Metsä Boardin vuoden 2021 tammi–maaliskuun vertailukelpoinen liiketulos oli 89 miljoonaa euroa

Metsä Board Oyj Pörssitiedote Osavuosikatsaus 28.4.2021 klo 12.00

Tammi–maaliskuu 2021 (verrattuna 1–3/2020)

• Liikevaihto oli 493,7 miljoonaa euroa (472,1).

• Vertailukelpoinen liiketulos oli 88,8 miljoonaa euroa (33,8) eli 18,0 prosenttia liikevaihdosta (7,2). Liiketulos oli 82,0 miljoonaa euroa (33,8).

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,20 euroa (0,06), ja osakekohtainen tulos oli 0,18 euroa (0,06).

• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 18,3 prosenttia (7,6).

• Liiketoiminnan nettorahavirta oli 16,8 miljoonaa euroa (80,0).

Koronapandemian vaikutus Metsä Boardin liiketoimintaan

Koronapandemia on lisännyt puhtaiden ja turvallisten pakkausmateriaalien kysyntää erityisesti elintarvike- ja lääketeollisuuden loppukäytöissä. Toisaalta pandemia on heikentänyt kysyntää ylellisyystuotteiden pakkausmateriaaleissa sekä graafisissa loppukäytöissä.

Koronaviruksen aiheuttamia tartuntaryppäitä ei ole syntynyt, mutta yksittäisten tartuntojen esiintyvyys on kasvanut pandemian edetessä.

Metsä Boardin taloudellinen asema on hyvä. Lainojen maturiteettirakenne on terve ja yhtiöllä on riittävä maksuvalmius. Yhtiön kartonkituotevalikoima on vastannut pandemian aiheuttamiin kysynnän muutoksiin ja siten vahvana pysynyt rahavirta tukee taloudellista liikkumavaraa.

Yhtiöllä on edelleen käytössään mittavia varotoimenpiteitä, joiden tavoitteena on varmistaa työtekijöiden terveys, ehkäistä viruksen leviäminen sekä varmistaa liiketoiminnan jatkuvuus. Varotoimenpiteistä huolimatta pandemian pitkittyminen saattaa aiheuttaa häiriöitä tuotannossa ja/tai toimitusketjussa.

Olennaista tammi–maaliskuussa 2021

• Metsä Boardin ensikuitukartonkien kysyntä pysyi vahvana kaikilla yhtiölle merkittävillä markkina-alueilla. Kartonkien toimitusmäärät olivat ennätyskorkeat.

• Markkinasellujen hinnat nousivat voimakkaasti sekä Kiinassa että Euroopassa, mikä vaikutti positiivisesti Metsä Boardin kannattavuuteen.

• Husumin sellutehtaan 30 prosentin osuuden myynti Norra Skogille toteutettiin 4.1.2021, ja sen vaikutukset sisältyvät Metsä Boardin taloudelliseen raportointiin tästä osavuosikatsauksesta alkaen. Kaupan myötä Metsä Boardista tuli nettovelaton. Yhtiön korollinen nettovelka katsauskauden lopussa oli -6,6 miljoonaa euroa.

• Metsä Board teki investointipäätöksen Kemin kartonkitehtaan kehitysohjelmasta. Investoinnin arvo on noin 67 miljoonaa euroa. Tehtaan vuotuinen kartonkikapasiteetti tulee kasvamaan noin 40 000 tonnilla.

• Metsä Board käynnisti esisuunnittelun taivekartongin vuotuisen tuotantokapasiteetin kasvattamisesta noin 200 000 tonnilla Husumin tehtaallaan Ruotsissa. Päätösvalmius mahdollisesta investoinnista arvioidaan saavutettavan kesällä 2021 ja investoinnin toteutuessa lisäkapasiteetin ylösajo alkaisi vuonna 2023.

• Vuoden 2021 varsinainen yhtiökokous pidettiin poikkeusmenettelyin 25.3.2021. Yhtiökokous päätti jakaa osinkoa 0,10 euroa osakkeelta ja lisäksi pääomapalautusta 0,16 euroa osakkeelta, yhteensä 0,26 euroa osakkeelta. Osingon ja pääomapalautuksen maksupäivä oli 7.4.2021.

• Metsä Boardin osakkuusyhtiö Metsä Fibre teki investointipäätöksen Kemin uuden biotuotetehtaan rakentamisesta.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Husumin sellutehtaan uudistamisen ensimmäisen vaiheen, joka koostuu uudesta soodakattilasta ja turbiinista, investointikustannusarviota on korotettu 320 miljoonasta eurosta 360 miljoonaan euroon.

Metsä Board ilmoitti 28.4.2021 muutoksista johtoryhmässä. Metsä Boardin talousjohtaja Jussi Noponen on nimitetty Metsä Boardin myynnistä ja toimitusketjusta vastaavaksi johtajaksi. Metsä Boardin myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Sari Pajari-Sederholm siirtyy Metsä Groupin strategiajohtajaksi. Metsä Boardin uudeksi talousjohtajaksi on nimitetty Henri Sederholm. Sederholm ja Noponen kuuluvat Metsä Boardin johtoryhmään ja raportoivat Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukiolle. Muutokset astuvat voimaan 1.5.2021.

Tulosohjeistus huhti–kesäkuu 2021

Metsä Boardin vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan huhti–kesäkuussa 2021 olevan parempi kuin tammi–maaliskuussa 2021 (88,8 miljoonaa euroa).

Lähiajan näkymät

Koronaviruksen aiheuttaman pandemian kestoa ja sen vaikutuksia maailmantalouteen ja Metsä Boardin liiketoimintaan on edelleen vaikea arvioida.

Metsä Boardin kartonkien toimitusmäärien arvioidaan huhti–kesäkuussa 2021 kasvavan tammi–maaliskuun 2021 toimitusmääristä (491 000 tonnia).

Taivekartongin ja valkoisten kraftlainereiden hintojen paikallisissa valuutoissa arvioidaan nousevan.

Toiselle vuosineljännekselle kohdistuu ensimmäistä vuosineljännestä enemmän tehtaiden suunniteltuja vuosihuoltoseisokkeja.

Pitkäkuituisen markkinasellun kysyntää tukevat pehmopapereiden ja kartonkien globaali kysynnän kasvu. Selluntuottajien kevään kunnossapitoseisokit tulevat vähentämään sellun tarjontaa kausiluonteisesti. Konttipula erityisesti Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä jatkuu, ja vaikuttaa markkinasellun toimituksiin. Markkinasellujen hinnat Euroopassa ja Kiinassa ovat jatkaneet nousuaan katsauskauden jälkeen.

Kustannusinflaatio kiihtyi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ja kustannusten odotetaan edelleen nousevan jonkin verran toisella vuosineljänneksellä. Koko vuoden 2021 kustannusinflaation odotetaan olevan noin 3 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna.

Huhti–kesäkuussa 2021 valuuttakurssimuutoksilla suojausten vaikutus huomioiden on negatiivinen tulosvaikutus tammi–maaliskuuhun 2021 verrattuna ja selvästi negatiivinen tulosvaikutus huhti–kesäkuuhun 2020 verrattuna.

Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio:

”Vuosi 2021 käynnistyi Metsä Boardille vauhdikkaasti. Kysyntätilanne oli erittäin vahva kaikissa tuotteissamme ja kaikilla päämarkkinoillamme. Tammi–maaliskuussa taivekartongin ja valkoisten krafltainereiden toimitusmäärät olivat ennätyskorkeat, yhteensä 491 000 tonnia. Katsauskauden lopussa kartonkien tilauskannat olivat poikkeuksellisen korkealla tasolla, mikä ennustaa hyvää kartonkimyyntiä myös vuoden toiselle neljännekselle.

Vähäisten huoltoseisokkien sekä tehtaiden edelleen parantuneen tuotantotehokkuuden ansiosta myös kartonkien ja markkinasellun tuotantomäärät olivat ennätyskorkeat.

Tammi-maaliskuun vertailukelpoinen liiketuloksemme oli 88,8 miljoonaa euroa, eli selvästi vertailukautta parempi (1–3/2020: 33,8 miljoonaa euroa). Vertailukauden kannattavuutta rasitti Suomen paperiteollisuuden lakko, jonka negatiivinen liiketulosvaikutus oli noin 15 miljoonaa euroa. Katsauskauden liiketulosta paransivat kartonkien kasvaneet toimitusmäärät sekä markkinasellujen nopeasti nousseet hinnat Euroopassa ja erityisesti Kiinassa. Samanaikaisesti haasteita on aiheuttanut kasvava konttipula etenkin Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä, mikä tulee vaikuttamaan jatkossakin erityisesti markkinasellujen toimituksiin.

Vuoden alussa toteutimme 30 prosentin osuuden myynnin Husumin sellutehtaastamme Norra Skogille, mikä teki meistä nettovelattoman yhtiön. Katsauskauden lopussa korollinen nettovelkamme oli -6,6 miljoonaa euroa. Yhteistyö Norra Skogin kanssa vähentää Baltiasta tuodun puun määrää Husumin sellutehtaalle, kun sitä korvataan paikallisella kuitupuulla. Tämä puolestaan kasvattaa sertifioidun puukuidun osuutta kaikesta ostamastamme puukuidusta. Tavoitteenamme on, että vuonna 2030 yli 90 prosenttia kaikesta ostamastamme puukuidusta on sertifioitua.

Vahva taloudellinen asemamme sekä vastuullisen ensikuitukartongin kasvava kysyntä tarjoaa meille erinomaisen alustan kartonkiliiketoimintamme kasvattamiselle ja kehittämiselle. Katsauskaudella käynnistimme esiselvityksen Husumin taivekartonkikoneen vuosittaisen tuotantokapasiteetin kasvattamisesta noin 200 000 tonnilla. Päätösvalmius investointipäätöksen tekemiseksi arvioidaan saavutettavan kesällä 2021, jolloin suunniteltu tuotannon kasvattaminen alkaisi vuonna 2023. Lisäksi olemme käynnistäneet Kemin kartonkitehtaan kehitysohjelman, jossa valkoisen kraftlainerin vuotuista tuotantokapasiteettia nostetaan 40 000 tonnilla sekä tehtaan veden- ja energiankäyttöä tehostetaan merkittävästi.

Jatkamme panostustamme tuotekehitykseen ja innovaatioihin. Erinomaisena alustana tässä toimii viime vuonna avaamamme osaamiskeskus (Excellence Centre), josta kehitysyhteistyötä johdetaan asiakkaiden ja teknologiakumppaneiden kanssa maailmanlaajuisesti.

Tavoitteemme on olla edelläkävijä vastuullisuudessa ja tähtäämme täysin fossiilittomaan tuotantoon ja tuotteisiin vuoteen 2030 mennessä. Katsauskaudella CDP valitsi Metsä Boardin maailman parhaiden yritysten joukkoon toimitusketjun sitouttamisessa ilmastoasioihin.  Kierrätettävät uusitutuvasta puukuidusta valmistetut kartonkimme soveltuvat erinomaisesti kestävään pakkaamiseen, mikä tukee niiden kysyntää myös tulevaisuudessa.”

AVAINLUVUT

METSÄ BOARD OYJ

Jussi Noponen, talousjohtaja, puh. 010 465 4913
Katri Sundström, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 462 0101

Sijoittajille ja analyytikoille suunnattu englanninkielinen puhelinkokous alkaa kello 15. Puhelinkokoukseen osallistujia pyydetään rekisteröitymään muutamaa minuuttia ennen puhelinkokouksen alkamista seuraavissa numeroissa:

Suomi: +358 981 710 310
Ruotsi: +46 856 642 651
Iso-Britannia: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422

Puhelinkokouksen tunnistenumero on 23377269#.

Metsä Board
www.metsaboard.com

Metsä Board on Euroopan johtava ensikuitukartonkien valmistaja. Keskitymme kevyisiin ja korkealaatuisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin. Tuotteidemme puhdas ensikuitu on uusiutuva ja turvallinen raaka-aine kestävästi hoidetuista pohjoisista metsistä. Olemme edelläkävijä vastuullisuudessa, ja tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä.

Kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa innovatiivisia pakkausratkaisuja luomaan parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli noin 1,9 miljardia euroa, ja työllistämme noin 2 400 henkilöä. Metsä Board on osa Metsä Groupia. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram