Metsä Boardin vertailukelpoinen liiketulos oli 221 miljoonaa euroa vuonna 2020

Metsä Board Oyj Tilinpäätöstiedote 1.1.−31.12.2020 11.2.2021 klo 12

Tammi–joulukuu 2020 (verrattuna 1–12/2019)

• Liikevaihto oli 1 889,5 miljoonaa euroa (1 931,8).

• Vertailukelpoinen liiketulos oli 221,2 miljoonaa euroa (184,4) eli 11,7 prosenttia liikevaihdosta (9,5). Liiketulos oli 227,3 miljoonaa euroa (180,8).

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,46 euroa (0,41), ja osakekohtainen tulos oli 0,48 euroa (0,41).

• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 12,2 prosenttia (10,4).

• Liiketoiminnan nettorahavirta oli 307,7 miljoonaa euroa (200,5).

Loka–joulukuu 2020 (verrattuna 10-12/2019)

• Liikevaihto oli 473,1 miljoonaa euroa (478,4).

• Vertailukelpoinen liiketulos oli 64,5 miljoonaa euroa (39,1) eli 13,6 prosenttia liikevaihdosta (8,2). Liiketulos oli 64,5 miljoonaa euroa (20,0).

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,14 euroa (0,09), ja osakekohtainen tulos oli 0,14 euroa (0,05).

• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 14,3 prosenttia (8,9).

• Liiketoiminnan nettorahavirta oli 81,0 miljoonaa euroa (89,6).

Koronapandemian vaikutus Metsä Boardin liiketoimintaan

Koronapandemia on lisännyt puhtaiden ja turvallisten pakkausmateriaalien kysyntää erityisesti elintarvike- ja lääketeollisuuden loppukäytöissä. Toisaalta pandemia on heikentänyt kysyntää ylellisyystuotteiden pakkausmateriaaleissa sekä graafisissa loppukäytöissä.

Metsä Boardin tuotanto ja toimitukset ovat pandemian aikana sujuneet häiriöttömästi, ja tehtaiden vuosihuoltoseisokit on toteutettu onnistuneesti. Koronaviruksen aiheuttamia tartuntaryppäitä ei ole syntynyt, mutta yksittäisten tartuntojen esiintyvyys on kasvanut pandemian edetessä.

Metsä Boardin taloudellinen asema on hyvä. Lainojen maturiteettirakenne on terve ja yhtiöllä on riittävä maksuvalmius. Yhtiön kartonkituotevalikoima on vastannut pandemian aiheuttamiin kysynnän muutoksiin ja siten vahvana pysynyt rahavirta tukee taloudellista liikkumavaraa.

Yhtiöllä on edelleen käytössään mittavia varotoimenpiteitä, joiden tavoitteena on varmistaa työtekijöiden terveys, ehkäistä viruksen leviäminen sekä varmistaa liiketoiminnan jatkuvuus. Varotoimenpiteistä huolimatta pandemian pitkittyminen saattaa aiheuttaa häiriöitä tuotannossa ja/tai toimitusketjussa. Lisäksi pandemian aiheuttama maailmantalouden voimakas heikentyminen voisi vähentää Metsä Boardin tuotteiden kysyntää ja vaikuttaa negatiivisesti yhtiön kannattavuuteen.

Olennaista loka–joulukuussa 2020

• Metsä Boardin ensikuitukartonkien kysyntä pysyi hyvänä, ja erityisesti valkoisten kraftlainereiden markkinatilanne vahvistui vuoden loppua kohden. Kartonkien toimitusmäärien laskuun vaikutti odotetusti kausiluonteisesti  hiljaisempi joulukuu.

• Kiinassa markkinasellun kysyntä pysyi hyvänä ja dollarimääräiset hinnat jatkoivat nousuaan. Myös Euroopassa sellumarkkina piristyi hieman.

• Metsä Boardin valkoisten kraftlainereiden sekä sellujen tuotantomäärät olivat loka–joulukuussa ennätyskorkeat. Hyvä materiaali- ja tuotantotehokkuus alensi tuotantokustannuksia.

• Metsä Board ilmoitti myyvänsä 30 prosentin vähemmistöosuuden Husumin sellutehtaasta Norra Skogille. Kauppa toteutettiin 4.1.2021, ja se alentaa Metsä Boardin nettovelkaa noin 260 miljoonalla eurolla. Järjestely parantaa Husumin tehtaan puuhuoltoa ja mahdollistaa yhtiön kehitysinvestointien merkittävän kohdentamisen kartonkiin.

• Metsä Board sai hyväksynnän Husumin tehtaan ympäristöluvan muutokselle ja teki lopullisen investointipäätöksen sellutehtaan uudistamisen ensimmäisestä vaiheesta, joka sisältää uuden soodakattilan ja turbiinin. Investoinnin kokonaisarvo on noin 320 miljoonaa euroa ja sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla.

