Metsä Boardin vuoden 2024 tammi–kesäkuun vertailukelpoinen liiketulos oli 31 miljoonaa euroa

Metsä Board Oyj Pörssitiedote Puolivuosikatsaus 1.8.2024 klo 12.00

Tammi–kesäkuu 2024 (verrattuna 1–6/2023)

• Liikevaihto oli 993,6 miljoonaa euroa (1 040,2).

• Vertailukelpoinen liiketulos oli 30,7 miljoonaa euroa (116,0) eli 3,1 prosenttia liikevaihdosta (11,2). Liiketulos oli 22,3 miljoonaa euroa (117,9).

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,03 euroa (0,24), ja osakekohtainen tulos oli 0,01 euroa (0,25).

• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 2,9 prosenttia (9,3).

• Liiketoiminnan nettorahavirta oli -16,5 miljoonaa euroa (142,0).

Huhti–kesäkuu 2024 (verrattuna 4–6/2023)

• Liikevaihto oli 509,8 miljoonaa euroa (498,2).

• Vertailukelpoinen liiketulos oli -0,8 miljoonaa euroa (27,3) eli -0,2 prosenttia liikevaihdosta (5,5). Liiketulos oli -0,7 miljoonaa euroa (29,5).

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli -0,03 euroa (0,05), ja osakekohtainen tulos oli -0,03 euroa (0,06).

• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 0,3 prosenttia (4,6).

• Liiketoiminnan nettorahavirta oli -8,6 miljoonaa euroa (15,6).

Olennaista huhti–kesäkuussa 2024

• Metsä Boardin ensikuitukartonkien kysyntä- ja hintatilanne pysyi vakaana edelliseen vuosineljännekseen nähden. Toimitusmäärät kasvoivat hieman.

• Markkinasellujen keskihinnat nousivat erityisesti Euroopassa.

• Metsä Board teki investointipäätöksen Simpeleen taivekartonkikoneen uudistamisesta. Investoinnin arvo on noin 60 miljoonaa euroa.

• Osakkuusyhtiö Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaan haihduttamolla tapahtui 21.3.2024 kaasuräjähdys, mikä vaikutti myös Metsä Boardin kartonkitehtaan tuotantoon. Räjähdyksestä aiheutui yhteensä noin 40 miljoonan euron negatiivinen liiketulosvaikutus, sisältäen Metsä Fibren kautta tulevan tulosvaikutuksen. Korvauskäsittely taloudellisten menetysten korvaamiseksi vakuutuskonsortion kanssa on käynnistetty.

• Ammattiliittojen poliittisten lakkojen vuoksi Metsä Boardin kartonki- ja kemihierretuotanto jouduttiin pysäyttämään kaikilla Suomen tehtailla 2–3 viikoksi maalis–huhtikuussa. Lakkojen aiheuttama negatiivinen liiketulosvaikutus toisella vuosineljänneksellä oli noin 15 miljoonaa euroa (H1/2024: 25 milj. euroa), sisältäen Metsä Fibren kautta tulevan tulosvaikutuksen.

• Korollinen nettovelka/vertailukelpoinen käyttökate oli katsauskauden lopussa 2,2. Tunnuslukuun vaikutti erityisesti viimeisen 12 kuukauden tuloskehitys. Korollista nettovelkaa kasvatti osingonmaksu, yhteensä 89 miljoonaa euroa (0,25 euroa/osake).

• Metsä Board sai platinatason EcoVadiksen vastuullisuusarvioinnissa. Yhtiö on ollut arvioinnin korkeimmalla tasolla joka vuosi vuodesta 2017 alkaen.

Lähiajan näkymät

Ensikuitukartonkien kysyntätilanteen odotetaan pysyvän vakaana vuoden kolmannella neljänneksellä. Kuluttajatuotteiden yleistä kysyntää määrittävät edelleen kuluttajien ostovoiman kehittyminen sekä kuluttajien yleinen ostokäyttäytyminen.

Metsä Boardin kartonkien toimitusmäärien arvioidaan heinä–syyskuussa kasvavan hieman edellisestä vuosineljänneksestä (4–6/2024: 377 000 tonnia). Valuuttamääräisten myyntihintojen arvioidaan pysyvän vakaina.

Heinä–syyskuulle kohdistuu edellistä vuosineljännestä enemmän tehtaiden vuosihuoltoseisokkeja.

Kokonaiskustannusten ilman sellukustannuksia arvioidaan pysyvän vakaina.

Markkinahavusellun kokonaiskysynnän odotetaan jatkuvan vakaana Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kiinassa markkinasellun kysyntä jatkuu heikkona. Sahatavaran kysyntä- ja hintatilanteen arvioidaan pysyvän nykyisellä tasolla.

Valuuttakurssimuutoksilla suojaukset huomioiden heinä–syyskuussa 2024 on negatiivinen liiketulosvaikutus huhti–kesäkuuhun 2024 verrattuna ja negatiivinen vaikutus heinä–syyskuuhun 2023 verrattuna.

Kemin biotuotetehtaan kaasuräjähdyksestä Metsä Boardille aiheutuneita taloudellisia menetyksiä koskien on käynnistetty korvauskäsittely vakuutuskonsortion kanssa. Korvaukset eivät sisälly räjähdyksestä aiheutuneisiin aiemmin raportoituihin taloudellisiin menetyksiin. Keskustelujen etenemisestä sekä korvausten suuruudesta ja maksuajankohdasta yhtiö tiedottaa jatkossa osavuosikatsauksissaan tai tarvittaessa erillisellä tiedotteella.

Tulosohjeistus heinä–syyskuu 2024

Metsä Boardin vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan heinä–syyskuussa 2024 olevan parempi kuin huhti–kesäkuussa 2024 (4-6/2024: -0,8 milj. euroa).

Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio:

”Ensikuitukartonkien kysyntätilanne on vuonna 2024 selvästi parantunut viime vuoden ennätysmatalalta tasolta. Kartonkien kysyntää ovat tukeneet arvoketjun varastojen täydentämistoimet. Yleinen kuluttajatuotekysynnän vahvistuminen on ollut hieman odotettua hitaampaa, koska kuluttajien ostovoimaa syövät edelleen kallistuneet elinkustannukset ja korkealla pysyvät korot.

Metsä Boardin kartonkitoimitukset kääntyivät selvään nousuun tammi–maaliskuussa, ja kasvu jatkui myös toisella vuosineljänneksellä. Tammi–kesäkuussa toimitusmäärät olivat yhteensä 742 000 tonnia (H1/2023: 734 000, H2/2023: 639 000). Kasvusta huolimatta toimitusmäärät jäivät edelleen selvästi alle kapasiteettitasojen.

Ensimmäistä vuosipuoliskoa varjostivat useat Metsä Boardista riippumattomat vastoinkäymiset. Maalis–huhtikuussa Suomen poliittiset lakot seisauttivat kaikki Suomen tehtaamme ja satamien sulkeminen pysäytti laajalti asiakastoimituksiamme. Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaalla tapahtunut kaasuräjähdys maaliskuun lopussa pysäytti koko tehdasintegraatin sellutuotannon kolmeksi kuukaudeksi ja vaikutti myös Metsä Boardin lainerituotantoon. Onnistuimme kuitenkin jatkamaan lainerituotantoa erityisjärjestelyin, ja näin turvaamaan asiakastoimituksemme. Lakkojen ja kaasuräjähdyksen aiheuttama negatiivinen liiketulosvaikutus Metsä Boardille oli yhteensä noin 65 miljoonaa euroa, sisältäen myös Metsä Fibren tulososuuden kautta tulevan vaikutuksen. Merkittävä osa tästä kohdistui toisen vuosineljänneksen vertailukelpoiseen liiketulokseen, joka painui -0,8 miljoonaan euroon.

Tammi–kesäkuussa liikevaihtomme oli 994 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketuloksemme 30,7 miljoonaa euroa (H1/2023: 1,040; 116). Liiketoiminnan kannattavuutta heikensi erityisesti taivekartongin laskenut hintataso. Vastaavasti kannattavuutta tukivat alhaisemmat tuotantokustannukset sekä selluliiketoiminta, joka on saanut tukea erityisesti Euroopan myönteisestä kysyntä- ja hintatilanteesta. Korollisen nettovelan suhde käyttökatteeseen oli kauden lopussa 2,2, eli selvästi viime vuosia korkeammalla tasolla. Nousua selittää lähinnä viimeisten kuukausien heikko tuloskehitys.

Strategiamme on kasvaa kuitupohjaisissa pakkausmateriaaleissa ja uudistaa teollisia toimintojamme. Maaliskuussa kerroimme uusista suunnitelluista investointiohjelmista Simpeleen ja Kyron kartonkitehtailla sekä Husumin tehdasintegraatissa. Huhtikuussa teimme Simpeleen ohjelman ensimmäisen investointipäätöksen, joka on tehtaan taivekartonkikoneen uudistaminen. Investointi parantaa taivekartongin laatua, lisää tuotannon tehokkuutta sekä mahdollistaa fossiilisten polttoaineiden korvaamisen kartongin valmistuksessa. Investoinnin arvo on 60 miljoonaa euroa, ja odotamme sen valmistuvan vuoden 2025 toisella puoliskolla.

Viime vuonna saimme Kemissä ja Husumissa päätökseen kaksi merkittävää investointia, jotka vahvistavat entisestään johtavaa asemaamme taivekartongissa ja valkoisissa kraftlainereissa. Jatkamme lisäkapasiteettien ylösajoa sekä keskitymme niiden täysimääräiseen hyödyntämiseen päämarkkina-alueillamme Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.”

Taloudelliset tunnusluvut
  vertailukelpoinen, % 0,3 4,6 2,9 9,3 5,1
Omavaraisuusaste kauden lopussa, % 65 67 65 67 67
Nettovelkaantumisaste kauden lopussa, % 15 12 15 12 7
Korollinen nettovelka/vertailukelpoinen EBITDA, rullaava 12kk 2,2 0,6 2,2 0,6 0,7
Osakekohtainen oma pääoma kauden lopussa, e 4,90 5,37 4,90 5,37 5,35
Korollinen nettovelka kauden lopussa, milj. e 293,6 257,0 293,6 257,0 144,0
Kokonaisinvestoinnit, milj. e 29,4 50,2 53,3 107,6 228,7
Liiketoiminnan nettorahavirta, milj. e -8,6 15,6 -16,5 142,0 342,8
Henkilöstö kauden lopussa 2 446 2 466 2 446 2 466 2 240

METSÄ BOARD OYJ

Henri Sederholm, talousjohtaja, puh. 010 465 4913
Katri Sundström, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 462 0101

Analyytikoille ja sijoittajille suunnattu englanninkielinen webcast-esitys ja puhelinkonferenssi pidetään samana päivänä klo 15.00. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Mika Joukio ja talousjohtaja Henri Sederholm. Lähetystä voi seurata yhtiön internetsivuilla osoitteessa: https://metsaboard.videosync.fi/q2-2024.

Osallistuminen puhelinkonferenssissa edellyttää rekisteröitymistä. Rekisteröityminen tapahtuu tästä linkistä: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50047148. Rekisteröitynyt saa puhelinnumeron, henkilökohtaisen tunnuksen ja konferenssitunnuksen, joilla hän pääsee osallistumaan. Soittaessaan puhelinkonferenssiin osallistuja hyväksyy henkilötietojensa, kuten oman ja yrityksensä nimen, keräämisen.

Webcast-esitys ja puhelinkonferenssi tallennetaan ja arkistoidaan yhtiön internetsivuille, josta se on jälkikäteen katsottavissa: https://www.metsagroup.com/fi/metsaboard/sijoittajat/raportit-ja-julkaisut/webcastit-ja-puhelinkonferenssit/.

Taloudellinen raportointi vuonna 2024
Osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2024: 25.4.2024

Puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2024: 1.8.2024
Osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2024: 24.10.2024

Metsä Board Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 26.3.2024.

Metsä Board
metsagroup.com/fi/metsaboard

Metsä Board valmistaa kevyitä ja korkealaatuisia taive- ja tarjoilupakkauskartonkeja sekä valkoisia kraftlainereita. Tuotteidemme puhdas ensikuitu on uusiutuva, turvallinen ja kierrätettävä raaka-aine pohjoisista metsistä. Tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoden 2030 loppuun mennessä. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria.

Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1,9 miljardia euroa, ja työllistämme noin 2 300 henkilöä. Metsä Board on osa Metsä Groupia, jonka emoyhtiö Metsäliitto Osuuskunnan omistavat yli 90 000 suomalaista metsänomistajaa. Koko Metsä Groupin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa.

Seuraa Metsä Boardia: LinkedIn  X  Instagram  YouTube