Metsä Boardin uraauurtavalle ecobarrier-kartongille teollisen kompostoituvuuden sertifiointi

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 29.1.2019

Metsä Boardin uudelle ecobarrier-kartongille MetsäBoard Pro FSB EB1 on myönnetty DIN EN 13432- ja ASTM D6400 -standardien mukainen teollisen kompostoituvuuden sertifiointi. Metsä Board on Euroopan johtava korkealaatuisten kevyiden kartonkien tuottaja. Sertifioinnin myönsi DIN CERTCO, ja testauksen suoritti ISEGA-laboratoriot.

Metsä Boardin Business Development Director Katja Tuomola kommentoi tärkeää edistysaskelta: ”Merkkituotevalmistajat etsivät uusia, ekologisempia ratkaisuja, jotka on valmistettu uusiutuvista muovittomista materiaaleista – niiden pitää olla kompostoitavia ja kierrätettäviä. Tämä ulkoinen sertifiointi auttaa heitä valitsemaan pakkausmateriaalit, jotka oikeasti noudattavat näitä vaatimuksia.”

DIN EN 13432 -standardi määrittelee vaatimukset kompostoinnin ja biologisen hajoamisen kautta hyödynnettäville pakkauksille. Yhdysvaltalainen ASTM D 6400-12 -sertifiointi taas kattaa sellaisten muovien vakiintuneet merkintätavat, jotka on suunniteltu aerobisesti kompostoitavaksi kunnallisissa tai teollisissa laitoksissa.

Metsä Boardin Pro FSB EB1 -kartongille kehittämä muoviton barrier-käsittely parantaa kartongin rasvankestoa. Tämä tekee kartongista ekologisen ja tehokkaan pakkausmateriaalin elintarvikkeille myös silloin, kun on kyse esimerkiksi rasvaisemmasta takeaway-ruoasta. Rasvankestoa voidaan myös parantaa jalostusvaiheessa kustannustehokkaasti vain yhdellä kartongin lisäkäsittelykerroksella. Metsä Board Pro FSB EB1 -kartonki on turvallinen ja soveltuu suoraan kosketukseen elintarvikkeiden kanssa. Sen valmistuksessa ei käytetä optisia kirkasteita tai fluorokemikaaleja. Se on saatavilla 195–320 g/m2 pintapainoissa, ja se voidaan kierrättää paperin ja kartongin kierrätysjärjestelmissä.

Kuvalinkki

Katja Tuomola, Business Development Director, Metsä Board
Sähköposti: katja.tuomola@metsagroup.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja. Tuotevalikoimaamme kuuluvat taive- ja tarjoilupakkauskartongit sekä valkoiset kraftlainerit. Kevyet kartonkimme on kehitetty tarjoamaan parempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkaussovelluksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme ratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 1,8 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 350 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram Slideshare