Metsä Board valittiin joulukuussa jälleen CDP:n Climate A ja Water A -listoille tunnustuksena ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja vesivarojen kestävästä käytöstä. Metsien kestävässä käytössä yhtiö saavutti tason A-.

Tilikauden jälkeiset tapahtumat

• Husumin sellutehtaan 30 prosentin osuuden myynti Norra Skogille toteutettiin 4.1.2021, ja sen vaikutukset sisältyvät Metsä Boardin taloudelliseen raportointiin tammi–maaliskuun 2021 osavuosikatsauksesta alkaen. Kauppa alentaa Metsä Boardin netto-velkaa noin 260 miljoonalla eurolla ja lisäksi se pienentää Metsä Boardin rahoitusosuutta sellutehtaan uudistuksen toisessa vaiheessa noin 100 miljoonalla eurolla.

• Metsä Board ilmoitti 22.1.2021 käynnistävänsä esi-suunnittelun vuotuisen tuotantokapasiteetin kasvattamisesta noin 200 000 tonnilla Husumin tehtaallaan Ruotsissa. Esisuunnittelussa arvioidaan myös tehtaan sataman kapasiteettia raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden määrien kasvuun nähden. Päätösvalmius mahdollisesta investoinnista arvioidaan saavutettavan kesällä 2021 ja investoinnin toteutuessa lisäkapasiteetin ylösajo alkaisi vuonna 2023.

• Metsä Boardin osakkuusyhtiö Metsä Fibre teki 11.2.2021 investointipäätöksen Kemin uuden biotuotetehtaan rakentamisesta.

• Metsä Board teki 11.2.2021 investointipäätöksen Kemin kartonkitehtaan kehitysohjelmasta.

Hallituksen ehdotus osingosta ja pääomanpalautuksesta

Hallitus ehdottaa 25.3.2021 järjestettävälle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2020 maksetaan osinkoa 0,10 euroa osakkeelta ja pääomanpalautusta 0,16 euroa osakkeelta. Ehdotettu osinko ja pääomanpalautus, yhteensä 0,26 euroa osakkeelta, vastaa 54 prosenttia vuoden 2020 osakekohtaisesta tuloksesta.

Lähiajan näkymät

Koronaviruksen aiheuttaman pandemian kestoa ja sen negatiivisten vaikutusten laajuutta maailmantalouteen sekä Metsä Boardin liiketoimintaan on edelleen vaikea arvioida.

Metsä Boardin kartonkitoimitusten arvioidaan tammi–maaliskuussa 2021 kasvavan loka–joulukuun 2020 toimitusmääristä (441 000 tonnia).

Valkoisten kraftlainereiden hintojen paikallisissa valuu-toissa arvioidaan nousevan hieman ja taivekartongin hintojen pysyvän vakaina.

Tammi–maaliskuulle 2021 ei kohdistu merkittäviä tehtaiden suunniteltuja huoltoseisokkeja.

Pitkäkuituisen markkinasellun kysyntää tukee taloudellisen aktiviteetin lisääntyminen etenkin Aasiassa. Tarjontaa on viime aikoina vähentänyt tuottajien vuosihuoltoseisokit, tiettyjen tahojen ilmoittamat tuotannonrajoitukset sekä konttipula Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Aasian parantunut markkinatilanne on heijastunut myös Eurooppaan ja sellujen markkinahinnat ovat olleet nousussa.

Valuuttakurssimuutoksilla suojausten vaikutus huomioiden tammi–maaliskuussa 2021 on negatiivinen tulosvaikutus loka–joulukuuhun 2020 verrattuna ja negatiivinen tulosvaikutus tammi–maaliskuuhun 2020 verrattuna.

Energiakustannusten odotetaan tammi–maaliskuussa nousevan. Kartongin ja sellun muiden tuotantokustannusten arvioidaan pysyvän melko vakaina.

Tulosohjeistus tammi–maaliskuu 2021

Metsä Boardin vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan tammi–maaliskuussa 2021 olevan parempi kuin loka–joulukuussa 2020.

Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio:

”Vuoden viimeinen neljännes sujui odotustemme mukaisesti ja vertailukelpoinen liiketuloksemme oli 64,5 miljoonaa euroa (10–12/2019: 39,1 milj. euroa). Kannattavuuttamme paransivat kartonkiliiketoiminnan matalammat tuotantokustannukset sekä markkinasellun kasvaneet toimitusmäärät. Taloudellinen asemamme säilyi vahvana: kauden lopussa korollinen nettovelkamme oli 236 miljoonaa euroa ja sen suhde vertailukelpoiseen käyttökatteeseen oli selvästi alle yhden.

Joulukuussa ilmoitimme myyvämme 30 prosenttia Husumin sellutehtaasta ruotsalaiselle metsänomistaja-osuuskunta Norra Skogille. Järjestely teki Metsä Boardista käytännössä nettovelattoman yhtiön, joten olemme erinomaisessa asemassa kasvattamaan ydinliiketoimintaamme, vastuullista ja korkealuokkaista ensikuitukartonkia. Joulukuussa teimme myös lopullisen investointipäätöksen Husumin sellutehtaan uudistamisen ensimmäisestä vaiheesta.

Koronapandemian negatiiviset vaikutukset liiketoimintaamme jäivät koko vuonna odotettua vähäisemmiksi. Hyvä kysyntätilanne elintarvike- ja lääkepakkauksissa sekä vähittäiskaupan eri pakkausratkaisuissa lisäsi ensikuitukartonkiemme kysyntää päämarkkinoillamme. Kartonkitoimituksemme kasvoivat edellisvuodesta ja olivat 1 810 000 tonnia. Kasvumme jatkui etenkin Pohjois-Amerikassa, jossa myyntiämme tukevat kilpailukykyiset tuotteet, tehokas toimitusketju sekä erinomainen asiakaspalvelu.

Vuoden 2020 vertailukelpoinen liiketuloksemme parani 20 prosenttia edellisvuodesta ja oli 221,2 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuottomme, 12,2 prosenttia, saavutti pitkän aikavälin tavoitetasomme. Kannattavuuttamme paransivat matalammat tuotantokustannukset sekä myönteinen valuuttavaikutus. Tulostamme rasitti alkuvuonna yli kaksi viikkoa kestänyt paperiteollisuuden lakko, joka koski Metsä Boardin Suomen tehtaita sekä osakkuusyhtiö Metsä Fibren kaikkia sellutehtaita. Sellujen kokonaisvaikutus liiketulokseemme oli neutraali.

Tuotantomme ja toimituksemme ovat pandemian aikana sujuneet häiriöttömästi, ja tehtaiden vuosihuoltoseisokit on toteutettu onnistuneesti. Tehtaidemme tuotantotehokkuus oli vuonna 2020 korkealla tasolla ja saavutimme uusia ennätyksiä sekä kartonki- että sellutuotannossa.

Syksyllä käynnistimme huipputason osaamiskeskuksen (Excellence Centre) vauhdittamaan kartonki- ja pakkausinnovaatioita yhteistyössä asiakkaiden ja teknologiakumppaneiden kanssa maailmanlaajuisesti. Osana Metsä Groupia osallistumme myös laajoihin yhteistyöhankkeisiin, joissa kehitetään suuren volyymin biotuotteita, joiden hiilijalanjälki on huomattavasti alhaisempi verrattuna tällä hetkellä markkinoilla oleviin tuotteisiin.

Tavoitteemme on olla edelläkävijä vastuullisuudessa ja tähtäämme täysin fossiilittomaan tuotantoon ja tuotteisiin vuoteen 2030 mennessä. Saimme kuluneena vuonna runsaasti arvokasta tunnustusta vastuullisuudestamme. Kierrätettävät uusitutuvasta puukuidusta valmistetut kartonkimme soveltuvat erinomaisesti kestävään pakkaamiseen, mikä tukee niiden kysyntää myös tulevaisuudessa.

Koronapandemian lopullista kestoa on vaikea arvioida, ja jatkamme edelleen tilanteen mukaisia varotoimenpiteitä. Tärkeintä on varmistaa työtekijöiden terveys ja turvallisuus, ehkäistä viruksen leviäminen sekä varmistaa liiketoimintamme jatkuvuus. Meillä on kuitenkin hyvät lähtökohdat vuoteen 2021: suotuisa markkinatilanne, vahva taloudellinen asema sekä osaava ja motivoitunut henkilöstö. Suhtaudun tulevaan positiivisesti ja luottavaisesti.”

Taloudelliset tunnusluvut

Henkilöstö 2 370 2 351 2 398 2 370 2 351

Jussi Noponen, talousjohtaja, puh. 010 465 4913
Katri Sundström, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 462 0101

Sijoittajille ja analyytikoille suunnattu englanninkielinen puhelinkokous alkaa kello 15. Puhelinkokoukseen osallistujia pyydetään rekisteröitymään muutamaa minuuttia ennen puhelinkokouksen alkamista seuraavissa numeroissa:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

Puhelinkokouksen tunnistenumero on 45329297#.

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja ja edelläkävijä vastuullisuudessa. Yhtiö keskittyy kevyisiin ja korkealuokkaisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin, joita käytetään kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme innovatiivisia pakkausratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin. Tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli 1,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 400 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram