Metsä Boardin uusi taivekartongin tuotantolinja on käynnistynyt Husumissa

Metsä Board lehdistötiedote 4.2.2016

Metsä Board, joka kuuluu Metsä Groupiin, on käynnistänyt uuden taivekartongin tuotantolinjan Husumin tehtaallaan Ruotsissa. Yhtiö suuntaa tuotantolinjan 400 000 vuositonnin volyymin Amerikkoihin sekä tarjoilupakkauksiin kuten kuppeihin, lautasiin ja tarjoilualustoihin maailmanlaajuisesti.

”Metsä Board on tunnettu korkealaatuisista, keveistä taivekartongeistaan, joita käytetään pakkaamiseen ympäri maailman. Uuden tuotantolinjan ja viimeaikaisen tuotekehityksen ansiosta pystymme nyt vastaamaan entistä paremmin tarjoilupakkaamisen kysyntään ja vaatimuksiin”, kommentoi toimitusjohtaja Mika Joukio.

Useat yritykset ovat tuoneet parasta osaamistaan tuotantolinjan suunnitteluun ja käyttöönottoon. Varsinaiset taivekartonkikoneen asennustyöt ovat työllistäneet yli tuhat Metsä Boardin ulkopuolista työntekijää lokakuun puolivälistä tammikuuhun saakka. Käynnistämisen jälkeen tavoitteena on varmistaa mahdollisimman nopeasti uuden kartonkikoneen häiriötön toiminta sekä korkea tuotelaatu.

Valmetin toimittama taivekartonkikone BM1 on merkittävin osa Metsä Boardin Husumin tehdasintegraatin 170 miljoonan euron investointiohjelmaa. Osana ohjelmaa on tehty parannuksia myös tehdasintegraatin sellutehtaalla ja satamassa. Kokonaisuutena investointiohjelma viimeistelee yhtiön rakennemuutoksen kartonkiyhtiöksi.

Viime marraskuussa Metsä Board ilmoitti lisäksi investoivansa Husumin tehtaalla 38 miljoonaa euroa uuteen ekstruusiopäällystyslinjaan ja siihen liittyvään infrastruktuuriin. Tämä linja otetaan käyttöön vuoden 2017 alussa.

Tuotanto- ja teknologiajohtaja Ari Kiviranta, p. +358 40 772 0627, ari.kiviranta(at)metsagroup.com
Viestintäjohtaja Katri Kauppila, p. +358 40 829 9482, katri.kauppila(at)metsagroup.com

Valokuvia mediakäyttöön

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja. Sen keveät kartongit on kehitetty ennen muuta kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksiin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta pohjoisista metsistä. Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 600 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.