turvallinen raaka-aine kestävästi hoidetuista pohjoisista metsistä. Olemme edelläkävijä vastuullisuudessa, ja tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä.

Kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa innovatiivisia pakkausratkaisuja luomaan parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli noin 1,9 miljardia euroa, ja työllistämme noin 2 400 henkilöä. Metsä Board on osa Metsä Groupia. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram

Metsä Group

www.metsagroup.fi

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare