Metsä Boardin vertailukelpoinen liiketulos oli 184 miljoonaa euroa vuonna 2019

Metsä Board Oyj Tilinpäätöstiedote 1.1.−31.12.2019 12.2.2020 klo 12

Tammi–joulukuu 2019 (1–12/2018)

• Liikevaihto oli 1 931,8 miljoonaa euroa (1 944,1).

• Vertailukelpoinen liiketulos oli 184,4 miljoonaa euroa (251,9) eli 9,5 prosenttia liikevaihdosta (13,0). Liiketulos oli 180,8 miljoonaa euroa (246,3).

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,41 euroa (0,58), ja osakekohtainen tulos oli 0,41 euroa (0,57).

• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 10,4 prosenttia (14,4).

Loka–joulukuu 2019 (7–9/2019)

• Liikevaihto oli 478,4 miljoonaa euroa (489,2).

• Vertailukelpoinen liiketulos oli 39,1 miljoonaa euroa (42,5) eli 8,2 prosenttia liikevaihdosta (8,7). Liiketulos oli 20,0 miljoonaa euroa (42,5).

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,09 euroa (0,09), ja osakekohtainen tulos oli 0,05 euroa (0,09).

• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 8,9 prosenttia (9,7).

Olennaista loka–joulukuussa 2019

• Liiketoiminnan rahavirta oli vahva käyttöpääoman alentumisen johdosta.

• Kartonkitoimitukset laskivat edellisestä vuosineljänneksestä kausiluonteisesti hiljaisemman joulukuun seurauksena. Taivekartongin ja valkoisen kraftlainerin keskihinnat pysyivät vakaina.

• Etenkin Euroopassa sellujen markkinahinnat jatkoivat laskuaan. Negatiivista tulosvaikutusta lievensivät matalammat sellukustannukset kartonkiliiketoiminnassa. Hinnanlaskun kokonaisvaikutus Metsä Boardin liiketulokseen oli kuitenkin negatiivinen.

• Metsä Board aloitti investoinnit Husumin sellutehtaan uudistuksen ensimmäisen vaiheeseen ennen lopullista investointipäätöstä. Loka–joulukuussa hankkeen investointien määrä oli yhteensä 21 miljoonaa euroa. Investoinnin ensimmäisen vaiheen kokonaisarvo on noin 320 miljoonaa euroa.

• Kyron kartonkikoneen jälkikäsittely uudistetaan. Uudistuksen arvo on noin 20 miljoonaa euroa ja se sisältää uuden rullaimen ja pituusleikkurin sekä hylkyjärjestelmän uusinnan. Arvioitu valmistuminen on vuonna 2021.

• Metsä Board otti käyttöön Metsä Groupin vihreän rahoituksen viitekehyksen (Green Finance Framework), jolla kestävä kehitys ja ilmastonmuutoksen hillintä kytketään Metsä Boardin tuleviin rahoitustoimiin.

• Metsä Board saavutti kolmantena vuotena peräkkäin kultatason EcoVadiksen vastuullisuus- ja yhteiskuntavastuuarvioinnissa. Metsä Board kuuluu EcoVadiksen arvioinnissa yhden prosentin parhaimmistoon kartongin valmistajien ja jalostajien luokassa.

Tilikauden jälkeiset tapahtumat

• Paperiliitto käynnisti 27.1.2020 Suomessa paperiteollisuuden lakon, joka päättyi 10.2.2020. Lakko koski kaikkia Metsä Boardin Suomessa sijaitsevia tehtaita ja osakkuusyhtiö Metsä Fibren sellutehtaita. Metsä Board arvioi, että lakon negatiivinen vaikutus liiketulokseen on noin 20 miljoonaa euroa, ja se kohdistuu pääosin vuoden 2020 ensimmäiselle neljännekselle.

• CDP valitsi Metsä Boardin Climate A -listalleen tunnustuksena yhtiön toimista vähentää fossiilisia CO2-päästöjä, pienentää ilmastoriskejä ja kehittää vähähiilisiä ratkaisuja. CDP:n vesiohjelmassa ja metsäohjelmassa sekä toimitusketjun sitouttamista arvioivassa kategoriassa Metsä Board sai Leadership-statuksen A-.

Hallituksen ehdotus osingosta ja pääomanpalautuksesta

Hallitus ehdottaa 26.3.2020 järjestettävälle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2019 maksetaan osinkoa 0,10 euroa osakkeelta ja pääomanpalautusta 0,14 euroa osakkeelta. Ehdotettu osinko ja pääomanpalautus, yhteensä 0,24 euroa osakkeelta, vastaa 59 prosenttia vuoden 2019 osakekohtaisesta tuloksesta.

Lähiajan näkymät

Paperiliiton lakon kokonaisvaikutus Metsä Boardin liiketulokseen on noin 20 miljoonaa euroa negatiivinen, ja se kohdistuu pääosin vuoden 2020 ensimmäiselle neljännekselle.

Metsä Boardin kartonkitoimitusten arvioidaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä olevan suunnilleen vuoden 2019 viimeisen neljänneksen tasolla.

Taivekartongin ja valkoisen kraftlainerin markkinahintojen paikallisissa valuutoissa odotetaan pysyvän vakaina.

Pitkäkuituisen sellun kysynnän ja tarjonnan arvioidaan pysyvän tasapainossa ja markkinahintojen ei enää odoteta laskevan.

Tammi–maaliskuulle ei kohdistu merkittäviä suunniteltuja huoltoseisokkeja Metsä Boardin tehtailla. Osakkuusyhtiö Metsä Fibren Äänekosken biotuotetehtaan vuosihuolto käynnistyy maaliskuun lopussa ja päättyy huhtikuun alussa.

Valuuttakurssimuutoksilla suojausten vaikutus huomioiden on hieman positiivinen tulosvaikutus ensimmäisellä vuosineljänneksellä vuoden 2019 neljänteen vuosineljännekseen verrattuna ja positiivinen tulosvaikutus vuoden 2019 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.

Tuotantokustannusten arvioidaan pysyvän vakaina. Leuto talvi saattaa jatkuessaan vaikeuttaa puun korjuuta ja nostaa puukustannuksia.

Tulosohjeistus tammi–maaliskuu 2020

Metsä Boardin vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä heikkenevän vuoden 2019 neljännestä neljänneksestä Suomen tehtaiden lakkojen seurauksena.

Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio:

”Loka–joulukuu sujui odotustemme mukaisesti ja vertailukelpoinen liiketuloksemme oli 39,1 miljoonaa euroa. Kannattavuuttamme rasittivat kartonkien alhaisempien toimitusmäärien lisäksi sellujen markkinahinnat, jotka etenkin Euroopassa olivat edellistä vuosineljännestä alhaisemmat. Taivekartongin ja valkoisen kraftlainerin myyntihinnat pysyivät vakaina, ja tulostamme paransivat edellistä vuosineljännestä pienemmät kunnossapitokustannukset sekä päästöoikeusmyynnit.

Husumin sellutehtaan suunniteltu uudistaminen etenee. Uuden soodakattilan ja turbiinin laitetoimittajat on valittu ja vuoden lopussa käynnistimme hankkeeseen liittyvät investoinnit. Lopullisen investointipäätöksen, joka odottaa vielä Ruotsin viranomaisen myöntämää ympäristöluvan muutosta, arvioimme tekevämme vuoden 2020 toisella neljänneksellä. Uudistuksella mahdollistamme kartonkiliiketoimintamme pitkäjänteisen kehittämisen Husumin tehdasintegraatissa. Se myös parantaa energiatehokkuuttamme ja on merkittävä askel kohti tavoitettamme fossiilittomia tehtaita.

Vuonna 2019 vertailukelpoinen liiketuloksemme oli 184,4 miljoonaa euroa. Kannattavuuttamme paransivat kartonkien, ja etenkin taivekartongin kohonneet keskihinnat. Valkoisissa kraftlainereissa puolustimme onnistuneesti hintojamme etenkin Euroopan vaisussa kysyntätilanteessa. Kartonkiemme kokonaistoimitusmäärät olivat edellisvuotta alhaisemmat. Markkinasellupositiomme on Metsä Fibrestä omistamamme osuuden kautta suuri, joten sellujen myyntihintojen laskulla oli merkittävä negatiivinen tulosvaikutus. Operatiivinen kassavirtamme, 200,5 miljoonaa euroa, oli selvästi edellisvuotta parempi ja taseemme pysyi vahvana.

Panostimme vuonna 2019 tuotekehitykseen: Keväällä uudistimme taivekartonkivalikoimaamme ja syksyllä toimme markkinoille uuden muovittoman ecobarrier-kartongin. Molemmat ovat herättäneet runsaasti kiinnostusta asiakkaidemme keskuudessa ja uskon vahvasti näiden uudistusten kaupalliseen menestykseen.

Vastuullisuuden merkitystä liiketoiminnassa ei voi liiaksi korostaa. Olemme sitoutuneet ilmastonmuutoksen hidastamiseen ja asettaneet itsellemme kunnianhimoiset tavoitteet, joilla tähtäämme mm. fossiilittomiin tehtaisiin ja raaka-aineisiin vuoteen 2030 mennessä. Kestävä kehitys on tärkeää asiakkaillemme, ja uskon fossiilivapaiden tuotteiden tuovan meille pitkällä aikavälillä merkittävää kilpailuetua.

Strategiamme ja taloudelliset tavoitteemme säilyivät vuonna 2019 ennallaan. Keskitymme jatkossakin korkealuokkaisiin ensikuitukartonkeihin ja tulevaa kasvuamme ohjaavat vahvasti kannattavuustavoitteemme. Olemme edelläkävijä vastuullisuudessa ja panostamme entistä voimakkaammin innovatiivisten ja kestävien pakkausratkaisuiden kehittämiseen yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.

Kuluneesta vuodesta haluan esittää kiitokseni henkilöstöllemme, asiakkaillemme sekä muille sidosryhmillemme.”

Taloudellisia tunnuslukuja

Nettovelkaantumisaste kauden lopussa, % 23 27 30 23 25 23 25
Korollinen nettovelka/vertailukelpoinen EBITDA 1,1 1,2 1,2 0,9 1,0 1,1 1,0
Osakekohtainen oma pääoma kauden lopussa, e 3,76 3,65 3,60 3,57 3,72 3,76 3,72
Korollinen nettovelka kauden lopussa, milj. e 307,8 351,8 380,2 296,6 334,6 307,8 334,6
Investoinnit omistettuihin
käyttöomaisuushyödykkeisiin, milj. e

53,8

17,0

17,6

6,4

33,9

94,9

70,3
Investoinnit vuokrattuihin
käyttöomaisuushyödykkeisiin, milj. e
3,0 0,8 0,2 0,0 - 4,1 -
Liiketoiminnan nettorahavirta, milj. e 89,6 43,8 30,7 36,4 30,4 200,5 150,9
Henkilöstö kauden lopussa 2 351 2 382 2 591 2 382 2 352 2 351 2 352

HALLITUS

Lisätietoja 12.2.2020 kello 13 alkaen.

Sijoittajille ja analyytikoille tarkoitettu englanninkielinen puhelinkokous alkaa kello 15. Puhelinkokoukseen osallistujia pyydetään rekisteröitymään muutamaa minuuttia ennen puhelinkokouksen alkamista seuraavissa numeroissa:

Suomi: +358 (0)9 74790361
Ruotsi: +46 (0)8 50336574
Iso-Britannia: +44 (0) 330 336 9105
Yhdysvallat: +1 323-701-0225

Konferenssin tunnistenumero on 7352059.

Jussi Noponen, talousjohtaja, puh. 010 465 4913
Katri Sundström, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 0400 976 333

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja ja edelläkävijä vastuullisuudessa. Yhtiö keskittyy kevyisiin ja korkealuokkaisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin, joita käytetään kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme innovatiivisia pakkausratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin. Tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli 1,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 400 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram