• Metsä Board Oyj/

Metsä Groupin johtoryhmän osakeomistusjärjestelmä, johon Metsä Boardin toimitusjohtaja Mikko Helander osallistui, on purettu

Metsä Board Oyj Pörssitiedote 26.2.2014 klo 14.00

Metsä Board Oyj kertoi 10.8.2010 toimitusjohtaja Mikko Helanderin osallistumisesta Metsä Groupin (tuolloin Metsäliitto-konserni) johtoryhmän osakeomistusjärjestelmään, jonka tarkoituksena on ollut kannustaa johtoryhmän jäseniä hankkimaan ja omistamaan Metsä Board Oyj:n osakkeita ja sitä kautta kasvattamaan Metsä Groupin omistaja-arvoa pitkällä tähtäyksellä sekä tukemaan konsernin strategisten tavoitteiden saavuttamista. Osakeomistusta varten Metsä Groupin johtoryhmän silloiset jäsenet hankkivat omistukseensa Metsäliitto Management Oy -nimisen omistusyhtiön, joka puolestaan hankki Metsä Boardin B-sarjan osakkeita johtoryhmän jäsenten omilla pääomapanoksilla sekä Metsäliitto Osuuskunnan myöntämällä korollisella lainalla. Toimitusjohtaja Helander sijoitti yhtiöön yhteensä noin 500 000 euroa omia varojaan, ja Helanderille allokoitiin epäsuoraan omistukseen yhteensä 881 933 yhtiön B-sarjan osaketta.

Koska Metsä Boardin B-osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi Metsä Boardin vuoden 2013 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen julkistamista seuraavan 20 pörssipäivän aikana ylitti järjestelyn puitteissa hankittujen Metsä Boardin B-sarjan osakkeiden keskihinnan, on osakeomistusjärjestelmä purettu helmikuussa 2014 sen ehtojen mukaisesti. Toimitusjohtaja Helander on järjestelmän purkauduttua oikeutettu omistustaan vastaavaan suhteelliseen osuuteen Metsäliitto Management Oy:n nettovarallisuudesta. Helanderin osuus on yhteensä noin 569 000 euroa.

Helander osallistuu yhtiön voimassa olevaan osakepalkkiojärjestelmään, joka on 7.2.2014 pörssitiedotetulla tavalla voimassa vuoteen 2018.

Hallituksen puheenjohtaja Kari Jordan, puh. 010 465 4262