Metsä Boardin tehtaita innovaatioalustoiksi VTT:n uusien digitaalisten ratkaisujen yhteishankkeessa

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 7.1.2020

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board osallistuu VTT:n johtamaan SEED-nimiseen yhteishankkeeseen, jossa metsäyhtiöt kehittävät uusia digitaalisia ratkaisuja yhdessä ICT-alan yritysten kanssa.

Kaksivuotisessa hankkeessa metsäteollisuuden tehtaat toimivat innovaatioalustoina sovelluskehittäjille ja tutkimuslaitoksille, jotka keskittyvät ratkaisemaan tuotannon haasteita. Yhteistyön tavoitteena on löytää uusia digitaalisia ratkaisuja, joilla toiminta tuotannossa tehostuu.

Metsä Boardin pilotti keskittyy varaosien tietosisällön hallintaan, eli tavoitteena on yhtenäistää ja syventää varaosanimikkeiden masterdataa automaation ja tekoälyn avulla. Onnistuessaan hanke vähentäisi kunnossapidon kuluja merkittävästi ja teknologiaa voitaisiin soveltaa myös muiden liiketoiminta-alueiden tarpeisiin.

”Odotamme innolla kokeilevaa konseptikehitystä tehtaiden tuottavuuden kasvattamiseksi. Kun yhdistämme tehtaan järjestelmät, internetin datan sekä asiantuntijoidemme osaamisen, luvassa on uusia ja vielä ennustamattomia mahdollisuuksia", sanoo Maintenance Director Perttu Vikman Metsä Boardista.

SEED-hankkeen kokonaisvolyymi on noin seitsemän miljoonaa euroa. Päärahoittajana toimii Business Finland. Hankkeen käynnistysvaiheessa mukana on 20 yritystä.

Kuvalinkki

Perttu Vikman, Maintenance Director, Metsä Board
Puh.: 040 510 6357
Sähköposti: perttu.vikman@metsagroup.com

Marjo Halonen, VP Communications, Metsä Board
Puh.: 050 598 7046
Sähköposti: marjo.halonen@metsagroup.com

Metsä Board
www.metsaboard.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja. Tuotevalikoimaamme kuuluvat taive- ja tarjoilupakkauskartongit sekä valkoiset kraftlainerit. Kevyet kartonkimme on kehitetty tarjoamaan parempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkaussovelluksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme ratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 1,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 400 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram

Metsä Group
www.metsagroup.com

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2018 oli 5,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 103 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram